فرماندار رفسنجان مطرح کرد:

کوره‌های سرباره مس در رفسنجان ساماندهی می‌شوند

  • شناسه خبر: 52353
کوره‌های سرباره مس در رفسنجان ساماندهی می‌شوند

جلسه بررسی مشکلات کور‌ه‌های سرباره مس در رفسنجان برگزار شد.

به گزارش روراستی، مدت زیادی است که فعالیت کوره‌های سرباره مس موجب ناراحتی شهروندان به‌دلیل آلودگی شدید صوتی و هوا شده و این موضوع اهالی مناطقی که ساکن محل فعالیت این کوره‌ها هستند را به درب فرمانداری کشانده یا رسانه‌ها را پی درد و دل‌شان نشاندند تا گرهی از این مشکل باز شود.

اما فرماندار رفسنجان برای ساماندهی این کوره‌ها کمر همت بست و برای رفع این معضل بزرگ ادارات مربوطه را بسیج کرد و این مسأله طی جلساتی که برگزار شد مرحله به مرحله به نتایج قابل توجهی رسید.

مجید فصیحی‌هرندی امروز در جلسه بررسی مشکلات کوره‌های سرباره مس (مات‌مس) با بیان اینکه شهرستان برای خروج از تک‌محصولی نیازمند توسعه صنعتی است، اظهار داشت: کشت‌های جایگزین، رفتن به سمت کشت‌های گلخانه‌ای و گام‌نهادن در زمینه صادرات این محصولات می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد شهرستان کند.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: محصولاتی که در شهرستان داریم مانند پسته که به‌صورت خام‌فروشی به فروش‌ می‌رسد موجب می‌شود سود کمتری به کشاورز برسد و ارزش‌افزوده‌ای از آن حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در حوزه صنعتی باید تسهیل شود و سرمایه‌گذاران حمایت شوند اما این تسهیل‌گری براساس قوانین و ضوابط باید صورت گیرد، کمااینکه ممکن است فعالیتی موجب صدمه‌زدن به کشاورزی و دامداری شود.

فصیحی‌هرندی خاطرنشان کرد: از طرفی محدودیت‌ها نباید به رکود در امر توسعه شهرستان بینجامد.

شهرک کارگاهی غیرآلاینده در رفسنجان ایجاد می‌شود

وی در ادامه به فعالیت کوره‌های سرباره مس اشاره کرد و گفت: سلامتی مردم و محیط‌زیست خیلی اهمیت دارد و مجوزهایی که صادر می‌شود باید براساس ضوابط باشد، جایی که سرمایه‌گذاری شده و نیروی انسانی به‌کار گرفته شده برای جلوگیری از تعلیق و تعطیلی بایستی با فیلتراسیون و انجام کارهای قانونی ضمن ادامه فعالیت قانونی از بیکارشدن نیروها هم جلوگیری شود.

فرماندار رفسنجان عنوان داشت: یک ماه قبل به قضیه کوره‌ها ورود کردیم و به فعالان فرصت دادیم که منطبق با شرایط فعالیت کنند، تعداد ۵ واحد فیلترگذاری کردند و مقرر شد محیط‌زیست حین کار راستی‌آزمایی و نمونه‌برداری کند در صورتی که مطابق با استاندارد بودند، ادامه فعالیت دهند.

وی بیان کرد: در بحث صنعت پای کار هستم و به لحاظ زمین، منابع آبی و انرژی در چارچوب قانون حمایت از سرمایه‌گذار را خواهیم داشت.

فصیحی‌هرندی متذکر شد: برای ایجاد مجموعه کارگاه‌های کوچک موضوع ایجاد شهرک کارگاهی غیرآلاینده را دنبال می‌کنیم.

قربی رئیس محیط‌زیست شهرستان رفسنجان عنوان داشت: از تعداد واحدهایی که در رفسنجان فعالیت می‌کنند ۶ واحد مجوز تأسیس دارند و دو واحد مجوز بهره‌برداری که هر دو غیرفعال هستند.

وی ادامه داد: یک سری واحدها هم فعالیتی مغایر با ضوابط دارند که به دادگاه معرفی شدند و پرونده‌شان مفتوح است و مهلت یک‌ماهه گرفتند تا نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام و فیلتر نصب کنند که تعداد ۵ واحد اقدام کردند.

اشتغالزایی ۱۲۰۰ نفری مات‌مس در رفسنجان

محمدی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان رفسنجان گفت: در یک ماه گذشته برخی واحدها اقدام به نصب سیستم کردند، برخی واحدها به‌دلیل نبود سوخت(گاز) جابه‌جا شدند.

وی با بیان اینکه به‌طور کلی از محل فعالیت کوره‌ها یک هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال در رفسنجان ایجاد شده است، افزود: برای نصب سیستم ۴۰ روز زمان نیاز دارد.

محمدی تأکید کرد: کوره‌های فعال آلودگی صوتی دارند اگر در جوار محل سکونت مردم باشند ۱۰۰ درصد باید جا به‌جا شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
آلایندگی رفسنجان ساماندهی سرباره مس کوره
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :