طی تفاهم‌نامه‌‌ای، بزرگترین خانه خشتی جهان به مدت ۹سال به شهرداری رفسنجان واگذار شد.

به گزارش روراستی، صبح امروز با حضور موسوی‌آیت‌اللهی معاون عمرانی استاندار کرمان و جمعی از مسئولان مراسم انعقاد قرارداد واگذاری خانه حاج آقاعلی به شهرداری رفسنجان در بزرگترین خانه خشتی جهان برگزار شد.

محمدرضاعظیمی‌زاده شهردار رفسنجان در حاشیه این مراسم اظهار داشت: سعی کردیم فضای شهری دارای تنوع برای شهروندان ایجاد کنیم و در زمینه توسعه گردشگری هم این مسیر را پیش می‌بریم.

وی خانه حاج‌آقاعلی بزرگترین خانه خشتی جهان را یکی از جاذبه‌های ارزشمند گردشگری استان کرمان برشمرد که می‌تواند محل تعاملات مردم رفسنجان و مردم سایر نقاط کشور باشد.

شهردار رفسنجان تصریح کرد: از یک سال قبل مذاکراتی مبنی بر واگذاری این خانه به شهرداری صورت گرفت که در نهایت قرار شد بهره‌برداری از آن به مدت ۹ سال به شهرداری واگذار شود.

نگذارید درب خانه بسته شود

سیدمصطفی موسوی‌آیت‌اللهی معاون عمرانی استاندار کرمان عنوان کرد: بزرگترین خانه خشتی جهان در روستای قاسم‌آباد حاجی با ۱۲ هزار مترمربع مساحت و ۷هزار متر مربع زیربنا یک بنای فاخر در دنیا به حساب می‌آید که حیف بودکه درب بنا بسته باشد.

وی ادامه داد: زیبنده نبود که گردشگران پشت درب بسته این خانه بیایند و برگردند و از امروز که درب خانه حاج‌آقاعلی باز می‌شود نباید بگذاریم بسته شود.

معاون عمرانی استاندار کرمان خاطرنشان کرد: ۹ ماه قبل در این مکان جلسه‌ای برگزار شد و جلسات دیگری  نیز در خصوص استفاده از خانه خشتی و واگذاری به شهرداری برگزار شد که قرار شد شهرداری رفسنجان به مدت ۹ سال بعنوان فضای اقامتی تفریحی انی خناه را اداره کند و آنچه حائز اهمیت است این است که درب خانه بسته نشود.

وی با بیان اینکه ۸۲ شهر در سطح استان داریم که هرکدام به نوعی با مشکلاتی مواجه‌اند، افزود: با تعاملی که شهرداری و شورای شهر رفسنجان دارند، کمترین مشکلات را در این مجموعه شاهد هستیم.

موسوی‌آیت‌اللهی عنوان کرد: طبق توافقی که صورت گرفته هزینه‌ای که صندوق موقوفات کشور در این محل برای مرمت و سایر هزینه‌ها انجام داده، ۶/۵ میلیارد تومان بوده که شهرداری باید طی مدت ۹ سال آن را به این صندوق بپردازد که بخشی از آن به‌صورت نقد است.

اداره این مجموعه هیج منافاتی با نیت واقف ندارد

حجت‌الاسلام یوسفی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه رفسنجان گفت: در مدت ۹ سال شهرداری مستاجر اوقاف است و این خانه در سه دوره سه ساله واگذار شده است.

وی در پاسخ به چرایی دوره های سه ساله گفت: برای این است که اگر مشکلی پیش آمد بتوانیم قرارداد را پس از هر دوره فسخ کنیم.

یوسفی ابراز داشت: اداره این مجموعه هیج منافاتی با نیت واقف ندارد و عزاداری در ایام محرم در حسینیه و مسجد که وقف حاج‌آقاعلی است، انجام می‌شود.

وی همچنین از اینکه قرار بود هر روز جمعه دعای ندبه در خانه خشتی قرائت شود گفت: تا کنون این کار انجام نشده است.

ابراز بی اطلاعی میراث فرهنگی از واگذاری بزرگترین میراث رفسنجان!

اما این واگذاری در حالی انجام شد که بخشدار، دهیار و شوراهای قاسم آباد و مهمتر از همه میراث فرهنگی در محل حضور نداشتند و از این موضوع ابراز بی اطلاعی کرده و طبق گفته خودشان این موضوع را از طریق سایت های خبری مطلع شدند.

اهالی قاسم آباد حاجی نیز خواستار این شدند که عوایدی هم از این خانه برای توسعه روستای قاسم آباد صرف شود چراکه منابع این منطقه مورد مصرف قرار می گیرد و قرار نباشد منفعت این میراث بزرگ منطقه در جای دیگر هزینه شود.

انتهای پیام/