مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان:

رطوبت انبارهای پسته باید کنترل شود/آفات در کمین انبارهای مرطوب

  • شناسه خبر: 56841
رطوبت انبارهای پسته باید کنترل شود/آفات در کمین انبارهای مرطوب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: انبار مورد استفاده به‌منظور نگهداری محصول پسته باید دارای تهویه مناسب بوده، دما و رطوبت آن به‌منظور جلوگیری از خسارت آفات انباری و رشد قارچ‌های کپک‌زا، کنترل شده و در محدوده مناسب باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: انبار مورد استفاده به‌منظور نگهداری محصول پسته باید دارای تهویه مناسب بوده، دما و رطوبت آن به‌منظور جلوگیری از خسارت آفات انباری و رشد قارچ‌های کپک‌زا، کنترل شده و در محدوده مناسب باشد.

به گزارش روراستی، عباس حاج‌عبداللهی اظهار داشت: یکی از مهمترین نکات در مورد پسته تولید شده قبل از عرضه به بازار و فروش آن، توجه و رعایت نکات مرتبط با اصول انبارداری و همچنین اطلاع دقیق از چگونگی حفظ محصول از گزند آفات انباری‌ست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان ادامه داد: مهمترین موضوع در زمان اتمام فرآوری و انتقال به انبار، درصد رطوبت محصول است، به نحوی که باید حداکثر میزان رطوبت محصول ۵ تا ۷ درصد باشد.

وی افزود: بالاتربودن درصد رطوبت پسته انبارشده می‌تواند موجب رشد قارچ‌های کپک‌زا و افزایش میزان آفلاتوکسین شود. از سوی دیگر انبار مورد استفاده به‌منظور نگهداری محصول باید دارای تهویه مناسب بوده، دما و رطوبت آن به‌منظور جلوگیری از خسارت آفات انباری و رشد قارچ‌های ذکرشده، کنترل شده و در محدوده مناسب باشد.

حاج‌عبداللهی عنوان کرد: البته در تابستان، انبارهای سرد که دمای بین ۱ تا ۱۰ درجه سانتیگراد دارند بسیار مناسب بوده و در شرایط معمول دمای بالا و رطوبت زیاد برای یک انبار مناسب توصیه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد بهداشت کامل در انبارها رعایت و قبل از ورود گونی‌ها محیط داخل انبار ضدعفونی شده و گونی‌های پسته روی پالت‌های مخصوص نگهداری شوند، متذکر شد: توجه به فرآیند سورت و درجه‌بندی اصولی و حذف پسته‌هایی که می‌توانند منبع آلودگی باشند، بسیار مهم است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان بیان کرد: آفات انباری مهم در انبارهای پسته، شب‌پره هندی و پروانه خرنوب هستند که مورد دوم آفت مشترک باغ و انبار بوده و از باغ به انبار منتقل می‌شود. فعالیت  این آفت و خسارت آنها با گرم‌شدن هوای انبار (۳۰ – ۲۵) اتفاق می‌افتد که به محض مشاهده اولین مورد آلودگی باید با بهره‌گیری از سموم تدخینی مانند فسفید آلومینیوم و یا گازمتیل‌بروماید نسبت به مبارزه به‌موقع اقدام کرد.

وی تصریح کرد: میزان توصیه شده گاز متیل‌بروماید ۲۰ تا ۳۰  گرم در مترمکعب و فسفید آلومینیوم ۶ تا ۸ گرم در متر مکعب است که در مورد فسفید آلومینیوم بر اساس نوع ترکیب یا فرمولاسیون و مقدار ماده موثره، میزان استفاده از آن مشخص می‌شود.

وی یادآور شد: باتوجه به بسیار خطرناک بودن سموم تدخینی هنگام گازدهی باید کلیه نکات ایمنی مورد توجه قرار گرفته و الزاما اینکار توسط افراد مجرب و آموزش‌دیده انجام شود تا از بروز هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:
آفات انبار پسته پسته حاج عبداللهی مدیرجهاد کشاورزی رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :