در نشست خبری دانشگاه آزاد مطرح شد؛

از تولید محصولات کشاورزی دانش بنیان تا جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه آزاد رفسنجان

  • شناسه خبر: 58210
از تولید محصولات کشاورزی دانش بنیان تا جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه آزاد رفسنجان

معاون علمی دانشگاه آزاد رفسنجان با ذکر این مطلب که کشاورزی به شکل سنتی پاسخگو نیست و باید به شکل علمی باشد، ادامه داد: در بحث «کشت بافت» با استفاده از علم بیوتکنولوژی می توان آینده کشاورزی رفسنجان را همپای این علم پیش برد و رونق داد.

معاون علمی دانشگاه آزاد رفسنجان با ذکر این مطلب که کشاورزی به شکل سنتی پاسخگو نیست و باید به شکل علمی باشد، ادامه داد: در بحث «کشت بافت» با استفاده از علم بیوتکنولوژی می توان آینده کشاورزی رفسنجان را همپای این علم پیش برد و رونق داد.

به گزارش روراستی، علی باقری زاده روز دوشنبه در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد رفسنجان جایگاه ویژه و برجسته ای دارد و در یکی، دو سال اخیر در سطح کشور جایگاه ویژه ای پیدا کرده است، اظهار داشت: دانشگاه اسلامی در همه زمینه های فرهنگی، اجتماعی، علمی، تحقیقاتی و پژوهشی توانسته به میزانی از پیشرفت ها برسد که واحد برجسته و نمونه باشد و جزو دانشگاه های چالاک، سرپا و پیشرو در کشور محسوب شود.

معاون علمی دانشگاه آزاد رفسنجان عنوان کرد: در واحد رفسنجان ۷۰ رشته کاردانی و کارشناسی، ۲۳ رشته ارشد و ۵ رشته دکتری تدریس می شود و  ۴۷ نفر کارمند و ۴۷ نفر عضو هیأت علمی دانشگاه داریم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها از روال سنتی تغییر رویه دادند و ما هم همین استراتژی را ایجاد کردیم و وارد نسل سوم که کارآفرینی و مهارت آموزی است، شدیم، افزود: به تبعیت از سیاست های کلی نظام و شورای برنامه ریزی وزارت علوم این روال را طی می کنیم.

طراحی ۳ هکتار گلخانه هیدروپونیک در دانشگاه آزاد رفسنجان

باقری زاده به برنامه های فرهنگی اجتماعی دانشگاه اشاره و از میزبانی دانشگاه آزاد رفسنجان در همایش وقف کشور تا یکسال آینده خبر داد.

وی اضافه کرد: در این خصوص اعضای هیأت مدیره و دانشکده حقوق هم اندیشی کرده و کلمه وقف را به اجرا در آورند، همچنین زمینه ورود خیران به امور مهارت آموزشی و تولید علم در دانشگاه فراهم است.

باقری زاده در ادامه با اشاره به اینکه به لحاظ آموزشی وضعیت دانشگاه خوب است، ادامه داد: از نظر کلاسی و امتحانات  به شکل مجازی توانستیم ساختار و بستر را فراهم کنیم و همراه با سیاست های روز و نرم افزارهای سازمان پیش برویم.

وی از طراحی سه هکتار گلخانه هیدروپونیک در دانشگاه یاد کرد و گفت:  ۱۳ هزار متر مربع از این گلخانه ها از بهمن سال گذشته تا کنون بهره برداری شده که در سه سالن مجهز و با به روزترین امکانات دنیا ایجاد شده اند. یک سالن تأسیسات فرآوری هم ایجاد کردیم زمانی که محصول بازار ندارد به صورت خشک وارد بازار شوند.

تولیدات به روش «کشت بافت» مقاوم در برابر آفت و شورای آب/حفظ سلامت و اصالت گیاه

باقری زاده با ذکر این مطلب که کشاورزی به شکل سنتی پاسخگو نیست و باید به شکل علمی باشد، ادامه داد: در بحث «کشت بافت» با استفاده از علم بیوتکنولوژی می توان آینده کشاورزی رفسنجان را همپای این علم پیش برد و رونق داد.

وی توضیح داد: در کشت بافت از طریق گرفتن یک سلول، گیاه تکثیر می شود و ظرف مدت ۷۵ روز تا سه ماه نهال را وارد خاک کرده و رشد خوبی هم خواهد داشت.

معاون علمی دانشگاه آزاد رفسنجان خاطرنشان کرد: در بحث کشت بافت به دنبال اصالت و سلامت نهال هستیم، گیاه در این نوع کشت دیگر در برابر هرنوع آب شور یا آفتی مقاومت خواهد بود. گاهی پسیل یا شیره محصول را آزار می دهد که در این نوع کشت چنین موضوعی نداریم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر روی سه پایه گلابی، گیلاس و آلبالو کار را شروع کردیم و ۲۰ هزار گیاه آماده انتقال به سالن سازگاری است و همچنین ۲۰ هزار گیاه مرغوب پسته که روی آن کار شده آماده ورود به سالن سازگاری است ضمن اینکه در آینده نه چندان دور تعداد نهال ها به یک میلیون خواهد رسید.

باقری زاده در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: علم بیوتکنولوژی علاوه بر کشاورزی روی پزشکی و …کاربرد دارد.

وی با ذکر این مطلب که در زمینه کشاورزی و بحث کشت بافت، ۲۰ دانشجو را بورسیه کردیم، افزود: این دانشجویان ضمن آموزش، مهارت می گیرند و زمان فارغ التحصیلی علم و مهارت در بازویشان است و می توانند وارد بازار کار شوند.ضمن اینکه پژوهشکده پسته ایران تقاضای استفاده از دانشجویان بورسیه ای ما را داشت.

باقری زاده اضافه کرد: ما قصد داریم ارتباط با بخش کشاورزی را  به ویژه در کشاورزی نوین بالا ببریم.

وی افزود: در ارتباط با صنعت هم ورود کردیم و با توجه به اینکه رفسنجان از صنایع بزرگ و کوچک زیادی بهره مند است، می توانیم به موفقیت صنایع کمک کنیم.

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان در ادامه یادآور شد: نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ کیلوواتی دانشگاه به همت مجموعه پرسنل دانشگاه  اول خرداد ۹۸ شروع به کار کرد و بهمن توانستیم برق را وارد مدار کنیم و با وزارت نیرو قرارداد بستیم که ماهیانه درآمد آن به حساب دانشگاه واریز می شود.

درآمد ۱۸ میلیون تومانی در ماه از محل نیروگاه خورشیدی دانشگاه

وی از نیروگاه دیزلی ۹۰۰ کیلوواتی هم سخن به میان آورد و گفت: با وجود این نیروگاه حتی یک دقیقه هم دانشگاه قطعی برق نخواهد داشت و با توجه به اینکه گلخانه های هیدروپونیک نباید برق شان قطع شود این نیروگاه ضرورت داشت، همچنین مزیت دیگر این نیروگاه این است که در شرایط بحرانی می توانیم برق را وارد مدار کنیم.

باقری زاده عنوان کرد: دانشگاه ۵ واحد فن‌آور داشت که الان به سه هسته فن‌آور تبدیل شدند، یکی از  هسته ها در حوزه پسته، یک هسته کراکر برق و هسته سوم تولید پماد سوختگی است که در مرحله عقد قرارداد است.

وی دیگر موفقیت های دانشگاه آزاد را ایجاد نخستین سرای فن آور کشور دانست و بیان کرد: در جذب دانشجویان اتباع  ۲۳ دانشگاه در کشور مجوز دارند که یکی از آنها دانشگاه آزاد رفسنجان است.

باقری زاده عنوان کرد: دانشگاه از ابتدای تأسیس تاکنون ۳۶ هزار دانشجو اعم از فارغ التحصیلان و دانشجویان حال حاضر داشته که اکنون ۲ هزار و ۷۰ دانشجو در دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

وی افزود: در رشته کارشناسی حقوق بیشترین دانشجو را داریم و در مجموع ۶۰۰ تا ۷۰۰ دانشجوی ارشد، ۲۰۰ تا ۲۵۰ دانشجوی دکتری داریم.

باقری زاده از هزینه ۱۰٫۵ میلیارد تومانی برای گلخانه هیدروپونیک، ۴٫۵ میلیارد تومانی مرکز کشت بافت و ۸۰۰ میلیون تومانی برای نیروگاه خبر داد و گفت: نیروگاه خورشیدی ماهانه ۱۸ میلیون تومان درآمد دارد که به حساب دانشگاه واریز می شود.

فروش پایه های پسته از فروردین

فرشته کامیاب عضو هیأت علمی علوم باغبانی و مدیر مرکز کشت بافت دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان اظهار کرد: آزمایشگاه کشت بافت یک هزار متر مربع مساحت دارد و گلخانه سازگاری ۴۰۰ متر مربع و گلخانه رشد در حال حاضر ۲۰۰ مترمربع آماده است که تا ۵ هزار مترمربع قابل توسعه است.

وی ادامه داد: کشت بافت روشی هایتک، که خصوصیت این بافت این است که دارای اصالت و سلامت است و می توان ژنتیک برتر را انتخاب کرد تا در زمان خیلی کوتاه میلیون‌ها نهال اصلاح‌شده تکثیر کرد. سلول از گیاه اصلی گرفته می شود و در محیط های مخصوص و مناسب رشد و بعد از اینکه جوانه زد به «گلخانه سازگاری» انتقال پیدا می کند و بعد در باغ و گلخانه کشت می شود.

کامیاب خاطرنشان کرد: در این مرکز فقط دانشجویان کار می کنند، دانشجویان بورسیه می شوند و کار و مهارت یاد می گیرند و با مهارت‌ آموزی وارد بازار کار می شوند.

وی افزود: بیشترین کشت نهال‌ به روش کشت بافت در کشورهای هلند و آمریکا از طریق کشت بافت صورت می گیرد و این روش کشت در دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان در کشور کاملا منحصر به فرد است.

مدیر مرکز کشت بافت دانشگاه آزاد رفسنجان عنوان کرد: اولین نهالی که با روش کشت بافت تولید شد، نهال گلابی بود که حدود ۲۰ هزار از این نهال کشت شده و مقداری از آن به گلخانه رشد منتقل شده که آماده فروش است.

وی اظهار کرد: نهال‌های زینتی به مانند گل رُز و محمدی به گلخانه سازگاری منتقل شده و اسفندماه آماده فروش هستند و در خصوص پسته پایه های پسته برتر از فروردین‌ماه فروش خواهیم داشت و رقم پسته بومی بر روی آن مطالعات صورت گرفته که به زودی به مرحله تولید خواهد رسید و بر روی پایه خرما هم تحقیقات صورت گرفته اما تا به نتیجه برسد، حداقل سه سال طول می کشد.

عکس از؛ مجتبی نقی زاده

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها:
تولید دانش بنیان دانشجو دانشگاه آزاد رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :