روراستی گزارش می دهد؛

ماجرای کلیپ زباله های عفونی در رفسنجان؛ تأیید شد

  • شناسه خبر: 56220
ماجرای کلیپ زباله های عفونی در رفسنجان؛ تأیید شد

کلیپ زباله های عفونی که در فضای مجازی منتشر شده بود و برخی مدعی بودند که مربوط به رفسنجان نیست، سرانجام تأیید شد که مربوط به سایت دفن زباله رفسنجان بوده که در اثر غفلت برخی اشخاص در این محل تخلیه شده اند.

کلیپ زباله های عفونی که در فضای مجازی منتشر شده بود و برخی مدعی بودند که مربوط به رفسنجان نیست، سرانجام تأیید شد که مربوط به سایت دفن زباله رفسنجان بوده که در اثر غفلت برخی اشخاص در این محل تخلیه شده اند.

به گزارش روراستی، از آنجا که اوضاع جامعه به دلیل ویروس کرونا در حالت بحرانی است و رعایت بهداشت و نظافت شخصی و محیط از اهمیت بالایی برخوردار است، در خصوص دفن زباله های عفونی اهمیت موضوع پررنگ تر بوده و باید جدی تر دیده شود.

کلیپی در روزهای اخیر در خصوص تخلیه زباله های عفونی آن هم بدون دفع خطر که تعداد زیادی سگ  ولگرد هم اطراف آن جمع شده بودند در فضای مجازی منتشر شد که ابتدا گمان می رفت مربوط به رفسنجان باشد اما مدتی بعد اعلام شد که مربوط به این شهرستان نیست که خبرنگار ما را برآن داشت تا در این خصوص بیشتر بررسی کند.

طی بازدیدی که به اتفاق مسئولانی از بهداشت ،شهرداری و شرکت مربوط به جمع آوری و دفن زباله ها از محل سایت دفن زباله رفسنجان صورت گرفت، مشخص شد متأسفانه زباله های عفونی بدون دفع خطر در این محل تخلیه و سپس دفن شدند.

عدم تمدید پروانه فعالیت مطب ها و درمانگاهها در صورت همکاری نکردن با شرکت حمل زباله های عفونی

دکتر ریاحی نماینده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در این خصوص گفت: درمانگاه ها و مطب ها که زباله عفونی تولید می کنند که با خون آلوده می شود و از سرنگ و سرسوزن و وسایل تزیقات و پانسمان استفاده می کنند، موظفند برای جمع آوری زباله های عفونی با شرکت حمل زباله های عفونی قرارداد ببندند تا نسبت به جمع آوری این زباله ها اقدام شود.

وی تأکید کرد: هرکدام از مطب ها و درمانگاه ها که این قرارداد را نداشته باشند پروانه فعالیت شان تمدید نمی شود، به آنها اخطار داده می شود و در نهایت به فرمانداری و محیط زیست معرفی می شوند.

ریاحی عنوان کرد: آخرین بار ۱۴ مطب و درمانگاه را بازدید کردیم و تذکر دادیم، تعدادی اصلاح و قرارداد بستند اما یک تعداد اقدامی انجام ندادند.

اما مجتبی ریاحی مسئول شرکت حمل زباله ها و پیمانکار زباله های عفونی هم به خبرنگار ما گفت: زباله هایی که با مراکز درمانی، مطب ها و آزمایشگاه ها قرارداد داریم در هفته یک، دو و سه نوبت جمع آوری و به بیمارستان منتقل می شوند که در آنجا با دو دستگاه اتوکلاو یک هزار لیتری امحاء می شوند و سپس همراه با زباله های معمولی برای دفن به میدان زباله شهرداری منتقل می شوند.

وی اذعان کرد: زباله هایی که کلیپ آن را دیدیم عفونی بودند اما معلوم نبود برای کدام منطقه از رفسنجان هستند البته بی خطرسازی نشده بودند و همان لحظه که فیلم را دیدم بلافاصله به این محل مراجعه کردم اما زباله ها دفن شده بودند.

ریاحی خاطرنشان کرد: زباله هایی که ما جمع آوری می کنیم مشخص است مربوط به کدام مطب یا بیمارستان و حتی کدام بخش است.

وی افزود: با توجه به اینکه این محل نگهبان دارد از قبل به نگهبان گفته ایم خودروها را کنترل کنند و اجازه ورود به هر خودرویی ندهند.

محمد مختاری معاون خدمات شهری شهرداری رفسنجان در گفت وگو با خبرنگار روراستی با بیان اینکه موضوع زباله های عفونی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است، اظهار داشت: با توجه به اینکه جمع آوری ۹۰ درصد زباله های عفونی صورت می گیرد باید دید تکلیف  ۱۰ درصد باقیمانده چه می شود.

وی تصریح کرد: هم با پیمانکار سایت هم نسبت به کنترل و نظارت میدان زباله تدابیر سخت گیرانه تری اعمال خواهیم کرد.

با توجه به این موضوع حساس و اینکه امکان داشت زباله ها در خارج از سایت تخلیه شوند و تبعات بزرگی برای سلامتی جامعه در پی داشته باشد، این خطر این بار از بیخ گوش مردم رفسنجان گذشت و هرچه بود در سایت زباله دفن شد اما جای سئوال دارد که چه اتفاقی افتاده که این حجم زباله از دید نگهبان میدان دفن زباله پنهان مانده است.

انتهای پیام/

برچسب ها:
رفسنجان زباله های عفونی شهرداری کلیپ
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :