مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان:

افت ۳۲ سانتیمتری آب در دشت رفسنجان

  • شناسه خبر: 49158
افت ۳۲ سانتیمتری آب در دشت رفسنجان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: سالانه با ۳۲ سانیتمتر افت آب های زیرزمینی در رفسنجان مواجه ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: سالانه با ۳۲ سانیتمتر افت آب های زیرزمینی در رفسنجان مواجه ایم.

به گزارش ” روراستی ” علی رشیدی در جلسه شورای حفاظت منابع آب این شهرستان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید باهنر و شهید رجایی رو گرامی داشت و اظهار کرد: دشت رفسنجان از یک وضعیت خاص کم آبی برخوردار است و این مشکل حاد است‌.
وی بیان داشت: هدف اصلی تشکیل کارگروه این است که همه در کنار هم برای حفظ منابع آب همفکری کنیم و همصدا شویم تا زمانی که به مدیریت واحد در بخش آب نرسیم هیچوقت مشکل آب حل نمی شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان تصریح کرد: هنوز دستگاه های مصرف کننده آب در حال سبقت گرفتن در راستای بیشتر مصرف کردن آب هستند و بودجه بیشتر میگیرند تا طرح های خود را اجرا کنند و وضعیت خوبی نداریم‌
وی عنوان کرد: سالانه ۶۲ سانتیمتر در دشت رفسنجان و همین متوسط را در استان کرمان افت منابع آبی داریم متاسفانه آینده بدی در انتظار ماست‌ در بخش آب شرب و کشاورزی کاملا به منابع زیرزمینی متکی هستیم در رفسنجان بایستی منابع آب را در آینده ذخیره کنیم کشاورزان نباید محدود کنیم چراکه کار تولید و امنیت مواد غذایی را دارند ولی باید در راستای مصرف و حفظ منابع آبی قدامات موثر و مفید داشته باشند‌
رشیدی در ادامه خاطرنشان کرد: اناری ها مبتکر استفاده از آبهای سطحی هستند همچنین خاموشی چاهها از رفسنجان و انار صورت گرفته که از این فکر باید استفاده کرد‌ تا مقداری از آب را خیره کنیم. رشیدی خاطرنشان کرد: دسترسی به آب شرب و سالم در استان کرمان کم شده است و محدود و موجب شده در بخش آب فاضلاب روستایی هنوز ۷۷۰ روستا در استان فاقد آب آشامیدنی هستند.
وی ادامه داد: متاسفانه بیش از ۱۳ شهر در استان ستان و ۶۳ درصد جمعیت شهری استان با بحران شدید آب مواجه اند باید فکری کرد اگرنتوانیم منبع پایدار آب برای بخش شرب استان تهیه کنیم و به کرمان نیاوریم در چند سال آینده فاجعه ای رخ می دهد در واقع وضعیت منابع آبی مان بسیار بسیار اسفناک است.
وی اظهار داشت: در دشت رفسنجان سالانه ۱۲۸ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم و کسری مخزن تجمعی مان در رفسنجان بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است که خیلی فاجعه بزرگی به شمار می رود.
رشیدی تأکید کرد: اگر از حفر چاه های غیر مجاز جلوگیری کرده بودیم و اگر روانه ها را ۲۵ لیتر بر ثانیه داده بودیم این مشکلات نبود اما باز هم دست به دست هم و همفکر شویم در بخش آب یکصدا شویم.
وی در خصوص تبدیل آب کشاورزی به صنعت طی توضیحاتی گفت: از این طرح استقبال می کنیم و هر جایی که بخواهد انجام شود با همکاری جهاد کشاورزی در این زمینه ورود می کنیم آب را باید برای فرزندان که امانت در دست ما است نگهداریم.
وی بیان کرد: در رفسنجان ۵۰۶ میلیون پروانه داریم باید به ۲۷۷ میلیون متر مکعب برسد که مابقی اضافه برداشت است.
وی با ابراز امیدواری از اینکه همراهی مردم می تواند به ما کمک کند، افزود:
بیش از نیمی از چاه ها ی غیر مجاز در جنوب استان است وچاه های غیر مجاز در این منطقه زیاد است کمیسیون در شهرستان های جنوب هم تشکیل می شود .
رشیدی در بحث خاموشی چاه ها بیان داشت: در شهرستان رفسنجان ۳۵ چاه غیرمجاز وجود دارد که باید پلمب شود تا رفسنجان در کشور به صورت الگو باشد که شهری بدون چاه غیرمجاز است.
انتهای پیام/

برچسب ها:
آبهای زیرزمینی افت سطح آب بحران آب جیره بندی آب دشت رفسنجان رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :