رفسنجان اولین شهر هوشمند ایران لقب می گیرد

  • شناسه خبر: 40174
رفسنجان اولین شهر هوشمند ایران لقب می گیرد

رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان با بیان اینکه در عصر کنونی بحث فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شهرها اهمیت زیادی دارد، گفت: در این راستا این کار نیز در رفسنجان انجام شده و امیدواریم تا ۹ ماه آینده رفسنجان به عنوان اولین شهر هوشمند ایران لقب بگیرد. 

رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان با بیان اینکه در عصر کنونی بحث فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شهرها اهمیت زیادی دارد، گفت: در این راستا این کار نیز در رفسنجان انجام شده و امیدواریم تا ۹ ماه آینده رفسنجان به عنوان اولین شهر هوشمند ایران لقب بگیرد.

به گزارش”روراستی“حجت الاسلام علی هاشمیان عصر یکشنبه در همایش شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی شهر استان کرمان در رفسنجان اظهار کرد: در اسلام بحث شوراها آنقدر مهم است که در قرآن سوره ای به نام شورا آمده است و به پیامبر اکرم(ص) دستور داده شده که با مخالف خود در امور مشورت بگیر لذا ما باید این رفتار را در مدیریت خود اعمال کنیم.

رئیس شورای شهر رفسنجان ابراز داشت: در دوران امروزی شهر و زندگی شهری به شدت گسترش یافته و مشکلات شهر و شهرنشینی و زیست شهری در صدر اولویت همه کارشناسان، مدیران و برنامه ریزان قرار گرفته است.

هاشمیان با اشاره به اینکه در بستر شهرها تعاملات متنوعی در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی فراهم آمده است، ادامه داد: شهرها محل تلاقی اقوام، فرهنگها، طبقات اجتماعی، جریانهای سیاسی و اقتصادی و پدیده های زیست محیطی هستند و برنامه ریزی و مدیریت برای چنین پدیده پیچیده ای بسیار اهمیت دارد.

وی تأکید کرد: عدم توجه به اصول و مبانی مدیریت و برنامه ریزی شهری در جهت توسعه پایدار شهری و عدم بکارگیری تجربیات جهانی و علمی در این حیطه موجب خسارات جبران ناپذیری می شود و زیست شهری و شهروندان را تهدید می کند.

رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان تصریح کرد: اگر به شهر فقط نگاه فیزیکی و کالبدی کنیم و به بعد متافیزیک شهر دقت نکنیم باعث می شود منابع ما اتلاف شده و شهر رشد تک بعدی کند.

هاشمیان ابراز داشت: در این مسئله مفهوم انسان که محور توسعه و آرامش یک شهر می باشد در یک میان مدت کلی نابود می شود و فقط یک فضای فیزیکی از شهر داریم که بدنیال آن ناملایماتی در شهر ایجاد می شود و ساکنان اشتیاقی به زندگی در شهری که تک بعدی است ندارند که در این زمینه کاری که در رفسنجان انجام دادیم در بحث شادمانی و انتظارات مردم، جشن های فصلی را ایجاد کردیم

وی با اشاره به اینکه وجود شورای شهر و مدیریت شهری در جهان مدرن امروز نسبت نزدیکی با دموکراسی دارد، افزود: با وجود و استقلال شوراها مدیریت شهری بدون هیچ تهدیدی به قدرت و اقتدار سیاسی در کشور در آحاد شهروندان تقسیم شده و شهروندان سهمی از قدرت ملی را در دست خواهند گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان خاطرنشان کرد: در استان کرمان نزدیک به ۸ هزار نفر در شوراهای شهر و روستاها عضویت دارند و نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه در کشور را شوراهای شهر باید مدیریت کنند.

هاشمیان به تمرکززدایی در مدیریت و برنامه ریزی شهری اشاره و بیان کرد: در فضایی که برای شوراهای شهر ایجاد شده است کسانی که در مرکز هستند در قدرت شهر نقش کمتری داشته و در برنامه ریزی محلی نقش ضعیف دارند و شوراها باید در این زمینه کارساز باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان در این زمینه گفت: تالار گفتمان را در رفسنجان ایجاد کردیم که این تالار با موضوع بندی که اعلام خواهد شد شهردار، معاونین شهردار و شورای شهر از مردم ایده می گیرند چرا که معتقدیم شورای شهر اگر بخواهد در توسعه پایدار شهری نقش داشته باشد باید به سازمانهای مردم نهاد اهمیت دهد.

هاشمیان ابراز داشت: خصیصه مهم شهرهای پیشرو، موضوع آموزش در بستر شهری است و اگر این آموزش شهروندان در بستر شهری را به مردم دهیم در مدت کوتاهی شهر ما دارای شهروندانی آگاه و مشارکت جو خواهند شد.

رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان با بیان اینکه در عصر کنونی بحث فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شهرها اهمیت زیادی دارد، افزود: در این راستا این کار نیز در رفسنجان انجام شده و امیدواریم تا ۹ ماه آینده رفسنجان به عنوان اولین شهر هوشمند ایران لقب بگیرد.

هاشمیان ادامه داد: هوشمندسازی و ارتباطات باعث شفاف سازی، قانونمندی، شهروندمداری، کاهش بروکراسی، صرفه های اقتصادی و حفظ منابع ملی و محلی خواهد شد لذا شوراها در بحث آی تی را جدی بگیرند.

رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان محیط زیست شهری و زیباسازی شهری را در شادابی شهروندان مهم ارزیابی کرد و افزود: از آنجا که شهرها دارای کالبد سخت افزاری هستند باید به آن توجه کرد و از سوی دیگر باید به هویت و محتوای انسانی توجه شود که خیلی لازم و ضروری است.

وی با اشاره به اقتصاد شهری، اضافه کرد: در دهه اخیر مقداری شوراها و شهرداریها به طور فعالانه به این قضیه توجه می کنند اما هنوز نتوانسته اند منابع پایداری برای شهرداریها ایجاد کنند که باید به این مسئله دقت شود که البته توسعه مشارکتهای شهروندی، ایجاد فرصتهای برابر سرمایه گذاری در شهر در این زمینه اثرگذار است.

برچسب ها:
فسنجان،روراستی، اولین، لقب
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • محمد

    امیدواریم قضیه شهر هوشمند به سرنوشت شهر بدون گدا و شهر بدون قلیان دچار نشود...