به دعوت نماینده مجلس صورت گرفت؛

بررسی مسائل دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با حضور نائب رئیس اول مجلس

  • شناسه خبر: 58623
بررسی مسائل دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با حضور نائب رئیس اول مجلس

با حضور دکتر قاضی زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی جلسه بررسی مسائل و مشکلات دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان برگزار شد.

با حضور دکتر قاضی زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی جلسه بررسی مسائل و مشکلات دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان برگزار شد.

به گزارش روراستی، حجت‌الاسلام حسین جلالی در جلسه بررسی مشکلات دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در پردیس این دانشگاه با حضور امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه دکتر قاضی‌زاده از چهره‌های اثرگذار مجلس شورای اسلامی و با سابقه دوره‌های چهارم و تخصص حوزه بهداشت و درمان دارند، خواستم مسائل مربوط به حوزه بهداشت و درمان شهرستان مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی افزود: چنین فرصتی امیدواریم برای بهداشت و درمان شهرستان‌های رفسنجان و انار منشأ خیر و برکت باشد،از جمله مسائلی مهم بحث سند و زمین، تجهیزات بیمارستان علی‌بن ابیطالب (ع) و بیمارستان انار در این جلسه مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این سفر بازدیدی از مهمانشهر انجام می‌شود، افزود: هفت هزار نفر از اتباع افغانستانی شناسنامه‌دار در اردوگاه داریم و بین ۶۰ هزار تا ۷۰ هزار نفر جمعیت پنهان افاغنه در شهرستان رفسنجان هستند، برای مدیریت و برنامه این اتباع طرح مشخصی نبود که به پیشنهاد قاضی‌زاده طرحی که اتحادیه اروپا در خضوض اتباع حال اجرا دارد در رفسنجان هم اجرا شود که پس از مشاهده مهمانشهر امیدواریم در مجلس وضعیت این اتباع تعیین تکلیف شود.

درخواست تخصیص اعتبار برای بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی رفسنجان

علی اسماعیلی‌ندیمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان سال ۶۵ تأسیس شده و دارای ۲۱۵ عضو هیأت علمی، ۲۲ دانشیار، هشت استاد، ۱۴۶ استادیار، هشت دانشکده، چهار رشته دستیاری تخصصی، ده رشته ارشد و چند رشته دکتری از سال ۹۴ هیئت ممیزه مستقل داریم. امور جذب دانشگاه علوم پزشکی بم هم به عهده ماست.

وی ادامه داد: سه بیمارستان در رفسنجان و یک بیمارستان خیرساز در شهرستان انار داریم، برای اولین‌بار سال گذشته بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی رفسنجان در قانون بودجه ۹۸ ردیف پیدا کرد اما پول خاصی به آنخ تخصیص ندادند.

ندیمی عنوان کرد: در فاصله بین سال‌های گذشته اتفاقات خوبی در مجموعه دانشگاه افتاده، تقریبا ۱۴۵ متخصص بالینی، ۱۵ فوق‌تخصص و به‌جز جراحی عروق همه خدمات قلب و عروق و آنژیوپلاستی را پوشش می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تعداد تخت‌های فعال با احتساب بیمارستان مرادی و نیک‌نفس ۴۸۰ تخت است، استان کرمان به نسبت یک‌هزار نفر جمعیت از نظر تخت خیلی پایین است ما ۱٫۳ تخت به ازاء هر یک‌هزار نفر داریم و در مرکز استان ۱٫۷ تخت داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رفسنجان با اشاره به رشد و توسعه دانشگاه در طرح تحول سلامت افزود: ۹۴ تخت ویژه در بیمارستان داریم و بخشی از خدمات فوق‌تخصصی زرند و سیرجان را پوشش می‌دهیم در چند سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی و سرمایه‌ای هزینه شده که بخشی از این تجهیزات توسط خیران تأمین شده است.

وی ابراز کرد: در حوزه شبکه بهداشت و درمان انار در حال حاضر همه تخصص‌ها را داریم و از سال ۹۴بیمارستان ۳۲ تختخوابی با چهار عمل اصلی در حال فعالیت است.

اسماعیلی‌ندیمی با اشاره به وضعیت آموزشی، رتبه‌های آموزشی علوم پایه و…را قابل قبول دانست و گفت: در حوزه پژوهش هفت مرکز تحقیقات یک پژوهشکده مصوب با ردیف اعتباری بوده سال ۹۷ مصوبه شده داریم مطالعه کوهورت بزرگترین مرکز کوهورت دانشگاه علوم پزشکی کشور است که در حال به نتیجه رسیدن است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت، رفسنجان اولین شهر بدون هپاتیت c است و از دو سال قبل کار شروع شده و با همت خیران بیماریابی در زندان و پایگاه‌های شهری و پاتوق‌ها تمام شده همه درمان شدند.

ندیمی عنوان کرد: پوشش بهداشتی ۴۰ هزار نفر اتباع افغانستانی رسمی در سامانه سیب داریم که در هیج جای کشور نداریم، دو مرکز بهداشتی ویژه اتباع، دو مرکز تسهیلات زایمانی داریم که ویژه اتباع است.

وی در ادامه به توسعه شبکه بهداشتی درمانی اشاره و بیان کرد:  ۴۸ هزار متر مربع تکمیل و افتتاح شده، بیمارستان بحران ۵۰ تختخوابی با حمایت مس، دو کلینیک تخصصی در رفسنجان، ۱۶ پایگاه بهداشتی، ۶۵ هزار متر مربع در حال ساخت و ساز داریم و…، اما اصلی‌ترین نیاز ما بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی است که امیدواریم ردیف بودجه‌ای در مجلس به آن اختصاص یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رفسنجان بیان کرد: بیمارستان مرادی و زایشگاه نیک نفس خیرساز است و قدمت بالایی دارد.

وی اظهار کرد: در افق ۱۴۰۴ طبق آن‌چه در سند توسعه درمان کشور آمده، باید ۸۰۰ تخت بیمارستانی در منطقه داشته باشیم، ۱۵۰ تخت توسط بخش خصوصی در حال ساخت و ساز است و ۳۵۰ تخت در بیمارستان علی‌بن ابیطالب (ع) پیش‌بینی کردیم و ۳۲۰ تخت هم بیمارستانی که امیدواریم محقق شود، تأمین می‌شود.

ندیمی عنوان کرد: بیمارستان ۴۰ تختخوابی شهرستان انار هم بالای ۷۰ درصد پیشرفت دارد که به کمک نماینده ممکن است بخشی از اعتبار آن تأمین شود تا قبل از اتمام دولت به پایان برسد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مشارکت‌های مردمی حضور پرشکوه مردم در زمان کرونا را شاهد بودیم که نهضتی برپا کردند.

اسماعیلی ندیمی عنوان داشت: در موج اول ۱۴ مرگ داشتیم موج دوم به ۶۷ فوتی رسیدیم و در موج سوم مرگ و میرها به ۳۰۰ نفر رسید که مشکل بسیار مهمی ایجاد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: بعضی شب‌ها تعداد بیماران قطعی به ۱۶۰ نفر رسید که با کمبودشدید اکسیژن مواجه شدیم اما به کمک مس و خیران تجهیزات اکسیژن تأمین شد.

کاهش بستری های کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

وی افزود: به عنوان اولین مرکز غیراستان در کشور اولین آزمایشگاه کووید۱۹ را با هزینه شهرداری ۲۸ اسفند راه‌اندازی کردیم. در حوزه اتباع طغیان بسیار شدیدی در خردادماه در مهمانشهر داشتیم که مهار شد در مجموع سه یا چهارمورد مرگ افاغنه در موج‌های کرونا داشتیم.

اسماعیلی‌ندیمی عنوان کرد: طبق استعلامی که از ثبت‌احوال گرفتم یک‌هزار و ۱۲۵ مورد سال ۹۸ و یک‌هزار و ۴۰۰ نفر سال ۹۹ که ۲۷۵ مرگ افزایش یافته در ۹ ماهه اول سال ۹۹ داشتیم. حوادث ترافیکی ۴۰ مرگ کاهش یافته ناشی از حوادث ترافیکی در ۹ ماه داشتیم که در مجموع ۳۱۵ مرگ و میر ناشی از کووید بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در طرح شهید سلیمانی که بزرگترین طرح بهداشتی کشور است که دو امتیاز دارد و محوریت آن بهداشت است.مهم‌ترین موضوع در این طرح هماهنگی بین ما، بسیج، بسیج جامعه پزشکی و هلال‌احمر است در این طرح ۱۳ درصد موارد تست مثبت است از هر یک نفر مثبت ده نفر را پیدا می‌کنیم، سه هفته است تعداد بیماران بستری در بیمارستان زیر ۱۰ نفر است نشان می‌دهد در این طرح خوب پیش می رویم، مردم، شوراها، بسیج و ..خوب کار می‌کنند این کار باید با قدرت و شدت ادامه پیدا کند، ما نیاز به حمایت مالی داریم که امیدواریم همچنان این سیر را پیش ببریم.

ندیمی یادآور شد: از روز سه شنبه واکسیناسیون کرونا را آغاز کردیم به ده نفر از همکاران پزشک و پرستار تزریق کردیم به جز یک علائم مختصر سردرد و بدن درد یک نفر هم حالت تهوع دیگر علائمی نداشتیم امروز ده نفر بعدی را تزریق کردیم و در روزهای آینده این کار را گسترش خواهیم داد امیدواریم در جبهه مبارزه بهداشتی با کرونا موفق باشیم.

وی متذکر شد: الان برای تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران دنیا مشخص شد بهداشت و درمان را باید در صدر ببینند، من از مجلس درخواست دارم تمام ردیف‌ها و اعتبارات وزارت بهداشت را به‌طور تمام و کمال ببینید سلامت مردم باید در سقف دیده شود.

مجید فصیحی‌هرندی هم در این جلسه با قدردانی از خیران، مواکب، بسیج، بهداشت و درمان …در کنترل کووید گفت: از نماینده که وقت کافی برای حل امور می‌گذارند، قدردانی می‌کنم.

وی افزود: مردم رفسنجان همواره در صحنه هستند، در دوران دفاع مقدس نقش پررنگی داشتند و فرماندهان شهید بزرگی از این شهرستان تقدیم اسلام شده است.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: در همه زمینه‌ها در حوزه زیرساخت‌ها و … پای خیران در میان بوده و از قبل از انقلاب خیران خوشنامی داریم که خدمات آنها در حوزه بهداشت و درمان چشمگیر است.

احمد جمالی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هم در خصوص طرح شهید سلیمانی اظهار کرد: این طرح از بهترین طرح‌هایی‌ست که می‌شد در کشور اجرا شود، است و ای کاش این طرح زودتر از این اجرا می‌شد.

وی عنوان کرد: بیش از ۹۸ درصد جمعیت شهرستان رفسنجان و انار ثبت سامانه سیب شدند که دو شهرستان رفسنجان و انار۳۷۰ هزار نفر هستند، ۴۰ هزار نفر مربوط به شهرستان انار است.

بستری ۲۴۱۱ بیمار کرونا از ابتدا تاکنون در رفسنجان

جمالی‌زاده افزود: به‌محض اینکه بحث بیماری کرونا در کشور مطرح شد، اوایل اسفند سال گذشته اولین جلسه ستاد کرونا شهرستان را با مدیریت فرماندار که خیلی خوب ما را همراهی کردند، برگزار کردیم، تا امروز ۷۹ جلسه ستاد کرونا در رفسنجان برگزار کردیم.

وی ادامه داد: کل بیمارانی که تست آنها مثبت شده ۷ هزار و ۹۸۳ مورد تا امروز بوده که ۲ هزار و ۴۱۱ نفر بستری شدند، ۳۱۸ نفر تا امروز فوت شدند، کل تست‌های انجام‌شده تاکنون ۲۴هزار و ۳۷۵ مورد بوده که ۱۱ هزار و ۸۰۰ تست در زمان طرح شهید سلیمانی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: با اجرای طرح شهید سلیمانی در موج سوم روند نزولی موج را داشتیم تعداد فوتی‌ها در بهمن‌ماه ۵ نفر بوده یعنی در حدود یک ماه گذشته بعضی هفته‌ها حتی یک مورد فوتی نداشتیم، روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ بیمار مثبت داریم و کل بستری‌ها بین ۷ تا ۱۰ نفر بوده و تنها یک روز به ۱۲ نفر رسیده که از نتایج طرح که به‌خاطر برکت نام این شهید است که روی طرح گذاشته شده است.

جمالی‌زاده افزود: تعدا مراکز منتخب نمونه‌گیری در شهرستان رفسنجان و انار پنج مرکز است که صبح و عصر فعال هستند و ایستگاه‌های سیار هم در شهر راه‌اندازی کرده‌ایم.

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
بررسی مسائل دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان دانشگاه علوم پزشکی طرح شهید سلیمانی نائب رئیس اول مجلس
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :