کارشناس شیلات جهاد کشاورزی رفسنجان:

رفسنجان دارای رتبه سوم تولید آبزیان در استان است

  • شناسه خبر: 58695
رفسنجان دارای رتبه سوم تولید آبزیان در استان است

شهرستان رفسنجان به دلیل تنوع دمایی و اقلیمی توانسته در حوزه پرورش آبزیان حرف برای گفتن داشته باشد به‌طوری‌ که توانسته به بزرگترین تولیدکننده آرتمیا در خاورمیانه تبدیل شود.

شهرستان رفسنجان به دلیل تنوع دمایی و اقلیمی توانسته در حوزه پرورش آبزیان حرف برای گفتن داشته باشد به‌طوری‌ که توانسته به بزرگترین تولیدکننده آرتمیا در خاورمیانه تبدیل شود.

به گزارش روراستی، آفاق فلاحتی کارشناس شیلات جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان در نشست خبری اظهار کرد: طی مطالعاتی، رفسنجان دارای یک ظرفیت نهفته قابل توجهی در بخش آبزی‌پروری بوده و  تنوع اقلیمی و دمایی این شهرستان، موجب شده انواع گونه‌های مهم پرورش ماهی سردآبی و گرمابی از جمله قزل‌آلا، آرتمیا و ماهی‌های خاویاری رونق بگیرد.

فلاحتی تصریح کرد: رفسنجان در مقابل استان بزرگی مانند اصفهان و فارس می‌درخشد و تنوع فعالیت‌های آبزی‌پروری آن مطبق با یک استان بزرگ است.

۱۶ درصد تولیدات آبزی‌پروری استان کرمان از رفسنجان است

کارشناس شیلات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه با توجه به بحران آب و کم‌آبی در رفسنجان دنبال طرح‌هایی هستیم که که با حداقل آب هم بازده هم کمترین خطرات زیست‌محیطی داشته باشیم، جایگاه رفسنجان در استان از لحاظ آبزی‌پروری را سوم عنوان کرد و گفت: ۱۶ درصد تولید آبزیان استان در رفسنجان است و ۶۰ درصد آبزی‌پروران این شهرستان کشاورزان هستند.

فلاحتی بخشی از فعالان آبزی‌پروری را دارندگان مزرعه‌های صنعتی عنوان کرد و معتقد است که به حق این نوع پرورش‌دهندگان اجحاف شده چراکه برای اخذ مجوز با سخت‌گیری و عدم موافقت متولیان آب مواجه‌اند و همچنین تهسیلات و اعتبارات و اقساط بالا و سرمایه در گردش را دیگر مشکلات این قشر برشمرد.

برگزاری اولین جشنواره مجازی طبخ آبزیان در رفسنجان

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: برای اولین‌بار در کشور جشنواره مجازی طبخ آبزیان را برگزار می‌کنیم و در خصوص بازار عرضه آبزیان در رفسنجان با تعاون روستایی هماهنگ کردیم که که مردم جایی برای عرصه ماهی خود داشته باشند.

فلاحتی از برگزاری کلاس‌های آنلاین برای علاقه‌مندان به پرورش ماهی یاد کرد و گفت: سال آینده از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنیم که آموزش‌ها با کیفیت بالاتر ارائه شود.

وی نسبت به اشتغال خانوارهای روستایی از محل پرورش ماهی گفت: برنامه‌ای داریم که محل‌های تأمین اعتبار آن را مشخص و تسهیلات کم‌بهره ارائه دهیم که خانوارهای روستایی حداقل یک حوضچه پرورش ماهی در خانه خود داشته باشند و رآمد کسب کنند و در هر دوره پنج یا ۶ ماهه به یک تناژ تولید برسیم.

فلاحتی منطقه راویز رفسنجان را دارای ظرفیتی دانست که می‌تواند قطب تولید ماهی‌های سردآبی شود و ادامه داد: محدوده‌های دمایی ۱۲ تا ۱۸ درجه محدوده دمایی پرورش ماهی قزل‌آلا هستند که قزل‌آلا مهمترین ماهی پرورشی ایران است و محدوده دمایی بالای ۲۲ تا ۲۶ درجه برای پرورش ماهی گرمابی هستند که ماهی خاویاری از این نوع ماهی‌ها و دارای ارزش تجاری بالایی است.

وی عنوان کرد: در منطقه نوق ظرفیت ۲۰ تن گوشت خاویار با استفاده از تکنولوژی نوین آبزی‌پروری فعال است و تنها واحد فعال کشور مزرعه پرورش آرتمیا است، اگر آرتمیا نباشد شیلات تعطیل است.

اما کرونا مشکلاتی برای شیلات به وجود آورد که فلاحتی از جمله مسائل حمل و نقل بچه ماهی و نهاده‌ها و مواد اولیه را در این خصوص ذکر کرد.

فلاحتی خاطرنشان کرد: فاغ‌التحصیلان بیکار جامعه هدف ما هستند که امیدواریم با ارائه آموزش و تسهیلات حداقل بتوانند مشغول به‌کار شده و درآمد کسب کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
آبزی پروری آرتمیا آفاق فلاحتی پرورش ماهی رفسنجان کارشناس شیلات جهاد کشاورزی رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :