مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان:

۲۰ تا ۵۵ درصد محصول پسته دچار پوکی شده است

  • شناسه خبر: 49902
۲۰ تا ۵۵ درصد محصول پسته دچار پوکی شده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: در شهرستان رفسنجان بین ۲۰ تا ۵۵ درصد محصول دچار پوکی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: در شهرستان رفسنجان بین ۲۰ تا ۵۵ درصد محصول دچار پوکی شده است.

به گزارش “روراستی” حسین رضایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: امسال نزدیک به ۲۲۰ هزار تن پسته در کشور تولید می‌شود که استان کرمان ۱۲۶ هزار تن محصول خواهد داشت و سهم رفسنجان ۲۸ هزار تن بوده که با توجه به پوکی ناشی از گرمازدگی ۲۵ هزارتن محصول خواهیم داشت.

وی بیان داشت: در شهرستان رفسنجان بین ۲۰ تا ۵۵ درصد محصول دچار پوکی شده که متوسط ۳۰ درصد گرما خسارت زده موجب سقط جنین و پوکی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه تیرماه ۲۴ روز گرمای بالای ۴۰ درجه داشتیم، ادامه داد: حدود سه تا چهار درجه نسبت به سال قبل گرما داشتیم.

وی رقم فندقی و اکبری را دارای کمترین خسارت و احمدآقایی و کله‌قوچی را دارای بیشترین خسارت عنوان کرد و گفت: دو رقم اکبری و کله‌قوچی تحمل گرمای بیش از حد ندارند.

رضایی با بیان اینکه سال گذشته بدترین سال محصول رفسنجان بود اما امسال چهاربرابر سال گذشته تولید داریم، افزود: هشت تا ۱۰ درصد محصول به صورت کال و مغز سبز برداشت شده است.

وی عنوان کرد: امسال ۵۵۰ هزار تن پسته تازه وارد بازارهای دنیا می‌شود.برای کشورمان عمده بازار پسته چین است که بازارهای جدیدی همچون کشورهای عربی، همسایگان شمالی، اروپا، خاور دور، آمریکای جنوبی و آفریقا هم به بازار پسته ایران افزوده شده است.

رضایی با اشاره به اینکه سال‌های قبل حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد محصول مصرف داخلی بود که حدود ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار تن می‌شود، اضافه کرد: به دلیل مشکلات ناشی از ارز صادرات محصول دچار مشکلاتی شده است.

۱۱۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت شهرستان مجهز به آبیاری تحت‌فشار است

وی در ادامه با ذکر این مطلب که امسال ۱۵ روز برداشت محصول ما با تأخیر انجام می‌شود و باید سریع محصول را آماده کنیم که وارد بازار شود، بیان کرد: این تأخیر به دلیل شرایط اقلیمی است.

رضایی تشریح کرد: برای اینکه از کشور رقیب عقب نمانیم بایستی راندمان تولید در هکتار را بالاببریم که تجهیز سطح زیر کشت به آبیاری‌های نوین یکی از راه‌های افزایش راندمان تولید است در رفسنجان ۲۰۰ هکتار زیرپوشش آبیاری زیرسطحی و حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ هکتار با آبیاری تحت‌فشار آبیاری می‌شود که تا ۲۰ هزار هکتار هم می‌توانیم افزایش دهیم.

وی تغذیه و مبارزه با آفات  و استفاده از کارهای علمی را دیگر راه‌های افزایش راندمان تولید برشمرد و ادامه داد: دولت در بحث بلاعوض‌ها کمک‌های خوبی به ویژه در حوزه آبیاری نوین به کشاورزان می‌دهد ضمن اینکه که کشاورز یک بار حق استفاده از بلاعوض آبیاری را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود بی ثباتی قیمت ارز را موجب نگرانی برای صادرکنندگان دانست و بیان داشت: باید به صادرکننده تسهیلات با سود پایین داد  سودهای ۱۷ و ۱۸ درصد صرفه اقتصادی ندارد پسته کالای صادراتی خیلی خوبی است و بانک مرکزی باید دستورالعمل واحدی بدهد تا همه از سردگمی رها شوند.

۳۰ درصد صادرات پسته کشور از رفسنجان است

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد صادرات پسته کشور از رفسنجان که قطب پسته ایران بوده و تا سال‌های گذشته قطب پسته دنیا، افزود: سال آینده حدود ۶۰ هزار تن تا ۷۰ هزار تن پسته داریم که رتبه اول کشور را خواهیم داشت.

رضایی طی توضیحاتی گفت: برداشت پسته امسال از اول مهر با فندقی آغاز و از ۱۰ مهرماه احمدآقایی برداشت می‌شود و از ۱۰ مهر به بعد ارقام اکبری و کله‌قوچی میهمان ترمینال‌های پسته می‌شوند و با توجه به اینکه امکان دارد از ۱۵ مهرماه شاهد بارندگی باشیم پسته‌داران حتما فکری برای خشک‌کن داشته باشند که برای خشک کردن محصول دچار مشکل نشوند.

وی ابراز کرد: پسته محصولی است که دارای زکات نیست اما زکات مستحبی به آن تعلق می‌گیرد که توصیه می‌کنیم در جواب  افرادی که به عنوان کمک به درب ترمینال‌ها و ضبط‌های پسته مراجعه می‌کنند به میزان پسته‌ای که می‌خواهند کمک کنند وجه نقد داده شود چرا که پسته‌ای که این افراد داده می‌شود به صورت ناسالم خشک شده و به فروش می‌رسد که ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان به تفکیک مناطق و با توجه به سطح زیر کشت، نوق را با ۶ هزار و ۱۷۴ تن پسته دارای بیشترین محصول، بخش فردوس ۲ هزار و ۲۳۸ تن، اسماعیل‌آباد با دو هزار و ۹۳۸ تن محصول  و کشکوئیه را به دلیل وجود بیشترین رقم کله‌قوچی دارای کمتری محصول با دو هزار و ۲۱۷ تن و کبوترخان را دارای ۳ هزار و ۳۰۰ تن محصول عنوان کرد و گفت: حومه شرقی و غربی شهر هفت هزار و ۹۰۰ تن محصول دارد.

هر هکتار ۴۹ میلیون تومان هزینه دارد

وی خاطرنشان کرد: پسته نیاز سرمایی دارد که امیدواریم این نیاز به خوبی برآورده شود کشاورزان پس از برداشت پسته برای تقویت درخت محلول‌پاشی کنند و کودهای ازته را استفاده کنند امسال سال سرنوشت‌ساز پسته رفسنجان بوده و باید هزینه کنیم.

رضایی بیان کرد: هر هکتار ۱۵ میلیون تومان هزینه کوددهی دارد که با احتساب آب و سایر هزینه‌ها هر هکتار ۴۹ میلیون تومان هزینه در بر دارد بنابراین باید تولید را بالا ببریم که هزینه‌ها را پوشش دهد.

وی به برخی روش‌های پیشگیری از خسارت گرما شامل پاشیدن ترکیبات سفیدکننده که نور را منعکس می‌کنند و استفاده از سایه بانها اشاره کرد و گفت: بخشی  از پودر سنگ استفاده شد که نتیجه خیلی خوبی داد همچنین سایه‌بان هم سه تا چهار سال طول عمر دارد اما هزینه اصلی پایه‌های آن است که دولت هم قرار است حمایت کند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
پسته رفسنجان صادرات صادرات پسته
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :