۷۵ درصد جمعیت استان کرمان در سن کار است

  • شناسه خبر: 40203
۷۵ درصد جمعیت استان کرمان در سن کار است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: در استان کرمان ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داریم که از این تعداد ۷۵ درصد در سن کار هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: در استان کرمان ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داریم که از این تعداد ۷۵ درصد در سن کار هستند.

به گزارش”روراستی” رضا اسماعیلی ظهر امروز در مراسم جشن روز جهانی کار و کارگر در تالار علقمه رفسنجان با اشاره به شعار سال و حمایت از کالای ایرانی، اظهار داشت: با نگاه به حمایت از کارگر ایرانی، با نگاه به حمایت از کالای ایرانی و همچنین با نگاه به حمایت از تولید ایرانی باید کالای ایرانی بخریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان بیان داشت: کالایی باید تولید کنیم که در خور شان ایرانی بوده، کیفیت داشته باشد و قابل رقابت با کالاهای استان‌های همجوار، کشورهای همجوار و در سطح بین‌المللی باشد، این موضوع را در رفسنجان و استان کرمان نشان داده‌ایم که می‌شود کالایی تولید کرد که قابل رقابت با کالاهای چینی و کشورهای اروپایی باشد.

وی ادامه داد: در  رفسنجان و استان کرمان کاشی تولید می‌شود که در کشورهای اروپایی و آسیای میانه فروش می‌رود، درست است سرمایه‌گذار، وظیفه خود یعنی انجام سرمایه‌گذاری را انجام داده اما آیا اگر کارگران در تولید دقت نداشته باشند کارفرما می‌تواند کالا را تولید کند؟

وی تصریح کرد: کارگران باید نگاه بسیجی، جهادی، خلاقانه و فناورانه به کار خود داشته باشند و اگر غیر از این باشد تولیدات ما قطعاً محکوم به شکست هستند.

اسماعیلی عنوان کرد: در سال گذشته از یک هزار و ۴۰۰ نفری که برای کارگر نمونه ثبت‌نام کردند توانستیم در سطح استان ۱۰ نفر کارگر برجسته استانی را داشته باشیم که با منابع و امکاناتی که داشتند کار خلاقانه و فناورانه صورت داده بودند.

وی خاطرنشان کرد: با همین نگاه از ۱۰ نفر کارگر برتر کشوری، یک نفر از استان کرمان بود که اگر این نگاه خلاقانه و فناورانه نبود قطعاً نمی‌توانستیم پیش برویم.

اسماعیلی بیان کرد: در شرکت صنایع مس نیز باید این نگاه انجام شود باید تولیدی انجام شود که ارزش افزوده برای ما داشته باشد و برای نسل بعد باقی بماند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان  اینکه استان کرمان بهشت معادن ایران است، افزود: ۴۸۲ معدن در استان کرمان وجود دارد و رتبه اول را در این بخش داریم، باید این نگاه را داشته باشیم که ما نسبت به نسل آینده مسؤول هستیم.

وی با بیان اینکه در استان کرمان ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داریم که از این تعداد ۷۵ درصد در سن کار هستند، عنوان کرد: هر ۵۰۰ سال این موضوع اتفاق می‌افتد تا یک پنجره جمعیتی را داشته باشیم که ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت یک جامعه در سن کار باشند و این یک منبع لایزالی است که باید در مدت ۳۰ یا ۵۰ سال، از آن استفاده کرده و به نسل بعد منتقل کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه وزارت کار، توضیح داد: بحث افزایش حقوق کارگران را دنبال می‌کنیم و در ۴ سال گذشته هر سال حقوق کارگران بیشتر از نرخ تورم بوده است، البته می‌دانیم این افزایش، جواب تامین معیشت زندگی کارگران را نمی‌دهد و نمی‌تواند آن عقب‌ماندگی سال‌های گذشته را جبران کند اما حرکت به سمتی است که بتوانیم فاصله‌ای که بین خط فقر و حداقل معاش یک خانواده و حداقل مزد وجود دارد را کم کنیم تا بتوانیم رفاه نسبی برای کارگران ایجاد شود.

این مدیرکل ابراز داشت: در استان کرمان نزدیک به ۳۰۸ هزار نفر کارگر بیمه شده و بیش از ۴۵۰ هزار نفر مجموع کسانی است که در سازمان تامین اجتماعی بیمه شده‌اند وجود دارد.

اسماعیلی ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۵ درصد افزایش تعداد بیمه شدگان را در استان داشتیم که این میزان ۲ برابر متوسط کشوری است که از همه سرمایه‌گذارانی که در استان کرمان برای تولید و اشتغال بیشتر اقدام کردند قدردانی می کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش شان و منزلت کارگران اشاره کرد و تاکید داشت: متوسط تحصیلات کارگران نسبت به ۲۰ سال گذشته ۳ تا ۴ پله افزایش یافته و لازم است که افزایش شان و منزلت کارگران را داشته باشیم.

اسماعیلی اظهار کرد: بعد از اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی قشر وسیعی وارد جامعه کارگری شدند که مقداری متفاوت بودند یعنی اکثراً آنها را به عنوان محیط کارمندی می‌بینند ولی در واقع مشمول قانون کار هستند مثل بانک‌ها که مشمول قانون کار هستند.

وی تأکید کرد: کارگران در صحنه‌هایی که لازم است حق و حقوق خود را با صدای رسا و در چارچوب قانون و تشکلات صنفی به گوش مسوولان استانی و کشوری برسانند حضور پررنگی داشته باشند.

اسماعیلی یادآور شد: یکی از شعارهایی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال جاری در دستور کار قرار داده  فقزدایی با اشتغال است.

وی بیان  داشت: تا زمانی بازار کار سیال نداشته باشیم امنیت شغلی کارگران همچنان با مسئله روبه‌رو است، زمانی کارگران دائم، موقت، پاره وقت، روزمزدی می‌توانند امنیت شغلی داشته باشند که بازار کار سیال داشته باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه سال گذشته برنامه دوسالانه اشتغال استان تهیه شد، خاطرنشان کرد: در استان کرمان سالانه ۳۵ هزار نفر وارد بازار کار می‌شوند، این افراد یا فارغ‌التحصیل هستند یا کسانی که از محل کار خود اخراج شده‌اند و اگر ما بخواهیم بازار کار سیال و روان داشته باشیم باید بیش از این ۳۵ هزار نفر شغل ایجاد کنیم تا بتوانیم علاوه بر ثابت نگه داشتن نرخ بیکاری، آن را کاهش دهیم.

اسماعیلی عنوان کرد: ایجاد ۳۵ هزار شغل برای استان عدد بزرگی است که به ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد که کسانی که می‌توانند در کارهای جدید و فناورانه مشغول به کار شوند این کار را انجام دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان اضافه کرد: سال گذشته قریب به ۳۰۰ میلیارد تومان پرداختی به کسانی داشتیم که از طریق خوداشتغالی و کارهای کوچک مشغول به کار شدند.

وی با تأکید بر اینکه باید شغل‌هایی ایجاد کنیم که با انتظارات جوانان همخوانی داشته باشد، تصریح کرد: این مهم در دستور کار استان قرار دارد، ما باید شغل‌هایی ایجاد کنیم که با سطح سواد، سطح معلومات و مهارت افراد همخوانی داشته باشد.

 در این مراسم از ۱۰۰ کارگر نمونه شهرستان رفسنجان و برترین‌های نخستین جشنواره عکس کار و کارگری شهرستان رفسنجان تجلیل شد.

 

برچسب ها:
رفسنجان،روراستی،جمعیت،استان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :