مدیرکل بهزیستی کرمان:

راه اندازی مرکز جامع پیشگیری در رفسنجان

  • شناسه خبر: 48192
راه اندازی مرکز جامع پیشگیری در رفسنجان

مدیر کل بهزیستی استان کرمان از راه اندازی مرکز جامع پیشگیری در رفسنجان خبر داد.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان از راه اندازی مرکز جامع پیشگیری در رفسنجان خبر داد.

به گزارش “روراستی” صادق‌زاده صبح امروز در کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی شهرستان اظهار داشت: مسائل اجتماعی مسائلی هستند که دغدغه ایجاد می‌کنند و روی خیلی از پیشرفت‌ها و توسعه‌ها سایه می‌افکنند.

وی بیان داشت: اما بر خلاف اینکه مسائل اجتماعی خیلی جاها گفته می‌شود ویژه‌اند اما کاملا طبیعی است  همراه وهمگام با رشد جامعه رشد می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: ممکن است بعضی مواردی که پیش می‌آید مربوط به ضعف مدیریت و برنامه‌ریزی باشد خود ما هم در برابر این گرفتاری‌ها مسئولیم.

وی جوامع غربی از جمله آمریکا را که ادعای پیشرفت می کند را ذکر کرد که سال‌های متمادی جوانان آن درگیر اعتیاد بوده و به شکلی به نابودی کشیده شده‌اند و افزود: در برخورد با مسائل اجتماعی باید رک حرف زد و البته از ایجاد ناامیدی در جامعه باید پرهیز شود.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه رفسنجان از شهرهایی است که بیشترین گرایش خیران برای ساماندهی امور کودکان را دارد، ادامه داد: خیران می‌توانند کمک بسزایی در راستای کاهش آسیب‌ها داشته باشند.

مسائل اجتماعی قابل کنترل و مدیریت هستند/زنگ خطر اعتیاد دختران جوان به گل 

وی بیان کرد: مسائل اجتماعی یک شبه به وجود نیامدند که یک شبه جمع شوند اگر چه پیچیده، متنوع و به روز هستند اما غیرقابل کنترل و مدیریت نیستند.

صادق‌زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر مواجه با اعتیاد دختران ۱۴ تا ۲۲ سال به ماده مخدر گل هستیم و این را از آمار مراکز درمانی دریافتیم ۷۰ درصد کسانی که مواد مخدر به ویژه روان‌گردان‌ها و مواد مخدر صنعتی مصرف می‌کنند  دچار مشکلات جنسی می‌شوند.

وی ابراز داشت: مشاورانی که بتوانند با دانش‌آموز رفاقت ایجاد کنند آموزش و پرورش فراخوان داده که وسط بیایند، همه آحاد جامعه از بخش دولتی و غیردولتی باید مسئولیت اجتماعی بپذیرند و باید همگام باشند.

این مدیر ارشد سازمان بهزیستی در استان ادامه داد: برای مسائل اجتماعی باید از موازی‌کاری پرهیز شود متولیان باید یک ادبیات و یک برنامه داشته باشند بنگاه‌های اقتصادی هم در قبال جامعه مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهند.

وی تأکید کرد: داشتن برنامه با اولویت‌ جامعه از وظایف مدیران است که باید اولویت‌های جامعه را بسنجدند یک روز ساخت مدرسه و بیمارستان اولویت بود هر چند سال باید اولویت‌ها بروز شود  و در برابر این اولویت‌ها باید برنامه علمی وجود داشته باشد چون بعضی برنامه‌ها به جامعه زیان می‌زند.

برنامه ها بایستی برابر ذائقه و فرهنگ جامعه تدوین شوند

صادق‌زاده با بیان اینکه یک برنامه کوچک ممکن است بیشتر برای مردم نفع داشته باشد، اضافه کرد: برنامه بایستی بر اساس ذائقه و فرهنگ هر جامعه باشد نباید منتظر باشیم کسی از جایی برای ما برنامه‌ریزی کند برنامه‌ها باید اجتماع‌محور، محله‌محور و فرهنگ‌محور باشد به طور مثال فرهنگ شهر رفسنجان با توابع آن فرق می‌کند و سازمان بهداشت جهانی هم برنامه موفق را برنامه‌های کوچک اجتماع‌محور می‌داند.

صادق‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث پیشگیرانه اشاره کرد و گفت: پیشگیری مهم‌تر از اقدام درمانی می‌شود پیشگیری بر مبنای سلامت‌محوری و اینکه تلاش کنیم محور سلامت اجتماعی در جامعه نهادینه شود دانش اجتماعی و برنامه‌هایی که برای دسترسی به سلامت اجتماعی در بین مردم است را ارتقا دهیم و در کارگروه تخصصی سلامت اجتماعی و فرهنگی باید از ابتدا این مسأله مدنظر باشد.

وی تصریح کرد: نباید موضوعات اجتماعی را از توان خود بزرگتر ببینیم که یک اشتباه است اعتیاد مسأله‌ای نیست که نتوانیم آن را جمع کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان در ادامه از راه‌اندازی چهار کمپ ماده ۱۶ در شهرهای رفسنجان، سیرجان، بم و جیرفت یاد کرد و توضیح داد: این کمپ پیش از عید در بم راه‌اندازی شده و در سیرجان حدود ۷۰ درصد پیشرفت دارد، در رفسنجان هم اگر کار شروع شود ۵۰ درصد هزینه‌ها را ما می‌پردازیم.

وی متذکر شد: مجوز راه‌اندازی مرکز جامع پیشگیری در رفسنجان را صادر می‌کنیم که بخشی از اعتبارات آن را در شورای برنامه‌ریزی مصوب می‌شود و ۵۰ درصد آن هم توسط فرمانداری تصویب شود تا مرکزی برای اینکه کودکان را آموزش دهیم که به دام مسائل اجتماعی نیفتند، ایجاد شود.

برچسب ها:
بهزیستی رفسنجان رفسنجان کودکان مرکز جامع سلامت هفته بهزیستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :