عضو اتحادیه صادرکنندگان خشکبار کشور گفت: عرضه پسته در بورس به نفع صادر کننده و کشاورز است و جهاد کشاورزی که دغدغه مباحث پسته را دارد باید به شکل‌گیری بورس این کالا کمک کند.

به گزارش “روراستی” مظفر محمدی اظهار کرد: از دغدغه‌های کشاورزی و محصول پسته، تولید، آفات و کودهای شیمیایی و دیگری فروش محصولات است.

عضو اتاق بازرگانی کرمان و فعال بازار پسته ادامه داد: سال ۹۶ که محصول پسته استان خوب بود، چندین صادر کننده با مشکلات مالی برخورد کردند و پول کشاورز پرداخت نشد.

محمدی عنوان کرد: بورس کالا بر اساس وظیفه حکومی دولت ایجاد شده است و این دیدگاه که بورس منبع درآمدی برای خود ایجاد کرده اشتباه است.

وی خاطرنشان کرد: ورود به بورس در فروش پسته کمکی به کشاورزان است و در هیچ فرآیندی کشاورز با این تضمین از فروش محصول نمی‌رسد.

این عضو اتاق بازرگانی کرمان گفت: بورس کالا در این میان می‌تواند نقدینگی که در ابتدای فصل فروش پسته وارد بازار می‌شود و افت قیمتی را که به وجود می‌آورد، کنترل کرده و ثباتی در قیمت پسته شاهد باشیم.

محمدی ابراز داشت: معمولا چون محصول پسته از سوی دلال‌ها به مراتب جابه‌جا می‌شود، کیفیت پایین می‌آید و در نتیجه محصول با کیفیت پایین صادر شده و اعتبار ایران خدشه‌دار می‌شود.

عضو اتحادیه صادرکنندگان خشکبار کشور خاطرنشان کرد: بورس با توجه به انبارهایی که دارد و تضامینی که می‌دهد، هیچ فعل و انفعالی روی پسته صورت نمی‌گیرد و صادرکننده پسته را به صورت مستقیم از کشاورز تحویل گرفته و با اسانداردهای بین‌المللی و کیفیت صادر می‌کنند.

وی گفت: عرضه پسته در بورس به نفع صادر کننده و کشاورز است و جهاد کشاورزی که دغدغه مباحث پسته را دارد باید به شکل‌گیری بورس این کالا کمک کند.

انتهای پیام/