دستمزد کارگران فصلی چالش پیش روی طلای سبز در رفسنجان

  • شناسه خبر: 54835
دستمزد کارگران فصلی چالش پیش روی طلای سبز در رفسنجان

با نزدیک شدن به زمان برداشت پسته، نرخ این روزهای کارگران فصلی چالشی بزرگ در بین کشاورزان رفسنجان ایجاد کرده و اکنون می‌طلبد این موضوع ساماندهی شود.

با نزدیک شدن به زمان برداشت پسته، نرخ این روزهای کارگران فصلی چالشی بزرگ در بین کشاورزان رفسنجان ایجاد کرده و اکنون می‌طلبد این موضوع ساماندهی شود.

به گزارش روراستی، این شهرستان رویداد اقتصادی بزرگی را انتظار می‌کشد رویدادی که هزاران نفر روز در آن مشغول کار می‌شوند و طلای سبز را که از این مهد تولید پسته دنیا تولید می‌شود را برداشت کرده و تحویل کشاورز می‌دهند و این چرخه اقتصادی تا زمانی که دست مصرف‌کننده برسد، ادامه دارد.

با نزدیک شدن به برداشت پسته، نرخ این روزهای کارگران فصلی چالشی بزرگ در بین کشاورزان ایجاد کرده و از همین الان نگران زمان برداشت هستند که آیا توان پرداخت چنین دستمزدی دارند یا خیر، اگرچه امسال سال پسته است و البته هنوز خطر تهدیدات جوی هم در کمین؛ اما افزایش بی‌سابقه نرخ کود و سموم و سایر تعمیرات باغ‌ها هزینه‌های هنگفتی روی دست کشاورز گذاشته که اگر بنا باشد دستمزد نجومی هم به کارگران بپردازند فشار زیادی را باید تحمل کنند، از طرفی قیمت پسته‌ هم این روزها چندان دلپذیر نیست و در واقع مجموع این مشکلات می‌طلبد حداقل موضوع دستمزد کارگران از همین حالا ساماندهی شود.

کارگران ساختمانی در میادین و گذرهای کارگری هم هرکدام یک نرخ برای خود تعیین می‌کنند که برای کارفرماها غیرقابل قبول است و کارفرماها زیر بار آن نمی‌روند، البته بعضی مواقع مجبور می‌شوند که قبول کنند و کارگر را به سر کار ببرند و دستمزدش را همان‌طور که گفته بپردازند ضمن اینکه همین کارگران ساختمانی اکثریت قریب به اتفاق قرار است زمان برداشت پسته هم باشند و اگر ذائقه‌شان به نرخ بالا عادت کرده باشد دیگر با قیمتی که قرار است مصوب شود کنار نمی‌آیند که این موضوع هم بر سرعت‌بخشیدن به ساماندهی نرخ کارگران فصلی دلیل محکمی‌ست.

 اگرچه زحمت کارگر را نباید نادیده گرفت و حقوقش را باید پاس داشت، اما نرخی باید باشد که به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب.

شریفی سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی رفسنجان در جلسه کمیسیون کارگری ابراز داشت: آن‌چه دولت در شورای عالی کار برای دستمزد مصوب می‌کند اطلاق عام به تمام کارگران دارد.

 وی عنوان کرد: مثلا دستمزد ۶۱ هزار تومان دستمزد خام است؛ برای یک کارگر همه مزایای قانونی را محاسبه کنیم حدود ۱۲۰ هزار تومان می‌شود اگر فرد ۱۲۰ هزار تومان بگیرد می‌توان گفت تمام حقوق و مزایای قانونی خود را دریافت کرده حتی عیدی، پاداش و سنوات خود را دریافت کرده البته این موضوع با درنظرگرفتن دو فرزند است.

شریفی با بیان اینکه آن‌چه تجربه سال‌های قبل است و نرخ تعیین می‌شد برای کارگران فصلی، اما هیچکس تبعیت نمی‌کرد دلیل اصلی آن این بود که کارفرمایان خودشان این مسئله را به وجود آوردند و با هر دستمزدی کارگران را سر کار می‌بردند.

مبنای ما قانون کار و حداقل دستمزد است

 وی تصریح کرد: همین کارگران فصلی اگر سر کار بروند و نرخ تعیین کرده باشند و اگر حقوق خود را دریافت نکرده باشند و به اداره شکایت کنند، در صورتی که قرارداد کتبی نداشته باشند حداقل دستمزد را برای وی محاسبه می‌کنیم.

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی رفسنجان بیان کرد: مبنای ما قانون و حداقل مزد است اکنون که این معضل در شهرستان به وجود آمده با توجه به فصل برداشت پسته نزدیک می‌شویم و کارگران زیادی هم نیاز داریم این موضوع باید برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی کشورمان و بیماری کرونا که کشور درگیر آن است، موجب شده قشر کارگری و کارفرمایی تحت تأثیر قرار گیرند.

شریفی با بیان اینکه برنامه‌ریزی انجام دهیم بازدید از واحدها انجام شود مشکلات آن‌ها در حوزه‌های مختلف رصد شود، افزود: خوشبختانه هیچ تجمع اعتراضی کارگری به تأثیرپذیری از کرونا در شهرستان نداشتیم.

اما فداکار رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) هم نگرانی خود از حضور کارگران فصلی که قرار است در زمان برداشت پسته از دیگر نقاط کشور و استان به رفسنجان بیایند را مطرح کرد و گفت: بحث مهمی است که باید فکری به حال کارگرانی که عمده از شهرها و استان‌های شرقی که درگیر کرونا هستند و برای برداشت پسته در رفسنجان حضور می‌یابند، شود.

حاج‌جعفری معاون سیاسی اجتماعی فرماندار رفسنجان بیان داشت: مسائل فرهنگی تأثیر امنیتی و اقتصادی هم دارد که باید این مسائل مدنظر باشد با توجه به بحث کرونا و تداوم این بیماری که سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند، باید نگاه قبلی را نسبت به حضور کارگران فصلی در شهرستان تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: بهترین راه این است که از شهرستان‌هایی که وضعیت قرمز ندارند، کارگر بپذیریم و کشاورز باید توجیه باشد که کارگری که به‌کار می‌گیرد شناخته شده باشد تا مسائل بعدی برای کشاورز و همچنین شهرستان به وجود نیاید.

اما موضوع حضور کارگران غیربومی آن هم از نقاط با وضعیت قرمز در رفسنجان و در امر اقتصادی برداشت پسته، موضوعی نیست که مسئولان شهر بخواهند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند و می‌طلبد قاطعانه و بدون ملاحظه‌کاری در این زمینه تصمیم بگیرند.

گزارش از؛ زهرا بمی‌نژاد

برچسب ها:
پسته رفسنجان کارگر فصلی کشاورز
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :