یادداشت///

مخدوش کردن سنگ قبر بی احترامی به اموات است/شهرداری تجدیدنظر کند

  • شناسه خبر: 58423
مخدوش کردن سنگ قبر بی احترامی به اموات است/شهرداری تجدیدنظر کند

اخیرا دستورالعملی از سوی شهرداری رفسنجان مبنی بر جمع آوری تصاویر اموات از بالای سنگ قبر صادر شده است که موجب ناراحتی شهروندان شده چراکه این کار را بی احترامی به اموات خود می دانند.

اخیرا دستورالعملی از سوی شهرداری رفسنجان مبنی بر جمع آوری تصاویر اموات از بالای سنگ قبر صادر شده است که موجب ناراحتی شهروندان شده چراکه این کار را بی احترامی به اموات خود می دانند.

به گزارش روراستی، طی چند سال اخیر در بعضی شهرها نسبت به یکسان سازی قبور مطهر شهدا اقداماتی صورت گرفته بود که این موضوع موجب شده بود سنگ قبور شهدا و اطراف این قبرهای مبارک دستخوش تغییراتی شود.

گر چه سنگ قبر به خودی خود موضوعیتی ندارد اما به عنوان نمادی برای حفظ احترام و شان فرد مدفون شده در خاک است و مخدوش کردن آن به هر نحو به معنای بی احترامی و شکستن حرمت شخص مدفون بوده و نوعی توهین تلقی می شود و برای جامعه، بازماندگان اموات و علاقه مندان آن فرد ناخوشایند و غم انگیز است.

فارغ از احترامی که همه مردگان در نزد زندگان در فرهنگ والای ایرانی داشته سفارشات زیادی در دین مبین اسلام در مورد حفظ حرمت مردگان و قبور مسلمانان شده است به طوریکه امام صادق(ع) فرموده است: «حرمت میت بسان حرمت شخص زنده است».

اما رهبر معظم انقلاب هم درباره یکسان سازی قبور شهدا فرمودند: «یکی از کار‌های بدی که بعضی از مدیران گلزار‌های شهدا انجام می‌دهند، این کار غلط یکسان‌سازی قبور شهدا است. این [جا]خوب است؛ همین درست است، بیایند صاحبان این شهدا، پدرانشان، مادرانشان، فرزندانشان، همسرانشان، علامتی داشته باشند، عکسی داشته باشند، این خوب است. این شکل، شکل طبیعی است. هیچ لزومی ندارد که ما این [علامت‌ها]را صاف کنیم، به خیال اینکه می‌خواهیم زیباسازی کنیم. زیبایی هر جایی و هر چیزی به حَسَب خودش است؛ زیبایی انسان، زیبایی باغ، زیبایی قبرستان، زیبایی هر چیزی را باید به حَسَب خودش محاسبه کنیم.»

با توجه به اینکه موضوع برداشتن تصاویر از بالای قبور اموات، قلب شهروندان را جریحه دار کرده است و جمع زیادی از آنها نسبت به این مسأله واکنش نشان دادند، بنظر می رسد برای چنین دستورالعملی تدبیر لازم به کار برده نشده است و بهتر است مسئولان مربوطه در شهرداری رفسنجان نسبت به آن تجدید نظر کنند.

متذکر می شویم که از افتتاح آرامستان رفسنجان زمان زیادی نمی گذرد و اگر قانونی در این خصوص بود باید همان ابتدا مطرح می کردند و با خط درشت درب ورودی آرامستان نصب می کردند.

اگرچه بنا به گفته بزرگان، تصاویر بانوان آن هم بدون حجاب روی قبور منع اعلام شده، اما اینکه مردم دوست دارند قبر امواتشان (مرد و زن محجبه) منقش به عکس میت باشد که اگر کسی سواد خواندن نداشت با دیدن عکس میت او را بشناسد و فاتحه ای بخواند، مخدوش کردن این سنگ قبر برای مردم قابل قبول نیست.

لازم به ذکر است؛ پیام های زیادی از سوی شهروندان در خصوص این دستور شهرداری برای سایت تحلیلی خبری روراستی ارسال شده و این یادداشت هم بر مبنای مطالبه مردمی تنظیم و منتشر می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:
آرامستان رفسنجان شهرداری رفسنجان شهروندان عکس اموات قبور میت
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :