مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان عنوان کرد:

خاموشی چاه موتورها در کیفیت آب اثر مثبت دارد

  • شناسه خبر: 43704
خاموشی چاه موتورها در کیفیت آب اثر مثبت دارد

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با بیان اینکه سال گذشته روی ۱۰۰ حلقه چاه تحقیقاتی همزمان با خاموشی چاه‌موتورها صورت گرفت که ۸۰ حلقه چاه در رفسنجان و ۲۰ حلقه چاه در شهرستان انار زیرپوشش این تحقیقات قرار گرفتند، گفت: نتیجه این تحقیقات نشان داد که در ۸۰ درصد چاه‌ها آب شیرین شده بود و این خاموشی اثر مثبت دارد و آبشویی خوبی صورت گرفته بود.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با بیان اینکه سال گذشته روی ۱۰۰ حلقه چاه تحقیقاتی همزمان با خاموشی چاه‌موتورها صورت گرفت که ۸۰ حلقه چاه در رفسنجان و ۲۰ حلقه چاه در شهرستان انار زیرپوشش این تحقیقات قرار گرفتند، گفت: نتیجه این تحقیقات نشان داد که در ۸۰ درصد چاه‌ها آب شیرین شده بود و این خاموشی اثر مثبت دارد و آبشویی خوبی صورت گرفته بود.

به گزارش “روراستی” چاه‌موتورهای کشاورزی از ۱۲ آبان به مدت ۳۵ روز در این شهرستان خاموش شده و خوشبختانه همزمان با خاموشی چاه‌موتورها بارندگی نسبتا خوبی هم انجام شد و تن تشنه زمین را سیراب کرد.

این شهرستان ظرفیت‌های خوبی در زمینه کشاورزی دارد و مناطق سردسیری آن محصولات خیلی خوبی دارند و میوه‌های آن‌ها در بازار معروف هستند، در مورد میزان و اثرگذاری بارندگی و وضعیت کشاورزی در شهرستان گفت‌وگوی تفصیلی با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انجام دادیم.

حسین رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به این مطلب که میزان بارندگی اخیر ۱۸٫۵ میلی‌متر در شهرستان ثبت شده، اظهار داشت: در نوق و کشکوئیه ایستگاه‌ها تا ۲۰ میلی‌متر باران نسبی ثبت کردند.

امسال نگران رطوبت خاک نیستیم

وی ادامه داد: بارندگی اخیر اثربخشی خیلی خوبی هم داشت چراکه مداوم و طی مدت ۴۸ ساعت بارش داشتیم و با توجه به اینکه همزمان با خاموشی چاه‌موتورها بود نگران رطوبت خاک نیستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان این بارندگی را بهتر از سیلاب دانست و افزود: باران به خوبی در خاک نفوذ کرد اما در زمینه آبگیری سد و بندهای خاکی، چون روان‌آب نداشتیم آبگیری نشدند.

وی عنوان کرد: سد پیامبر اعظم(ص) راویز یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب گنجایش دارد که بارندگی سال گذشته موجب آبگیری این سد شد.

رضایی نتیجه خاموشی یک هزار حلقه چاه‌موتور را صرفه‌جویی ۴۰ میلیون‌ متر مکعب آب در سفره‌های زیرزمینی دانست و بیان کرد: اگر آب منطقه‌ای هم روی اضافه برداشت‌ها کنترل داشته باشد با حسابی که ما انجام دادیم ۴۸ میلیون مترمکعب هم در این چاه‌ها صرفه‌جویی خواهیم داشت که در مجموع حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در این دوره ۳۵ روزه خواهیم داشت.

با خاموشی چاه‌موتورها آبشویی خوبی صورت می‌گیرد

وی با بیان اینکه سال گذشته روی ۱۰۰ حلقه چاه تحقیقاتی همزمان با خاموشی چاه‌موتورها صورت گرفت که ۸۰ حلقه چاه در رفسنجان و ۲۰ حلقه چاه در شهرستان انار زیرپوشش این تحقیقات قرار گرفتند، ابراز کرد: نتیجه این تحقیقات نشان داد که در ۸۰ درصد چاه‌ها آب شیرین شده بود و این خاموشی اثر مثبت دارد و آبشویی خوبی صورت گرفته بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان در ادامه با نگاهی به وضعیت محصول پسته سال آینده تصریح کرد: در منطقه کبوترخان جوانه گل خیلی خوبی روی ارقام پسته تشکیل شده با توجه به اینکه در منطقه کبوترخان ۱۰ روز دیرتر از سایر نقاط شهرستان جوانه گل تشکیل می‌شود گرمای فروردین در این منطقه اثر کمتری گذاشته است.

وی اضافه کرد: در منطقه نوق رقم احمدآقایی جوانه گل نسبتا خوبی تشکیل شده و کشکوئیه و حومه غربی رقم اکبری جوانه گل خیلی خوبی دارد و در حومه شرقی وضعیت رقم احمدآقایی نسبتا خوب است.

رضایی خاطرنشان کرد: رقم فندقی و کله‌قوچی در رفسنجان به دلیل گرمای فروردین جوانه گل جالبی ندارد.

موضوع سامانه ارز بازار صادرات پسته را مختل کرده است

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت بازار پسته توضیح داد: بازار پسته خوب است مشکلی که تجار دارند این است که ارز در سامانه نیما باید وارد شود و این موضوع مقداری بحث صادرات را مختل کرده است.

رضایی یادآور شد: در مهرماه یک‌هزار و ۷۰۰ تن پسته از گمرک رفسنجان به کشورهای مختلف صادر شده است.

اما آفت مگس میوه مدیترانه‌ای نامی بود که رضایی در بخش دیگری از این مصاحبه عنوان و تصریح کرد: با بررسی‌هایی که انجام دادیم این آفت قرنطینه‌ای بوده و به ارقام مختلف میوه خسارت می‌زند.

مگس میوه مدیترانه‌ای به دره‌در رسید

وی ادامه داد: میوه‌هایی از جمله هلو، زردآلو، انار، انگور، انواع توت و انجیر، سیب، گلابی و سایر میوه‌های سردرختی حتی سبزی و سیفی‌جات مانند فلفل و گوجه‌فرنگی و بعضی گیاهان یکساله در معرض این آفت قرار دارند.

رضایی با اشاره به تحقیقاتی که بخش حفظ نباتات جهاد کشاورزی در خصوص این آفت انجام داد، بیان کرد: آلودگی در منطقه دره‌در محرز شده، لارو آفت از گوشت میوه تغذیه می‌کند که این موضوع خیلی بدی است.

وی اظهار کرد: آلودگی این منطقه از شهریورماه به اثبات رسیده و جلسه توجیهی برای کشاورزان برگزار کردیم تا با این آفت و نحوه مقابله با آن آشنا شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان بیان داشت: آفت مگس میوه مدیترانه‌ای سم ندارد چون لارو داخل میوه است و یک جفت از این آفت می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ تن میوه را در یک سال از بین ببرد و با توجه به اینکه حدود ۶ نسل در طول سال دارد خسارت بالایی می‌تواند بزند.

وی تصریح کرد: توصیه‌ای که به کشاورزان داریم این است که نسبت به برداشت زودهنگام میوه اقدام کنند و قبل از رسیدن و تغییر رنگ میوه آن را برداشت کنند.

رضایی ادامه داد: از بردن میوه‌های آلوده به مناطق غیرآلوده جدا خودداری شود این آفت شعاع پروازی بالایی در حدود ۲۰ کیلومتر دارد و امکان دارد یک میوه آلوده به منطقه دیگری برده شود و مناطق دیگر را آلوده کند.

وی تأکید کرد: مناطق خنامان، داوران و اودرج به منطقه دره‌در نزدیک هستند و احتمال آلودگی بالایی در این مناطق وجود دارد که باید خیلی به این مسأله توجه شود.

این مسؤول رعایت بهداشت باغات و جمع‌آوری و دفع و سوزاندن میوه‌های آلوده را از راه‌های جلوگیری از پیشرفت آفت برشمرد و بیان کرد: پس از جمع‌آوری میوه آلوده در عمق ۵۰ سانتی‌متری زمین دفن شوند یا حتما سوزانده شوند.

وی با توضیح اینکه لارو به صورت شفیره زیر درخت می‌آید، افزود: این آفت با یک نوبت یا دو نوبت یخاب زمستانی کنترل می‌شود در مناطق سردسیر یک شخم سطحی پاییز و زمستانی موجب می‌شود شفیره آفت روی سطح خاک بیاید و با یک یخاب دادن جمعیت آفت کاهش پیدا کند.

رضایی در توصیه دیگری گفت: برای تغذیه درخت حتما از کودهای دامی پوسیده استفاده شود چون اگر میوه آلوده به دام داده باشند کودها آلوده خواهند شد همچنین از میوه آلوده به این آفت به هیچ عنوان به دام داده نشود.

گفت‌وگو از زهرا بمی‌نژاد

برچسب ها:
آبشویی خاموشی چاه موتورها رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :