داغ گرانی نان بر دل مردم رفسنجان/کیفیتی که در تنورها می سوزد

  • شناسه خبر: 55365
داغ گرانی نان بر دل مردم رفسنجان/کیفیتی که در تنورها می سوزد

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان در رفسنجان در این شرایط اقتصادی مانند یک شوک بر قشر ضعیف جامعه وارد شده است.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان در رفسنجان در این شرایط اقتصادی مانند یک شوک بر قشر ضعیف جامعه وارد شده است.

به گزارش روراستی، چند روزی‌ست که نان در رفسنجان گران شده و این افزایش قیمت حدود ۱۰۰ درصد بوده که مانند یک شوک بر جامعه وارد شده است.

خانواده‌‌ای که مصرف نان بالایی دارند و البته به جز نان قوت دیگری ندارند بر سر سفره بگذارند و شرایط اقتصادی سختی را سپری می‌کنند قطعا توان خرید نان در آنها کاهش می‌یابد و روزگار سخت‌تری هم در انتظارشان خواهد بود.

از طرفی تناسب افزایش قیمت نان با وزن نانی که گران شده اگر برقرار باشد شاید کمی عادلانه باشد اما اگر قرار باشد نان با همان وزن و قیمت دوبرابری به دست مصرف‌کننده برسد دور از انصاف بوده و باید برایش فکری کرد که البته این موضوع وجود دارد و علی‌رغم افزایش قیمت نان وزن نان در بیشتر نانوایی‌ها تغییری نداشته است.

با گفت‌وگوهایی که در چند روز اخیر در خصوص افزایش قیمت نان با مردم داشتیم، گلایه‌های زیادی از افزایش نرخ نان داشتند که البته عدم تناسب قیمت نان و با وزن نان هم در بین گلایه‌های مردم مطرح بود.

در جلسه ستاد تنظیم بازار، فرماندار رفسنجان تبعات اجتماعی افزایش نرخ نان را مد نظر داشت و فشار مالی بر قشری که قوت غالب آن‌ها نان است را در سخنانش تکرار می‌کرد.

مجید فصیحی‌هرندی واردشدن تنش به جامعه به دلیل افزایش قیمت نان در این شرایط اقتصادی را نمی‌پسندد و ضمن اینکه افزایش خودسرانه و دوبرابری قیمت نان را با گلایه مطرح کرد خواستار افزایش کیفیت نان در برابر گرانی آن شد.

او قیمت هزارتومان نان را رد کرد و عنوان داشت: قیمت و وزن نان باید متعادل باشند که نانوا و مصرف‌کننده متضرر نشوند.

اما طبق گزارشات و تحقیقات میدانی که انجام دادیم کیفیت نان در برخی نانوایی‌ها موجب شده دورریز آن بالا باشد و خوراک دام شود، گندمی که با زحمت کشاورزان کاشت و برداشت می‌شود و با آن هزینه‌ها به آرد تبدیل می‌شود تا نان شود و به دست مردم برسد به نظر می‌رسد نانواها چندان به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و تنها به گرفتن خمیری و درست‌کردن چانه‌ای و زدن به دیوارهای داغ تنور بسنده می‌کنند، حال آنکه دورتا دور نان را باید جدا کرد و بخش زیادی از آن که در تنور داغ سوخته را هم که قابل خوردن نیست، باید جدا کرد و دور ریخت.

قیمت نان به یکباره از ۶۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان افزایش یافت

به گفته حسنی رئیس اداره غله شهرستان رفسنجان، این شهرستان تعداد ۳۵۳ نانوایی دارد که ۱۸۵ نانوایی، تافتون است که بیشتر مردم این شهرستان به سمت خرید این نوع نان می‌روند.

حسنی هم افزایش کیفیت و وزن نان را ذکر می‌کند که در برابر گران‌شدن نان می‌تواند عادلانه باشد، او تأکید دارد که باید مردم را هم در نظر بگیریم و قدرت خریدشان را بسنجیم سپس برای نان و سایر اقلام نرخ تعیین کنیم.

وی عنوان کرد: قیمت نان به یکباره از ۶۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان رسیده بار روانی زیادی در مردم دارد و اکثر مردم نسبت به این قیمت ناراحت هستند.

رابطه بین قیمت «نان و تنور و شاطر»!

عسکری مسئول صنف نانوایان رفسنجان بیان کرد: قبلا نان ۳۸۵ گرم و قیمت آن ۶۰۰ تومان بوده الان استانداری وزن چانه را به ۲۸۰ گرم کاهش داده و همان قیمت قبل، در حالی که نان با این وزن کیفیتی نخواهد داشت و در تنور می‌سوزد.

وی عنوان کرد: قبلا که چانه ۳۸۵ گرم بود یک شاطر ۱۷۰ مرتبه باید سرش را در تنور می‌برد با وزن ۲۸۰ گرم، ۲۴۰ بار که این موضوع به صرف نانوا نیست.

عسکری ادامه داد: پیشنهاد ما با توجه به آنالیزهایی که داشتیم این است که اگر وزن نان ۴۷۰ گرم باشد با قیمت هزار تومان هم به صرفه نانواست هم مشتری‌پسند است.

وی از دیگر قیمت انواع نان‌ها سخن به میان آورد و برای هر کدام دلیلی آورد که با نرخ‌ها و وزن اعلام‌شده به نوعی مشکل دارد و برای نانوا چالش ایجاد می‌کند.

اما قرار بود امروز قیمت نان تعیین و به تصویب برسد، نانی که قرار است با وزن اعلام‌شده و قیمت تعیین‌شده کیفیتی داشته باشد که مردم راضی باشند و بازار گلایه‌ها از نان داغ، سرد شود و پرونده نان بسته شود.

سرانجام بر اساس مصوبه این جلسه قیمت نان تافتون با وزن ۴۲۰ گرم، ۹۰۰ تومان، نان دوار ماشینی با وزن ۴۵۰ گرم ۹۰۰ تومان، نان حرارتی با وزن ۵۲۰ گرم، هزار تومان، نان بربری با وزن ۴۷۰ گرم ۹۰۰ تومان و سنگک با وزن ۴۷۵ گرم با قیمت هزار و ۲۵۰ تومان تعیین و مصوب شد.

 قیمت شیر هم بالا رفت اما بر خلاف مقررات

اما افزایش خودسرانه قیمت شیر در رفسنجان موضوع دیگری بود که شاهین حریری رئیس صنعت، معدن و تجارت رفسنجان آن را مطرح کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آخرین جلسه تنظیم بازار مصوب شد شیر درب گاوداری ۲هزار و ۸۰۰ تومان خریداری شود و ۳ هزار و ۲۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده برسد، اما اخیرا تا حدود ۴ هزار تومان هم به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

حریری تصریح کرد: در اکثر شهرستان‌های همجوار در استان حداکثر شیر با قیمت ۳هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد اما شرکت تعاونی گاوداران رفسنجان بر خلاف مقررات عمل کرده و برای خود نرخ تعیین می‌کند.

وی از تعیین قیمت شیر در جلسه تنظیم بازار کشور با رقم دو هزار و ۹۰۰ برای مصرف‌کننده یاد کرد و گفت: پیشنهاد ما دو هزار و ۸۰۰ تومان درب گاوداری و سه هزار و ۲۰۰ تومان قیمتی‌ست که باید مصرف‌کننده بپردازد، است.

اما با نظارت بیشتر و زودهنگام می‌توان جلوی افزایش خودسرانه قیمت‌ها را گرفت و بار روانی و فشاری که بر جامعه به ویژه قشر ضعیف وارد می‌شود را کم کرد همچنین برای نرخ‌گذاری، قشر ضعیف جامعه را هم باید مدنظر قرار داد که نان کوچکترین اما مهم‌ترین نیاز خانوار به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام/بمی نژاد

برچسب ها:
تظیم بازار رفسنجان گرانی مردم نان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :