راه نجات رفسنجان کاهش سطح زیر کشت پسته است

  • شناسه خبر: 40133
 راه نجات رفسنجان کاهش سطح زیر کشت پسته است

استاندار کرمان گفت: راه نجات رفسنجان کاهش سطح زیر کشت پسته است.

استاندار کرمان گفت: راه نجات رفسنجان کاهش سطح زیر کشت پسته است.

به گزارش “روراستی” علیرضا رزم‌حسینی عصر امروز در همایش شهرداران و روسای شورای اسلامی شهر و روستاهای سراسر استان در سالن فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان اظهار داشت: شورا نهادی ۱۰۰ درصد مردمی است که با  رای مستقیم مردم برای روستاها و شهرها انتخاب می‌شود.

استاندار کرمان بیان داشت: شورا نهادی بسیار مهم و تاثیرگذار است و کارنامه آن زیر ذره‌بین مردم بوده و آن چه مهم است و مردم انتظار  دارند این است که اعضای شورا وظیفه ذاتی خود که خدمت کردن به مردم است را به خوبی انجام دهند.

وی با بیان اینکه بدیهی است که شورا محل گفت‌وگو، تعامل، وحدت و برادری است، ابراز داشت: باید در شورا وحدت را رعایت کنند خوشبختانه در استان کرمان تعامل و وحدت خوبی بین تمام مسؤولان وجود دارد که این مهم خیلی به پیشرفت استان کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروز در سیرجان ۵ معین جدید برای هر بخش انتخاب شد، بیان کرد: در سال جدید در حوزه اقتصاد مقاومتی در استان کار جدیدی انجام می‌دهیم، از قبل هم کارهای خود را شروع کردیم و این کار حتما باید در رفسنجان هم انجام شود که رفسنجان از این باب عقب مانده است.

استاندار کرمان اضافه کرد: در اقتصاد خرد، توانمندسازی جوامع محلی باید مورد توجه قرار گیرد که در شهرستان‌هایی مانند رفسنجان و انار کمتر کار صورت گرفته است.

رزم‌حسینی با بیان اینکه ظرف یک ماه آینده به کمک نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس، فرماندار و امام جمعه به صورت جدی بحث اقتصاد مقاومتی را دنبال خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت های مردمی برای ایجاد شغل و آبادانی در روستاها پاسخگوی نیازهای عدم توسعه‌یافتگی است.

وی ابراز کرد: در استان کرمان در سال جاری در زمینه مصرف آب در حوزه کشاورزی کار بسیار مهمی داریم ما مشکلاتی در حوزه مصرف آب و بحران آب داریم و زنگ خطر آب سال‌ها زده شده و کمتر جدی گرفته شده است.

استاندار کرمان ادامه داد: میزان بارندگی امسال۷۲ درصد کاهش داشته سفره‌های آب زیرزمینی خود را تخلیه کرده و سالانه حدود ۹۰۰میلیون متر مکعب اضافه برداشت داریم.

وی با اشاره به اینکه حوزه کشاورزی در سطح، گسترش یافته و راندمان ما در بخش کشاورزی به زیر ۲۰ درصد رسیده و آبی که در حوزه مصرف کشاورزی استفاده می‌کنیم، چندین برابر استانداردهای جهانی است، گفت: این میزان برای انرژی مصرفی ۲٫۷ درصد بیش از کشور چین است.

رزم حسینی با تاکید بر اینکه ۹۵ درصد آب استان در بخش کشاورزی است و صنعت و شرب سهم ناچیزی دارند، عنوان کرد: عدم مدیریت یکپارچه در حوزه آب  و خاک موجب شده استان کرمان با صد هزار هکتار در کل استان به ۹۰۰ هزار هکتار تبدیل شود و از ۴ هزار حلقه چاه در کل استان به ۳۴ هزار حلقه افزایش پیدا کند.

استاندار کرمان اضافه کرد: در رفسنجان هم چاه‌هایی که حفر شده به ۴۰۰ متر رسیده و کیفیت آب نیز فوق‌العاده کاهش پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: همه باید عزم جدی داشته باشند و در طرحی که در استان داریم معین و پیاده می‌کنیم نیاز به مشارکت همه داریم ما مجبوریم سطح زیر کشت را کاهش و بعضی محصولات را حذف کنیم، در استانی که کم آب است نمی‌توانیم گندم، جو و ارزن بکاریم آبی که در استان است برای بهداشت و سلامت است اما به دلیل استفاده در کشاورزی روز به روز کاهش پیدا کرده و مهاجرت هم صورت می‌گیرد.

رزم‌حسینی یادآور شد: سال ۹۴ در ارزوئیه با بزرگان کشاورزان منطقه طرحی تهیه شد کاهش سطح زیر کشت را انجام دادند و راه نجات رفسنجان هم کاهش سطح زیر کشت پسته است همچنین راندمان را افزایش و روش‌های آبیاری که اجرا می‌کنند افزایش سطح ندهند و کشت‌های جایگزین بگذارند و نیز همگرایی بین کشاورزان برای فروش ایجاد شود.

وی عنوان کرد: در کل کشور ۹۵ درصد اراضی زیر ۲۰ هکتار و ۷۵ درصد زیر ۵ هکتار هستند در حالی که در کشورهای پیشرفته بالای ۷۵۰ هکتار است.

این مقام عالی دولت در استان کرمان تصریح کرد: همه ما در حوزه آب مقصریم و در سالیان گذشته به حوزه آب ظلم کریم و الان مجبوریم به جبر کشاورزی پایان دهیم و خودمان با کارشناسان و مجمع نمایندگان بنشینیم و طرح‌های به وجود آوریم که برای آیندگان آبی باقی بماند تا در این استان بسیار مهم زندگی کنند اگر آبی نداشته باشیم با بحران جدی روبرو شدیم.

وی بیان کرد: انتظار داریم شوراها تعامل و گفتمان را در سراسر استان برای مهار آب‌ها در بخش کشاورزی و راندمان آن و بهبود وضعیت کشاورزی به همراه رسانه‌ها فرهنگ‌سازی کنند اگر ما درحوزه آب کشاورزی ۲۰ درصد کاهش سهم دهیم مشکل آب شرب برطرف می‌شود راندمان منفی از آب‌های زیرسطحی هم برطرف می‌شود و این امر نیاز به برنامه‌ریزی دارد و با همکاری مردم و طرح‌هایی که وجود دارد در بعضی مناطق این طرح‌ها اجرا می‌شود.

 

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، راه، نجات
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :