رئیس پژوهشکده پسته:

پسیل پسته آفت کلیدی باغ‌‌های پسته استان کرمان است

  • شناسه خبر: 42589
پسیل پسته آفت کلیدی باغ‌‌های پسته استان کرمان است

رئیس پژوهشکده پسته گفت: پسیل پسته آفت کلیدی باغ های پسته استان کرمان است.

رئیس پژوهشکده پسته گفت: پسیل پسته آفت کلیدی باغ های پسته استان کرمان است.

به گزارش “روراستی” علی اسماعیلی پور رئیس پژوهشکده پسته در آیین اختتامیه دومین همایش ملی پسته با بیان اینکه مدیریت تلفیقی بهترین و موثرترین روش کنترل پسیل پسته است، افزود: پسیل پسته آفت کلیدی باغ‌‌های پسته استان کرمان است.

وی بیان کرد: پسیل پسته با تغذیه از شیره پرورده گیاه موجب ریزش برگ‌ها و حتی جوانه‌های گل و برگ سال آینده درختان پسته شده و موجب ایجاد خسارت کیفی و کمی محصول می‌شود.

رئیس پژوهشکده پسته ایران ادامه داد: در روش مدیریت تلفیقی از فصل زمستان تا پس از برداشت محصول پسته، رسیدگی‌هایی به باغ از جمله حذف علف‌های هرز، هرس، شخم‌زدن زمین، استفاده از روش‌های غیرشیمیایی و بیولوژیک، استفاده از کارت‌ها و نوارهای زرد برای کنترل آفات به ویژه پسیل پسته توصیه می‌شود.

وی بیان داشت: آخرین راه، را استفاده از سموم است، کشاورزان باید جهت کنترل آفت از نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاهپزشکی در راستای خریدسموم، نحوه و زمان سم‌پاشی و کاربرد تجهیزات کنترل غیرشیمیایی استفاده کنند.

اسماعیلی اذعان کرد: وضعیت محصول پسته امسال منحصر به‌فرد است و تا ۵۰ سال قبل این مشکل را نداشتیم کاهش کیفیت آب و شو شدن خاک در منطقه، تغییرات اقلیمی و وضعیت تغذیه نامناسب بر تولید محصول تاثیرگذار بوده و کاهش محصول را داشتیم.

وی عنوان کرد: حداقل در ۶ سال گذشته در انار و رفسنجان کمترین عملکرد تولید پسته در هر هکتار یک‌هزار و ۵۰ کیلوگرم مربوط به رقم فندقی و بیشترین عملکرد مربوط به احمدآقایی در هر هکتار یک‌هزار و ۵۰۰ کیلوگرم بوده است.

اسماعیلی‌پور تصریح کرد: در شرایطی زندگی می‌کنیم که گزینه پسته را داریم کمبود سرما، سرمازدگی بهاره و گرمازدگی اسفند سال گذشته بر کاهش محصول موثر بودند، طرح‌هایی از جمله استفاده از سایبان و پوشش پلاستیکی را برای مقابله با این معضلات در دستور کار داریم که امیدواریم سال آینده این طرح‌ها تصویب شوند.

مشاهده دو بیماری جدید در باغات پسته رفسنجان

وی یادآور شد: بیماری گوموز در پسته سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ درخت را از بین می‌برد و مصرف سم الیت تا ۸۰ درخت را از خطر این بیماری کاهش می‌دهد همچنین دو بیماری جدید در باغات پسته رفسنجان مشاهده شده که بر اثر تغییرات جوی در فروردین و اردیبهشت ایجاد شده و سال گذشته و امسال داشتیم که این مورد نیز به سازمان‌های اجرایی منعکس شده تا بررسی شود.

دومین همایش ملی پسته ایران طی دو روز گذشته با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی و جمعی از باغداران در رفسنجان برگزار شد و در این همایش ۱۶۷ مقاله به صورت سخنرانی و پوستر ارائه شد.

اولین نمایشگاه پسته هم از برنامه‌های جانبی این همایش بود که در آن محصولات و تولیدات مرتبط با پسته به معرض نمایش گذاشته شده بود.

برچسب ها:
آفت کلیدی پسته پسیل رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :