طرح جمع‌آوری متکدیان دوباره از امروز در رفسنجان کلید خورد، این طرح حدود دو سال پیش هم اجرایی شده بود اما بنا به دلایلی ابتر ماند.

به گزارش “روراستی” طرح جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان دوباره از امروز در رفسنجان کلید خورد، این طرح حدود دو سال پیش هم در زمان ملانوری اجرایی شده بود اما بنا به دلایلی ابتر ماند.

اما امروز در حالی این طرح آغاز شد که با جمع‌آوری یک متکدی آن هم غیربومی همراه بود و البته حرف و حدیث‌هایی در راستای اجرای آن وجود داشت اینکه نگهداری متکدیان در شب‌ها مشکل‌ساز بوده و یا جمع‌آوری تا چه ساعتی باشد نکاتی بود که در همین روز اول مطرح شد.

یکی از مدارس قدیمی این شهر که بلااستفاده مانده توسط آموزش و پرورش در اختیار این طرح قرار گرفته و نهادها و ارگان‌هایی همچون شهرداری، بهزیستی، کمیته امداد، خیریه‌ها، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی و فرمانداری پای کار هستند.

اما امروز تا پیش از ظهر بازار کار مسؤولان جمع‌آوری که مأموران شهرداری هستند کساد بود گویا متکدیان بو برده‌اند و خود را نشان ندادند شاید هم از گرمی هوا کارشان را به عصر که هوا خنک‌تر است، موکول کرده‌اند.

محمد مختاری معاون شهردار رفسنجان اظهار کرد: سه اتاق از این مدرسه در اختیار طرح است که زنان، مردان و کودکانی که جمع‌آوری می‌شوند تا زمان ساماندهی در آن نگهداری شوند.

نگهداری متکدیان در صورت لزوم فقط در بازداتشگاه های نیروی انتظامی

مهدی کریمی سرپرست نیروی انتظامی شهرستان هم اظهار داشت: اگر بنا باشد شخصی شب نگهداری شود ما تنها در بازداشتگاه‌های استاندارد نیروی انتظامی نگهداری می‌کنیم در این مکان مسؤولیت با ما نیست.

حیدری رئیس اداره بهزیستی هم بیان کرد: ما می‌توانیم جامعه هدف خودمان از جمله معلولان، بی‌سرپرست‌ها و بی‌خانمان‌ها را نگهداری کنیم ضمن اینکه بی خانمان‌ها حتما باید بومی شهر خودمان باشند.

مجید فصیحی‌هرندی فرماندار رفسنجان هم در این خصوص با بیان اینکه طرح را باید به تدریج اجرا کنیم و از هر گونه عجله پرهیز شود، ادامه داد: نباید نیروها خسته شوند تا بی‌انگیزگی به وجود آید باید مشکلات حین اجرای طرح هم بررسی و برطرف شود تا بتوانیم موفقیت حاصل کنیم.

هرندی به مردم هم توصیه کرد هر گونه کمکی که دارند به خیریه‌ها، بهزیستی و کمیته امداد تحویل دهند و به متکدیان ندهند.

اکثر کودکان کار و متکدیان از اتباع هستند

اما خانم ریاحی از پزشکان خستگی‌ناپذیری که همواره در طرح‌های اجتماعی پای ثابت بوده هم دغدغه کودکان را دارد، اکثر کودکانی که تکدی‌گری می‌کنند یا به عنوان کودکان کار در سطح شهر، چهارراه‌ها و… دیده می‌شوند را از اتباع عنوان کرد و کاهش تعداد این کودکان را نیز به میزان ۶۰ درصد در این روزها ذکر کرد.

اما دستان خیری که مردم این شهر دارند موجب افزایش متکدیان شده چرا که هر شب مقابل داروخانه‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها شاهد حضور زنانی با بچه‌ شیرخواره در بغل هستیم که از هر دو، سه نفر که وارد آن مکان می‌شوند حداقل یک نفر به این متکدیان کمک می‌کند در واقع بیشتر به دلیل وجود همان بچه شیرخواره است که نوعی ترفند برای سواستفاده از احساسات نوعدوستی است که مردم ما دارند، است.

امیدواریم این طرح با موفقیت پیش برود تا شاهد شهری بدون متکدی باشیم و میانه راه ارگان و نهاد و مسئولی بنا به دلایلی جا نزند.

انتهای پیام/بمی نژاد