مجتمع «مس سرچشمه رفسنجان» در سال جهش تولید+تصاویر

  • شناسه خبر: 59121
مجتمع «مس سرچشمه رفسنجان» در سال جهش تولید+تصاویر

 «مجتمع مس سرچشمه رفسنجان» در سالی که گذشت، به‌رغم تنگناهایی که کشور عزیزمان با آن‌ها روبه‌رو بود و نیز دشواری‌هایی که شیوع ویروس کرونا در پی داشت، روزهایی سرشار از موفقیت را در عرصه تولید و همچنین در زمینه بومی‌سازی پشت‌سر گذاشت. در ادامه، مروری گذرا داشته‌ایم بر خبرهای برخی از این موفقیت‌ها.

«مجتمع مس سرچشمه رفسنجان» در سالی که گذشت، به‌رغم تنگناهایی که کشور عزیزمان با آن‌ها روبه‌رو بود و نیز دشواری‌هایی که شیوع ویروس کرونا در پی داشت، روزهایی سرشار از موفقیت را در عرصه تولید و همچنین در زمینه بومی‌سازی پشت‌سر گذاشت. در ادامه، مروری گذرا داشته‌ایم بر خبرهای برخی از این موفقیت‌ها.

به گزارش روراستی، ادامه عملکرد مجتمع مس سرچشمه رفسنجان؛

۲۱ آبان/ بومی‌سازی تجهیزات اینچینگ‌درایو آسیای گلوله‌ای فاز یک کارخانه تغلیظ۲ سرچشمه

معاون نگه‌داری و تعمیرات امور تغلیظ مجتمع مس سرچشمه گفت: به همت متخصصان امور تغلیظ مجتمع مس سرچشمه، با بومی‌سازی تجهیزات اینچینگ‌درایو آسیای گلوله‌ای فاز یک کارخانه تغلیظ۲، علاوه بر امکان افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات و افزایش تولید این کارخانه، از خروج ارز جلوگیری و میلیاردها تومان صرفه‌جویی شد.

مهندس محمدحسین دباغی با بیان این‌که آسیای گلوله‌ای فاز یک در نوع خود از بزرگ‌ترین آسیاهای گلوله‌ای نصب‌شده در صنعت فرآوری کشور است، گفت: اینچینگ‌درایو این آسیا، با توجه به بار و وزن مواد داخل آسیا، از ابتدا بسیار ضعیف‌تر از توان مورد نیاز برای این آسیا طراحی شده بود؛ علاوه بر ایمنی کار پایین با این تجهیز برای پرسنل، تاکنون ۶بار به‌دلیل خرابی آن، آسیا دچار ضربه شده و به‌ازای هر بار به‌طور میانگین ۶روز تولید فاز یک کارخانه تغلیظ۲ به‌طور کامل متوقف شده است.

۲۶ آذر/ محوطه‌سازی کارخانه پرعیارسازی، از هدررفت ۱۵.۸ تن مس محتوی جلوگیری کرد

رئیس عملیات تغلیظ۱ مجتمع مس سرچشمه با اشاره به اجرای آسفالت و محوطه‌سازی کارخانه پرعیارسازی مجتمع گفت: با اجرای این طرح، از هدررفت میزان ۱۵.۸ تن مس محتوی جلوگیری شده است.

مهندس مازیار محمودی تصریح کرد: علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط، مشخص شد که همراه هر تن ریجکت حدود ۵.۷ کیلوگرم خاک خشک با ابعاد حدود میکرون وجود دارد که با احتساب متوسط ۱۵۰۰ تن ریجکت در روز و میزان خاک خشک همراه ریجکت سالیانه (مطابق تولید سال ۱۳۹۸) بالغ بر ۲هزار و ۹۳۳ تن خاک خشک و با در نظر گرفتن عیار ۶۲درصد و بازیابی ۸۷درصد، از هدررفت ۱۵.۸ تن مس محتوی جلوگیری شده است.

محمودی از درآمد به‌دست‌آمده با اجرای این طرح گفت و بیان کرد: با در نظر گرفتن قیمت میانگین مس در هشت‌ماهه نخست امسال (۱۱۰هزار تومان به‌ازای یک کیلوگرم مس)، درآمد حاصل‌شده از اجرای این طرح، ۱.۷ میلیارد تومان در سال برآورد شده است.

۲ دی/ راه‌اندازی مسیر انتقال آب سرریز تیکنرهای ۳و۴ مس به لوله ۴۸اینچ تیکنرهای باطله

سرپرست عملیات آبگیری کنسانتره و آهک مجتمع مس سرچشمه، از راه‌اندازی مسیر انتقال آب سرریز تیکنرهای ۳و۴ مس به لوله ۴۸اینچ تیکنرهای باطله خبر داد.

علی ترابی پورپاریزی گفت: این پروژه، علاوه بر رفع آلودگی آب رودخانه شور و بهبود شرایط زیست‌محیطی، با افزوده ‌شدن آب سرریز تیکنرها به مسیر باطله، به افزایش رقّت باطله کارخانه‌های تغلیظ و افزایش بازیابی آب در تیکنرهای باطله منجر می‌شود.

۵ دی/ بازدید رییس هیات عامل ایمیدرو از طرح‌های جهش تولید در مجتمع مس سرچشمه

مهندس وجیه‌الله جعفری معاون وزیر و رییس هیئت‌عامل ایمیدرو به‌همراه حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، مجید فصیحی هرندی فرماندار رفسنجان، دکتر اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت مس و مهندس احمد انارکی محمدی رئیس هیئت‌مدیره شرکت مس، از مجتمع مس سرچشمه و طرح‌های توسعه آن بازدید کردند.

در جریان این سفر که با حضور حسین احمدی مدیر مجتمع مس سرچشمه، محمد آقاجانلو معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو، عزت‌الله میرزایی مدیرکل حراست ایمیدرو، محراب احمدیان معاون توسعه سرمایه انسانی شرکت مس، مهدی سلمانی مدیر گروه حراست شرکت مس، محمدجواد خلیلی مشاور مدیرعامل و مدیر گروه روابط‌عمومی و جمعی از مسئولان و مدیران ایمیدرو شرکت مس و مجتمع همراه بود، از مجتمع مس سرچشمه و طرح‌های توسعه آن بازدید به عمل آمد.

۱۹ دی/ کلنگ‌‌زنی سه پروژه مجتمع مس سرچشمه با حضور وزیر صمت

کلنگ سه پروژه در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با حضور علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، با میزان سرمایه‌گذاری۶۳هزار میلیارد ریال و ۱۳۴ میلیون یورو به زمین زده شد.

فاز سوم تغلیظ مجتمع  مس سرچشمه: پروژه فاز سوم تغلیظ مجتمع مس سرچشمه، در زمینی به مساحت ۶.۵ هکتار و با زیربنای ۵.۴ هکتار احداث خواهد شد که با راه‌اندازی آن ۱۵۵ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود و زمان راه‌اندازی این کارخانه در سال ۱۴۰۳ است.

طرح پالایشگاه جدید مجتمع مس سرچشمه: این پروژه با اشتغالزایی ۲۰۰ نفر و ۴۱هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، در سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری خواهد رسید.

پروژه مکانیزاسیون معدن مجتمع سرچشمه: در این پروژه، استفاده از یک سنگ‌شکن نیمه‌متحرک به ظرفیت ۷۰۰۰ تن در ساعت برای سنگ‌های سولفوری مس و دو سنگ‌شکن نیمه‌متحرک به ظرفیت ۴۰۰۰-۳۵۰۰ تن در ساعت برای باطله استفاده می‌گردد. با توجه به طرح نهایی معدن برای بازه‌های زمانی ۵ و ۱۵ و ۲۹ساله، جانمایی مربوط به سنگ‌شکن‌ها انجام می‌گیرد و انتقال مواد از معدن به‌وسیله نوار نقاله انجام می‌شود. این پروژه با میزان سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیون یورو، در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.

۱۹ دی/ وزیر صنعت، معدن و تجارت: مجتمع مس سرچشمه به‌عنوان محور توسعه منطقه‌ای قلمداد می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مجموعه مس سرچشمه به‌عنوان محور توسعه منطقه‌ای قلمداد می‌شود؛ امسال صادرات خیلی‌خوبی انجام گرفته و تا پایان سال رشد خوب صادراتی را خواهد داشت و زمینه اشتغال جدیدی برای جوانان فراهم ‌می‌شود.

علیرضا رزم‌حسینی در حاشیه کلنگ‌زنی پروژه‌های مجتمع مس سرچشمه در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه در این مدت پیشر‌فت‌های خوبی در حوزه صنعت مس صورت گرفته و رشد ۱۲درصدی در تولید صنعت مس را شاهد هستیم.

۱۹ دی/ افزایش تولید کاتد مس به ۲۸۰هزار تن تا پایان سال

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: تا پایان سال به ۲۸۰هزار تن کاتد مس خواهیم رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲درصد جلوتر هستیم.

دکتر اردشیر سعدمحمدی، در آیین کلنگ‌زنی پروژه مکانیزاسیون معدن، پالایشگاه جدید و فاز سوم توسعه تغلیظ مجتمع مجتمع مس سرچشمه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: شرکت ملی صنایع مس ایران امروز برنامه دو میلیارد و ۴۸۰ میلیون یورو به‌علاوه ۳۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید را شروع می‌کند.

وی این میزان سرمایه‌گذاری را موجب درآمد دو میلیارد دلاری شرکت مس عنوان کرد و گفت: تا پنج‌سال آینده این ظرفیت را به ۴.۵ میلیارد دلار می‌رسانیم و رشد ۲.۵ برابری برای شرکت مس اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/

برچسب ها:
سال جهش تولید سرچشمه رفسنجان مس مس سرچشمه
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :