مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه ۷۷ مورد بیمار مبتلا به کرونا داریم، گفت: مسیر ایپدمی بیماری و مواردی را که به دوستان به لحاظ علمی عرض کردیم، درست حدس زده‌ایم بنابراین باید این الگوهای اپیدمی و توصیه‌ها را جدی‌تر بگیریم.

به گزارش روراستی، مهدی شفیعی ظهر امروز در نشست خبری مجازی با موضوع کروناویروس اظهار داشت: تا امروز در سراسر استان کرمان ۱۲ مورد مثبت جدید به موارد شناخته شده قطعی اضافه شده است و ۷۷ مورد بیمار مبتلا به کرونا داریم.

وی بیان داشت: نکته جالب این است که مسیر ایپدمی بیماری و مواردی را که به دوستان به لحاظ علمی عرض کردیم، درست حدس زده‌ایم بنابراین باید این الگوهای اپیدمی و توصیه‌ها را جدی‌تر بگیریم.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های علوم پزشکی کرمان ادامه داد: آنالیز آمارها نشان می‌دهد، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که تا دیروز یک دانشگاه سفید بود و من بارها گفتم به این معنی نیست که موردی از کرونا وجود ندارد، اولین مورد از جیرفت هم مثبت شد.

شفیعی ابراز داشت: دو مورد مثبت مربوط به دانشگاه رفسنجان، یک مورد دانشگاه بم، بقیه موارد مربوط به زیرمجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان است که زرند و شهربابک هر کدام یک مورد و بقیه مربوط به بیمارستان های کرمان است.

وی یادآور شد: از مجموع ۱۲ مورد مثبت جدید، شش مورد خانم و شش مورد آقا هستند و یکی از بیماران جدید ما فرزند یکی از بیماران قبلی است و رد پای انتقال کروناویروس را در تماس‌های نزدیک بین افراد خانواده می‌بینیم.

شفیعی تصریح کرد: دو مورد دیگر از بیماران جدید هم با یکی از بیمارانی ارتباط پیدا کرده‌ بودند که در بیمارستان بستری بوده و سفر زیارتی به قم داشته است.

وی افزود: یک مورد هم بیماری بود که نسبت فامیلی با یکی از بیماران ما داشت و در رفت و آمد بوده‌اند و دچار بیماری شده است بنابراین تاکید می‌کنیم، فاصله‌گذاری اجتماعی، خودداری از برگزاری مهمانی و حضور در اجتماعات، رعایت کردن آداب عطسه و سرفه و شست و شوی مرتب دست‌ها رعایت شود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: همچنین فرد مسنی که بیماری زمینه‌ای دارد و از طریق اطرافیان و نزدیکان به کرونا ویروس مبتلا شده است هم جزو موارد جدید ما در استان کرمان است.

شفیعی ادامه داد: یکی از بیماران جدید ما هم قبل از انتخابات، مهمانانی از یکی از شهرهایی داشته که با شیوع بالای کروناست و بعد از آن نیز پسر وی از یک استان با شیوع بالا به منزل آنها آمده و به والدین خود سر زده است و این نکته‌ها نشان می‌دهد، رد پای سفر در ابتلای بیماری وجود دارد.

وی عنوان کرد: در استان کرمان وضعیت بحرانی و اضطراری اعلام شده است و جلسات ستاد بحران و ستاد مبازه با کرونا برگزار می‌شود و جلسه اضطراری هم در روز پنجشنبه نیز برگزار شد.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی استان کرمان تست مثبت را اعلام کرده‌اند و دیگر دانشگاه سفید نداریم بنابراین سراسر استان کرمان درگیر کروناویروس است.

شفیعی گفت: معدوم کردن ماسک‌ها باید به صورت بهداشتی باشد، اما بعضی از مردم ماسک‌ها را در محیط رها می کنند یا در سطلی می‌اندازند که پلاستیک زباله ندارد و این به سواد سلامت جامعه و فرهنگ جامعه برمی‌گردد.

وی بیان کرد: ماسک‌های پارچه‌ای را باید به عنوان ماسک یک بار مصرف درنظر بگیریم و بعد از یک روز استفاده دوباره آن را بشوییم و پس از خشک شدن با اتوی داغ آن را اتو کنیم.

شفیعی متذکر شد: ابزار مداخله در مواردی مانند برگزاری مراسم مذهبی در دست دانشگاه علوم پزشکی قرار ندارد و ما فقط می‌توانیم موارد را توصیه کنیم و بعد از مصوب شدن آن قابل اجرا توسط دستگاه‌های مربوطه هستند.

وی اظهار کرد: کودک را با تشخیص اولیه بیماری کرونا در کرمان بستری کرده‌ایم، اما تاکنون جواب مثبت در اطفال نداشته‌ایم و همچنین مورد فوتی و ترخیصی از دیروز تا امروز نداشته‌ایم.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های علوم پزشکی کرمان ابراز داشت: نقاهتگاه به لحاظ فضای فیزیکی مناسب است، هنوز تعداد زیادی بستری و ترخیصی در کرمان نداریم و شرایط منزل بیماران هم برای ایزوله خانگی مناسب است و تاکنون فقط سه یا چهار مورد بیمار در نقاهتگاه کرمان حضور دارند.

شفیعی اضافه کرد: امسال برنامه‌ای برای چهارشنبه آخر سال در کرمان وجود ندارد و مردم باید چهارشنبه آخر سال را در منزل سپری کنند و نیروی انتظامی اگر مواردی را ببیند، ورود می‌کند و همچنین قرار شد از صبح پنجشنبه آخر سال محدودیت‌های ترافیکی شدیدی را اعمال کنند تا از ازدحام جمعیت جلوگیری شود.

انتهای پیام/