مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: در رفسنجان باغاتی داریم که هشت، ۹ و ۱۰ تن پسته در هکتار که ۲۰ برابر میانگین کشور است برداشت دارند.

به گزارش “روراستی” این شهرستان مهد تولید پسته در جهان بوده اما این سال‌ها شرایط اقلیمی موجب کاهش تولید محصول شده و پسته خندان دیگر خودش را آنگونه که در گذشته نشان می داد به کشاورز لبخند نمی‌زند اما این موضوع بهانه‌ای دست کشاورز نداده که محصول را رها کند و ناامید شود.

حتی شهرهایی که مدعی توسعه کشت پسته هستند هم به آوازه رفسنجان در پسته‌کاری نخواهند رسید چرا که از بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ سال پیش پسته کاری در رفسنجان بوده و در ادامه هم خواهد داشت.

کارشناسان جهاد کشاورزی هم راهکارهایی جلوی کشاورز قرار می‌دهند که حداکثر برداشت از سطح زیر کشت داشته باشند.

حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان در این زمینه اظهار داشت: اگر کشاورزی در حاشیه قرار گرفته به دلیل سیاست‌های اقتصادی کلان کشور بوده که وابستگی به نفت یکی از دلایلی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه از اول مهر ماه سال گذشته تا ۳۱ اردیبهشت امسال ۲۰ هزار تن صادرات پسته در کشور داشتیم، ادامه داد: نزدیک ۱۰ هزار تن از این میزان صادرات از رفسنجان بوده و اگر برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم، می‌توانیم این راهکارهایی که داریم به کل کشور تعمیم دهیم.

رضایی خاطرنشان کرد: با توجه به توسعه کشت پسته در کشور و وضعیت شهرستان ما پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰، ۱۵ سال آینده پرچم استان را به استان خراسان بدهیم.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان اضافه کرد: در استان خراسان حدود ۸۰ هزار هکتار باغ‌ریزی جدید شده اما اگر برنامه علمی خوبی اجرا نشود اشتباهات ما را تکرار می‌کنند.

وی تصریح کرد: در رفسنجان باغاتی داریم که هشت، ۹ و ۱۰ تن پسته در هکتار که ۲۰ برابر میانگین کشور است برداشت دارند اگر چه تغییر اقلیم و شرایط هست اما مصرف بهینه آب به‌ویژه آبیاری قطره‌ای و تغذیه مناسب این باغات پرمحصول را متمایز کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان بیان کرد: بخش خصوصی می‌تواند کمک زیادی به بخش کشاورزی داشته باشد چون بخش دولتی تابع بخشنامه‌ها است.

رضایی در بخش دیگری عنوان کرد: سال گذشته ۲ هزار هکتار به سیستم قطره‌ای مجهز شد و پیش‌بینی می‌شود امسال هم همین حجم اضافه شود چون باغداران گرایش خوبی به این سمت پیدا کرده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان یادآور شد: در مجموع ۱۱٫۵ هزار هکتار سطح زیر کشت به آبیاری قطره‌ای مجهز شده است.

وی بر ارتباط بهتر کشاورزان با دانشگاه تأکید کرد و گفت: دانشگاه ظرفیت بالایی دارد هرجا از آن استفاده شد تجربیات موفقی کسب کردیم و با وجود ۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت با کارهای پژوهشی به کمک دانشگاه اتفافات خوبی در بخش کشاورزی می‌تواند رقم بخورد.

ضیاءالدینی رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ولیعصر(عج) هم با ابراز گله‌مندی از اینکه دانشگاه‌ها  را به سمت پژوهش سوق دادند، اظهار کرد: اصلاح را باید از خودمان شروع کنیم و با دید عملیاتی به دانشگاه می‌توان بخشی از مشکلات کشاورزی را برطرف کرد.

وی تصریح کرد: اگر صرفا یک پژوهشگر دانشگاهی در دانشگاه بنشیند و به باغ سر نزند خود یک آفت به شمار می‌رود.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان بیان کرد: ما می‌توانیم در تمام بخش‌هایی که کشاورزی دغدغه دارد کمک کنیم.