رئیس مرکز اورژانس رفسنجان:

شمال استان کرمان دارای بالاترین آمار تصادفات در کشور است

  • شناسه خبر: 50382
شمال استان کرمان دارای بالاترین آمار تصادفات در کشور است

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی رفسنجان گفت: در زمینه تصادفات شمال استان کرمان جزء آمار بالای کشور است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی رفسنجان گفت: در زمینه تصادفات شمال استان کرمان جزء آمار بالای کشور است.

به گزارش “روراستی” سید محسن مرتضوی در نشست مشورتی با اصحاب رسانه اظهار داشت: در ۱۵ سال گذشته سه پایگاه اورژانس در شهرستان داشتیم الان به ۲۰ پایگاه رسیدیم که ۱۷ پایگاه در کل شهرستان اضافه کردیم و هر گوشه شهرستان که بخواهیم یک پایگاه اورژانس مستقر است.

وی ادامه داد: قرار است ۶ پایگاه با توجه به جمعیت و گستردگی شهرستان اضافه کنیم که کارهای آن در حال انجام است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شهرستان رفسنجان بیان کرد: از سال ۸۶ رشته فوریت‌های پزشکی در رفسنجان تدریس می‌شود تمام پرسنل ما کاردانی رشته فوریت‌های پزشکی، کارشناسی رشته فوریت‌های پزشکی، پرستاری و ارشد اورژانس و رشته‌های مربوط به این کار هستند.

وی ادامه داد:  یک نسل جدید آمبولانس و یک نسل کامل پرسنل جوان وارد سیستم شده و ساختمان مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه و شهرستان راه‌اندازی کردیم، مرکز پایش و کنترل در این محل داریم که کلیه اورژانس‌های مراکز درمانی و اورژانس‌های پایگاه‌ها را از طریق دوربین رصد می‌کنند تا زمان رسیدن آمبولانس‌ها را علاوه بر آن ضبط تمام مکالمات انجام می‌شود همچنین ظرفیت‌های دیجیتال و اتوماسیون در دو هفته آینده به این سیستم اضافه می‌شود.

مرتضوی تصریح کرد:  ما نسبت به خیلی از شهرستان‌ها و مراکز جلوتر هستیم و در خصوص نیروهایمان اذعان داریم که  از لحاظ علمی سطح بالا و خوبی دارند.

۵۰ درصد آمبولانس‌های رفسنجان زیر ۳ سال ساخت هستند

وی خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد آمبولانس‌های ما کمتر از سه سال تولید شده‌اند و در تمام بخش‌ها به ویژه آموزش‌های همگانی فعالیت داریم تقاضا داریم با همکاری اصحاب رسانه در خصوص آموزش‌ها انگیزه ای ایجاد شود که مردم بتوانند هم در لحظات اولیه بحران کمک حال ما باشند و هم یک سری کارهای حیاتی در کار ما را مردم بدانند به طور مثال اگر قرار است همکاران ما در مرکز پیام توضیحی از تماس گیرنده بخواهند با سعه صدر در این زمینه همکاری کنند.

مرتضوی با اشاره به طرح‌های پزشک خانواده و رایگان شدن هزینه حوادث ترافیکی افزود: اگرچه هزینه حوادث ترافیکی رایگان است اما در این خصوص معضلی داریم که افرادی با صحنه‌سازی اتفاقات غیرترافیکی را ترافیک مطرح می‌کنند و می‌خواهند هزینه درمان‌شان رایگان باشد که پرسنل ما زمانی که به این افراد نامه نمی‌دهند با توهین آن‌ها روبه رو می‌شوند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر اینکه با افزایش هزینه‌های درمانی مردم در هزینه‌های درمانی ماندند و  میزان مراجعه به پزشک کمتر شده که در این میان زمانی که به پزشک مراجعه نمی‌کنند صبر می‌کنند بیماری مزمن شود و بیمار وضعیت وخیمی پیدا کند و به اورژانس زنگ می‌زنند.

مرتضوی تصریح کرد: گاهی با تماس‌هایی مواجه می‌شویم که غیر از گفته‌هایی است که طی تماس صورت گرفته و فقط می‌خواهند پرسنل را به محل بکشانند و متوجه می‌شویم فرد می‌خواست فقط یک سروم وصل کند.

وی با اشاره به اینکه در شهری که بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت شهری داریم هفت آمبولانس دائما در حال خدمت‌رسانی هستند اگر چنین تماس‌هایی صورت گیرد مشکلاتی به وجود می‌آید.

وی با تعریفی از بیمار اورژانسی توضیح داد: بیمار اورژانسی کسی است که اگر در مدت کوتاهی حداکثر تا یک ساعت به وی خدمات نشود یا فوت کند یا دچار عوارض ناتوانی، قطع عضو و…سایر عوارض برگشت ناپذیر شود مثلا بیمار قلبی، تصادفی، تشنج واقعی از بیماران اورژانسی به شمار می‌روند.

مرتضوی در ادامه گفت: دستورالعمل است در تمام دنیا از لحظه تماس همکار پاسخگوی ما فرد را راهنمایی کنند تا رسیدن آمبولانس بتواند کمک حال مریض باشد.

رئیس مرکز مدیریت حواث و فوریت‌های پزشکی شهرستان رفسنجان خاطرنشان کرد: مواردی هم داریم که فرد تنها تماس می‌گیرد و نام روستا را می‌برد و قطع می‌کند، دیگر هیچ آدرسی نداده و پرسنل نمی‌دانند کجا باید بروند سپس فرد تماس گیرنده به ما مراجعه می‌کند و شاکی می‌شود.

وی با اشاره به شلوغی خیابان‌ها و ترافیک در زمان پیک افزود: در بهترین حالت زیر هشت دقیقه باید به محل برسیم.

موتورسواری افغانستانی ها معضل شده است

مرتضوی با اشاره به آمار تصادفات ابراز داشت: در شمال استان کرمان جزء آمار بالای کشور هستیم موتورسواران افغانستانی حجم زیادی از کار و وقت ما را می‌گیرند که بدون هیچ قانون و مقرراتی موتورسواری می‌کنند این موارد ذکرشده هرکدام به نوع خود مشکلی ایجاد می‌کند.

وی توضیح داد:  هر آمبولانس حدودا یک ساعت درگیر کار یک مریض است و دوباره باید آماده عملیات شود اگر فرهنگسازی نشود ما در این قضیه دچار مشکل می‌شویم مردم باید همکاری خوبی داشته باشند و کار ما را به واقع باور کنند. گاهی فکر می‌کنند پرسنل ما از مأموریت فرار می‌کنند در صورتی که امکان فرار نیست چون صوت تمام تماس‌ها رصد شده و به مراجع قانونی اعلام می‌شود در بدترین حالت هم امکان ندارد همکار ما مأموریت نرود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
اورژانس 115 تصادفات حوادث رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :