معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان:

طرح ریشه‌کنی هپاتیت c برای اولین بار در کشور در رفسنجان کلید خورد

  • شناسه خبر: 48408
طرح ریشه‌کنی هپاتیت c برای اولین بار در کشور در رفسنجان کلید خورد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: طرح ریشه‌کنی هپاتیت c در رفسنجان کلید خورد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: طرح ریشه‌کنی هپاتیت c در رفسنجان کلید خورد.

به گزارش “روراستی” احمد جمالی‌زاده پیش از ظهر امروز در جلسه آغاز برنامه ریشه‌کنی هپاتیت c اظهار داشت: طرح رفسنجان عاری از هپاتیت c حذف یا ریشه‌کنی بیماری هپاتیت c کار بسیار مهمی است که از امروز شروع می‌شود و رفسنجان اولین شهری که در کشور شهر بدون هپاتیت باشد معرفی می‌شود.

وی بیان داشت: بیماری هپاتیت کبد را درگیر می‌کند و عامل اصلی آن ویروس است هپاتیت انواع مختلفی دارد آن چه مهم است هپاتیت‌هایی که موجب عوارض خطرناک می‌شود هستند دو نوع هپاتیت B و C است که می‌تواند منجر به سیروز و نارسایی و یا سرطان کبدی شود برای اینکه جلو مرگ و میر ناشی از این بیماری را بگیریم لازم است پیشگیری، کنترل و درمان کنیم و جامعه را از این ویروس عاری کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان رفسنجان تصریح کرد: برنامه واکسیناسون هپاتیت B از ۲۵ سال قبل بود که نوزادان علیه این بیماری واکسینه می‌شوند و از آن سال شاهد کاهش شدید بیماری هپاتیت B هستیم متولدان قبل از سال ۶۸ واکسینه نشدند و ممکن است افرادی باشند که درگیر این بیماری باشند ممکن است درصدی از افراد آلوده به این ویروس باشند اما علایمی نداشته باشند بنابراین در خصوص هپاتیت B تنها راه کنترل و درمان است عمدتا از طریق خون آلوده یا سوزن آلوده و انتقال از طریق جنسی هم وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: هپاتیت B عمدتا با رفتار افراد ارتباط دارد. افرادی که در معرض خطر هستند مانند کادر درمانی ابتدا علیه هپاتیت واکسنیه می‌شوند همچنین زنان باردار از نظر هپاتیت B کنترل می‌شوند.

جمالی‌زاده با اشاره به بیماری هپاتیت C اظهار کرد: متأسفانه روز به روز شاهد بروز افراد به این بیماری هستیم عمدتا افراد پرخطر و دارای رفتارهای پرخطر مانند معتادان تزریقی و کسانی که رفتارهای جنسی مشکوک دارند، افرادی که سابقه زندان دارند یا معتاد و بی خانمان هستند خیلی در معرض این خطر هستند.

جمالی‌زاده ابراز کرد: از یک ماه قبل با حضور معاون وزیر یک بررسی و امکان‌سنجی انجام شد جلسه‌ای با حضور مسئولان سیاسی شهرستان، تعدادی از خیران و مسئولان مس برگزار و به این نتیجه رسیدیم که رفسنجان این امکان و ظرفیت رادارد که این طرح اجرایی شود.

وی ادامه داد: خیران در خصوص تقبل هزینه‌های درمانی این بیماران اعلام آمادگی کردند قرار شد طرح به مناسبت روز جهانی هپاتیت که امروز است آغاز شود و اولین تجربه را در رفسنجان انجام دهیم و در طول سه سال کار انجام شود تا به شهر عاری از هپاتیت دست پیدا کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: این طرح در قالب چند فاز انجام خواهد شد ابتدا افراد در معرض خطر، افراد دارای سابقه  تزریق و معتادان تزریقی در این طرح قرار می‌گیرند و در فازهای بعدی خانواده این افراد و سپس افرادی که خودشان داوطلبانه مراجعه می‌کنند  کار انجام می‌شود.

جمالی‌زاده در توضیحاتی گفت: ابتدا تست‌های آزمایشگاهی انجام می‌شود و توسط پزشک درمان آغاز و هزینه درمان عمدتا توسط خیران و مجتمع مس سرچشمه تأمین خواهد شد  پیش بینی شده در طول سه سال۳۰ میلیارد ریال هزینه اجرای این طرح باشد.

جمالی‌زاده تأکید کرد: درمان باید به صورت کامل صورت گیرد و ۱۲ هفته طول درمان است وممکن است تا ۶ ماه طول بکشد داروی این بیماری تولید داخل است و نگرانی در خصوص مشکل تأمین دارو نداریم.

وی با اشاره به اینکه همه کسانی که برای تست می‌آیند و بررسی می‌شوند پرسشنامه تکمیل می‌کنند اگر احیانا غیبت از درمان داشتند بتوانیم به آنها دسترسی داشته باشیم، افزد: البته با متخصصان مربوطه ارتباط داریم اگر بیماری دچار مشکلات خاصی داشته باشد به متخصص ارجاع و درمان‌های خاص را می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان یادآور شد: از امروز همزمان مرکزمشاوره هپاتیت راه‌اندازی می‌شود که در مرکز جامع سلامت شماره یک خیابان امام واقع شده و پزشک و مشاور و کارشناس بیماری‌ها پاسخگوی مراجعان هستند و شماره تلفن مرکز مشاوره ۳۴۲۸۵۱۵۲ برای این منظور در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: سال ۲۰۱۶ اولین بار سند جامع کنترل هپاتیت توسط سازمان جهانی بهداشت نوشته شد مهمترین قسمت این سند این بود تا سال ۲۰۳۰ همه کشورها تلاش کنند هپاتییت ث را ریشه‌کن کنند و یک تعهد بین‌المللی است.

جمالی‌زاده یادآور شد:  اقدامات برای بیماران هپاتیت C از اول تا درمان رایگان است. داروی داخلی که مصرف می‌شود نزدیک به ۱۰۰ درصد پاسخ به درمان دارد و عوارض آن تقریبا صفر است.

سلطانخواه معاون غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان اظهار کرد: افرادی داشتیم که مراجعه می‌کردند و قادر به پرداخت هزینه‌های درمان نبودند که با این طرح هزینه درمان تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: بیماران هپاتیتی از نظر روحی دچار افسردگی و مشکل هستند خیلی‌ها برای بچه‌دار شدن احساس خطر می‌کنند که با ریشه‌کنی و درمان مشکلات این دست کمتر می‌شود و از بیماری‌هایی که به شکل آرام رو به گسترش است جلوگیری می‌شود.

برچسب ها:
رفسنجان طرح ریشه کنی هپاتیتc هپاتیت
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :