رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان:

۲ تن مواد خام دامی فاسد در رفسنجان معدوم شد

  • شناسه خبر: 42960
۲ تن مواد خام دامی فاسد در رفسنجان معدوم شد

رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان اشاره به پلمب ۱۰ واحد قصابی و فروشگاه مرغ و ماهی طی سال جاری گفت: ۲ تن مواد خام دامی فاسد شامل گوشت قرمز و مرغ از این واحدها جمع آوری و معدوم شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان اشاره به پلمب ۱۰ واحد قصابی و فروشگاه مرغ و ماهی طی سال جاری گفت: ۲ تن مواد خام دامی فاسد شامل گوشت قرمز و مرغ از این واحدها جمع آوری و معدوم شده است.

به گزارش “روراستی” محمود مقامی سه شنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت ۱۴ مهرماه روز ملی دامپزشکی با نگاهی به تاریخچه تشکیل سازمان دامپزشکی در کشور اظهار داشت: بیش از ۸۰ سال پیش مؤسسه دفع آفات حیوانی تشکیل شد و زمانی که طاعون گاوی در کشور تلفات زیادی داد وزارتخانه کشاورزی تصمیم گرفت سازمان قوی‌ترین تشکیل دهد که هسته اولیه دامپزشکی به وجود آمد.

وی بیان داشت: در ۱۰ سال گذشته در رفسنجان واحدهای مرغ گوشتی ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار قطعه‌ای راه‌اندازی شده و تا ۱۰۰ هزار قطعه‌ هم داریم که این واحدهای صنعتی ریسک بالایی دارند.

رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان سازمان دامپزشکی را حافظ سرمایه‌های دامی کشور خواند و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را دارای یک هزار و ۷۰۰ عامل دانست.

وی با بیان اینکه عملکرد سازمان دامپزشکی در صرفه‌جویی هزینه‌های بهداشتی درمانی کمک بسزایی دارد، افزود: با نظارت کارشناسان دامپزشکی بر چگونگی ذبح و نیز سلامت دام و طیور از ورود مقدار قابل توجهی از  گوشت قرمز و مرغ که مورد و بیماری دارند به بازار جلوگیری می‌شود.

**وجود ۱۲ هزار راس دام سنگین و ۳۰۰ هزار راس دام سبک در رفسنجان

مقامی تصریح کرد: در رفسنجان دامداری صنعتی و نیمه‌صنعتی جایگاه خوبی دارد بیش از ۱۰۰ واحد گاوداری صنعتی و نیمه‌صنعتی بین ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار راس گاو نگهداری می‌کنند و بین ۲۵۰ هزار راس تا ۳۰۰ هزار راس دام سبک و بیش از ۱۰۰ واحد مرغداری مرغ گوشتی و ۸ واحد مرغ تخم گذار در شهرستان داریم.

وی خاطرنشان کرد: از نظر دام و طیور این شهرستان جزء دومین و سومین شهرستان‌های اول استان است و در زمینه دام و طیور تولید و اشتغال خوبی در رفسنجان ایجاد شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان ورود بخش خصوصی را در کنار دامپزشکی موفق خواند و بیان کرد: ۲۰ مرکز درمانی مایه‌کوبی و داروخانه به صورت خصوصی در این شهرستان فعال هستند که بازوی توانمند دامپزشکی به شمار می‌روند ضمن اینکه دامپزشکان سطح بالایی داریم که در خارج از شهرستان هم ویزیت می‌کنند همچنین ۴۰ دامپزشک در رفسنجان در بخش خصوصی  دولتی کار می‌کنند.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری  تضمین سلامت فراورده‌های خام دامی از مزرعه تا سفره را از دیگر تعهدات شبکه دامپزشکی برشمرد و گفت: ساماندهی کارنجات خوراک دام به صورت جدی پیگیری می‌شود که نظارت بر مواد اولیه انجام و داشتن پروانه دامپزشکی از ملزومات در این کارخانه است.

مقامی کشتارگاه دام رفسنجان را مجهز دانست که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و وجود دو کشتارگاه طیور را از دیگر ظرفیت‌های این شهرستان برشمرد که با وجود این دو کشتارگاه و رقابتی که بین آن‌ها به وجود آمده رفسنجان در زمینه پرورش طیور در استان و حتی کشور نمونه شده است.

وی یادآور شد: داروخانه‌های دامپزشکی ماهانه از نظر تاریخ داروها و مجاز یا غیرمجازبودن دارو و قیمت نظارت می‌شوند و مراکز عرضه مواد خام دامی هم با حضور کارشناسان اداره به صورت مداوم نظارت می‌شوند.

**نبودن کارخانه تبدیل شیر به مواد لبنی از معضلات رفسنجان است

مقامی با اشاره به پلمب ۱۰ واحد قصابی و فروشگاه مرغ و ماهی طی سال جاری اضافه کرد: ۲ تن مواد خام دامی فاسد شامل گوشت قرمز و مرغ از ابتدای سال تاکنون معدوم شده است.

وی یکی از معضلات شهرستان را نداشتن کارخانه تبدیل شیر به مواد لبنی عنوان کرد و گفت: تنها کارخانه شیر رفسنجان ظرفیت محدودی دارد که فعال است و مشکلاتی که بعضا مطرح می‌شود،  سرمایه‌گذار استقبال نمی‌کند.

**انجام آزمایشات تقلبات شیر از شنبه آینده

وی در ادامه با اشاره به انجام آزمایشات روی شیر خام اظهار کرد: اخیرا آزمایشات تقلبات شیر را هم انجام می‌دهیم که از ابتدای هفته آینده شیر از نظر افزوده‌شدن مواد نگهدارنده برای ماندگاری بیشتر یا آب و…آزمایش می‌شود و با متخلفان برخورد جدی خواهد شد.

مقامی در پایان متذکر شد: به دلیل شیوع آنفلوانزا با فروشندگان مرغ زنده برخورد و دو کشیک عصر و شب داریم که برای برخورد با این مورد و نیز فروش ماهی به صورت دستفروشی کنار خیابان‌ها، آماده هستند.

برچسب ها:
رفسنجان فاسد معدوم مواد خام دامی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :