در دانشگاه ولیعصر رفسنجان برپا شد

نمایشگاه ملی پسته در رفسنجان+عکس

  • شناسه خبر: 42579
نمایشگاه ملی پسته در رفسنجان+عکس

اولین نمایشگاه محصولات مرتبط با پسته از برنامه‌های جانبی دومین همایش ملی پسته ایران در رفسنجان گشایش یافت.

اولین نمایشگاه محصولات مرتبط با پسته از برنامه‌های جانبی دومین همایش ملی پسته ایران در رفسنجان گشایش یافت.

به گزارش “روراستی” دومین همایش ملی پسته ایران از ۲۱ شهریور در رفسنجان شروع به‌کار می‌کند و نمایشگاه محصولات و تولیدات مرتبط با پسته از برنامه‌های جانبی این همایش است که امروز با حضور مسؤولان شهرستان گشایش یافت و تا ۲۳ این ماه در مجتمع علمی فرهنگی شهدای گمنام دانشگاه ولیعصر(عج) دایر است.

اما غرفه‌هایی در این سالن بزرگ به چشم می‌خورد که نویدبخش آینده‌ای درخشان برای شهرستان است و ظرفیت‌هایی نشان می‌دهد که شاید کمتر آن را دیده بودیم و برای کشاورزان هم جالب بود.

حضور جمعی از باغداران هم در این نمایشگاه جای خوشحالی دارد که می‌توانند با سیستم‌های نوین آبیاری، کوددهی و سم‌پاشی و… آشنا شوند و آموزه‌هایی از مهندسان حاضر در این نمایشگاه دریافت و به بهره‌وری باغات خود کمک کنند.

غرفه‌هایی در نمایشگاه وجود دارد که دستگاه‌هایی در آن به نمایش گذاشته شده که با آن سیستم آبیاری تحت‌فشار اجرا می‌شود آبیاری تحت‌فشار در این بحران آب از شیوه‌های مفید و مهمی است که کشاورز در باغات خود پیاده می‌کند.

دستگاه انتقال خاک از زیر درخت به بیرون در یک غرفه دیگر به نمایش گذاشته شده بود و نشان می‌دهد این شهرستان تنها به کشت پسته بسنده نکرده بلکه در زمینه تولید ماشین‌آلات مربوط به پسته هم حرف‌ها برای گفتن دارد.

اختراع دستگاه پسته خندان‌کن با ظرفیت‌های ۱۵۰، ۳۰۰ و ۶۰۰ کیلوگرم در ساعت

اما سال‌هاست که کار خندان‌کردن پسته با دست انجام می‌شد و مخترعان رفسنجانی به فکر افتادند تا کار با دست را حذف کنند و دستگاهی اختراع کردند که می‌تواند پسته‌های دهان بسته را خندان کند.

یکی از مهندسان جوان حاضر در این غرفه به خبرنگار ما گفت: این دستگاه‌ها با سه ظرفیت ۱۵۰ کیلوگرم، ۳۰۰ کیلوگرم و ۶۰۰ کیلوگرم تولید شدند که این میزان عنوان شده را در ساعت خندان می‌کنند.

دانشگاه‌ها هم سهمی در این نمایشگاه دارند دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از غرفه‌داران این نمایشگاه بود که داشته‌های خود را عرضه کرده همچنین ایستگاه هواشناسی شهرستان هم غرفه‌ای دارد.

آبیاری زیرسطحی و ممانعت از تبخیر و هدررفت آب

آبیاری زیرسطحی نوع دیگری از آبیاری است که این سال‌ها کشاورزان را به سمت خود کشیده تا هم در زمینه آب صرفه‌جویی شود چرا که تبخیر آب پایین خواهد بود هم امکان کوددهی محلول همزمان با آبیاری وجود دارد همچنین این روش آبیاری مصونیت در برابر سرقت و آسیب را در پی دارد و برای خرده‌مالکان هم روش خوبی است.

شرکت‌های صادراتی مختلفی هم که کار تولید و بسته‌بندی پسته را انجام می‌دهند نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

محمدعلی دهقان رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان در این نمایشگاه تولید بیشتر را مایه ارتقای کشور دانست.

شمشمیری دبیر دومین همایش ملی پسته ایران نیز در این نمایشگاه از حضور ۱۹ شرکت تولیدی نهاده‌های کشاورزی در این نمایشگاه خبر داد و اظهار کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه ارتباط بین باغداران و شرکت‌هاست تا تبادل تجربیاتی صورت گیرد.

دبیر اجرایی نخستین نمایشگاه ملی پسته نیز عنوان کرد: بیش از ۳۰ شرکت بین‌المللی و داخلی تولید و تامین کنندگان صنعت پسته، نهاده‌های کشاورزی، سیستم آبیاری و فرآوری پسته در قالب ۱۹ غرفه در این نمایشگاه حضور یافتند که پنج شرکت دانش‌بنیان هستند.

شمشیری یادآور شد: نمایشگاه ملی پسته از امروز تا پنجشنبه ۲۲ شهریورماه برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.

 

انتهای پیام/بمی نژاد

 

برچسب ها:
پسته رفسنجان ملی نمایشگاه
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :