روایتی از معلم و شاعر شهید حسین ارسلان

  • شناسه خبر: 57365
روایتی از معلم و شاعر شهید حسین ارسلان

بیستم آذرماه یادآورخاطره سرداران شعروادب دفاع مقدس است.

بیستم آذرماه یادآورخاطره سرداران شعروادب دفاع مقدس است و شهید ارسلان معلم و شاعر شهیدی است که این شهرستان به داشتن او افتخار می کند.

به گزارش روراستی، معلم و شاعر شهید حسین ارسلان متخلص به رخشا در بهمن ماه ۱۳۲۴ در شهرستان مذهبی یزد تولد یافت، محیط اعتقادی و آموزش های پدرش حاج علی اصغر او را آشنا و شیفته مکتب اهل بیت (ع) کرد و عشق به ابا عبدالله الحسین (ع) با دوبار شرفیابی و زیارت مرقد پاک آن بزرگوار در وجود این شهید شعله ور شد.

خانه پدری این شهید بزرگوار مرجع روحانیون یزد بوده است و شهید رخشا سوز و گدازهای درونی خود را با مطالعه کتب دینی و دیوان اشعار بزرگان تسلی می داد.

وی در سن ۲۲ سالگی در سال ۱۳۴۶ بعنوان سپاهیِ دانش در روستای گلیرد طالقان مامور به خدمت فرهنگی شد و یکسال از حساس ترین دوران خدمت خویش را همجوارودر محضر حضرت آیه الله طالقانی (ره) سپری کرد و شیفته بیانات و اندرزهای آن استاد گرانقدر گردید.شهید حسین ارسلان در سال۴۸ به رفسنجان آمده ودرهمان سال ازدواج می کند ودر آموزش و پرورش رفسنجان مشغول بکار می شودو
به دلیل سوابق قبلی و آشنایی با آیات عظام، مأمور پخش اطلاعیه ها و نوارهای مذهبی شد.
شهید ارسلان در زندگی پرفراز و نشیب خود از تلاش و کوشش و همدردی با درد آشنایان کوتاهی نمی کرد و خدمات صادقانه فرهنگی او را مردم رفسنجان و شاعران وفرهنگیان این شهر هرگز فراموش نخواهند کرد.
شهید رخشا در برخورد با شاگردان بی قرار، حساس، شکیبا و غمخوار بود و لحظه ای از آموختن باز نایستاد.

اندیشه های درونی، او را به سرودن اشعار واداشت با آنکه بار خانواده ای را به دوش می کشید به هیچ وجه به مادیات توجه نداشت در چهره آرام و مهربانش عشق به حق موج می زد و در راستای رسالت و نقش عمده ای که در هموار کردن زمینه های رشد و استعداد هنری در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حس می کرد در پی ریزی و تشکیل کانون اسلامی شعرا و ادبای اداره ارشاد اسلامی رفسنجان، همت گماشت و از اعضای فعال هیأت مدیره شد.
شهید ارسلان طی سه سال تلاش و همکاری بی شائبه، بر اعضا و شیفتگان شعر و ادب کانون افزود و نشست ها را انسجام بخشید.
از جمله خصوصیات آن شهید بزرگوار را تبحر و ذوق و استعداد در سرودن اشعار شیوا، عنوان شده و پیرامون سرودن اشعار از شهرت طلبی و دیگر امتیازات پرهیز می کرد و جذبه های قلبی خویش را تحت تاثیر جنگ تحمیلی و ایثار و شهادت طلبی های امت اسلام، در رثای شهیدان و رزمندگان می سرود.
مطابق محتوای مناجات نامه ای که از وی به یادگار مانده ساده مردن و درون بستر جان دادن را ننگ می دانست و شهادت در راه حق را آرزو می نمود و می سرود.
مراآئینه دل پاک گردان
بمیرانم پس آنگه خاک گردان
باحضوردر جبهه های نبرد حق علیه باطل در ۱۱ آذر سال ۶۴ همراه بااکیپ فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی متشکل از گروه هنرمندان و شعرای استان ، برای بازدید از مناطق جنگی اعزام می شوند که به همراه شهید صفاری به درجه رفیع شهادت نائل آمدند .
حضور یک هفته ای این دو شهید بزرگوار در جبهه آن ها را برای بیشتر ماندن ترغیب کرده بود ودرمحضر سرداردلها حضوردراین جمع عاشق راتوفیق زندگی مطرح کرد ، به گونه ای که اکیپ بازدید ، پس از یک هفته به کرمان بازگشت ، اما این دو شهید برای تداوم رسالت فرهنگی و برگزاری جلسات شعر برای رزمندگان ماندند وحماسه اولین شاعران شهیدکشوررارقم زدند .
این دو بزرگوار علاقه شدیدی به نوشیدن شهد شهادت داشتند به طوریکه مجلس ختم خود را در جبهه گرفته بودند و امید داشتند که در بهبوهه جنگ به فیض شهادت برسند و این امر نیز محقق شد .
شهید صفاری وشهیدارسلان با هم و در کنار هم در ۲۰ آذر ماه ۶۴ در منطقه هور العظیم با بمباران هوایی توسط نیروهای بعثی عراق شهید می شوند.
این شهیدان دل از دنیا و علایقش بریده بودند و برای رضای خداوند و برای دور کردن دشمن از خاک میهن جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و راه امام حسین (ع) را پیمودند.
بااینکه شهیدارسلان معلم بیش از ۴۰ سردار شهید منطقه لاهیجان رفسنجان بوده است ، درآن فضای نور و درمهدیه لشکر پیروز ثارا… کرمان باافتخارمیگویدازآن روزی که درکنارشماعزیزان حضوردارم پس ازبیست سال خدمت معلمی امروزدریافتم که همه شمامعلمیدومن شاگرد…
کتاب دو شاعر دو شهید آثار برگزیده شعر و خاطرات از دو شهید بزرگوار حسین ارسلان و ماشاءالله صفاری است که در سال ۶۵ به چاپ رسیده است.
پیکر پاک معلم وشاعر شهید حسین ارسلان متخلص به رخشا در گلزار شهدای خلد برین یزد به خاک سپرده شد.
مطمئنا هر شهیدی پیام آور یک ویژگی است و رسالت شعر باید ماندگار باشد چرا که برگرفته از دین و مذهب و آئین و فرهنگ ما ایرانیان است وشهیدارسلان به عنوان اولین شاعرشهیدکشورپرچمداراین نهضت ادب وفرهنگ بود ، آن هم فرهنگ ایثار وشهادت .
روحش شادونامش جاودان

برچسب ها:
رفسنجان شاعر شهید ارسلان معلم
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :