متخصص کودکان در رفسنجان خبر داد:

افزایش دوبرابری مراجعه کودکان به مطب ها با علائم «کرونا»

  • شناسه خبر: 59354
افزایش دوبرابری مراجعه کودکان به مطب ها با علائم «کرونا»

متخصص کودکان در رفسنجان گفت: مراجعه کودکان با علائم کرونا نسبت به قبل از سال جدید به مطب ها دو برابر شده است.

متخصص کودکان در رفسنجان گفت: مراجعه کودکان با علائم کرونا نسبت به قبل از سال جدید به مطب ها دو برابر شده است.

دکتر حمید استادابراهیمی متخصص کودکان در رفسنجان در گفت و گو با خبرنگار روراستی با بیان اینکه کرونا در کودکان با بالغین فرق دارد؛ اظهار کرد: بیماری کووید ۱۹ در کودکان می تواند با بی علامتی تظاهر پیدا کند و ۸۰ درصد موارد علامتی نداشته باشند چون بچه ها فاصله فیزیکی با بزرگترها را رعایت نمی کنند و راحت می چرخند و در آغوش بزرگترها می روند به ویژه در ایام نوروز و دید و بازدیدها محافظت خوبی از بچه ها نمی شود و ماسک نمی زنند و این موارد خیلی راحت به انتشار کووید ۱۹ می توانند کمک کنند.

متخصص کودکان ادامه داد: بچه ها مانند یک محیط کشت ویروسی زنده هستند و ویروس در بدن آنها تکثیر پیدا می کند و منتشر می شود، به ویژه بچه هایی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف و بیماری زمینه ای دارند، آسیب پذیر هستند و ممکن است منجر به فوت شان شود.

وی افزود: بچه ها اکثرا بدون علامت هستند و برای خود بچه ها دردسری درست نمی شود، به طوری که دو نفر پزشک کودکان فوتی در کل استان کرمان داشتیم که هر دو متخصص اطفال بودند و قطعا از بچه ها واگیر کردند، یا ممکن است پدربزرگ و مادربزرگ ها ویروس از بچه ها گرفته باشند و مراجعه کنند.

استادابراهیمی با ذکر این مطلب که خانواده ها بابت چیپس و پفک و تنقلات دیگر هزینه می کنند اما یک ماسک ارزان قیمت برای بچه ها تهیه نمی کنند، تصریح کرد: علاوه بر زدن ماسک، شست و شوی دست با آب و صابون توصیه می شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات خیلی مهم؛ علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ در حال گسترش است و یکی از علائم کرونا علائم گوارشی‌ست که بدن بچه ها را کم آب می کند.بچه هایی که مشکلات زمینه ای مانند آسم و آلرژی های فصلی دارند، سم پاشی ها در این فصل این مسائل را تشدید و درگیری های ریه را در کودکان بیشتر کند و این موارد باید بیشتر رعایت شود.

استادابراهیمی تأکید کرد: پرهیز از دورهمی ها و  مهمانی ها توصیه دیگر ماست، بچه ها در دورهمی ها به عنوان ناقلان بدون علامت در خانواده ها هستند و ویروس را منتشر می کنند و ممکن است افراد بالای ۶۵ سال و دیابتی ها را از پا در بیاورند، همچنین از رفتن سفرهای غیرضروری پرهیز کنند. در خیزهای قبلی کرونا توصیه ها را گفتیم هر جا رعایت شده به نفع مان بوده هرجا رعایت نشد، تعداد بستری ها افزایش پیدا کرد و  موجی شکل گرفت و تبعاتی به دنبال داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه موارد سرپایی در مطب نسبت به قبل از عید دو برابر شده و موارد بستری دو برابر قبل از سال نو شده است، اظهار کرد: در بین کودکان خیلی موارد مثبت نداریم. کودکی درگیری ریه کامل دارد اما تست او منفی شده است، زمانی که حالت اپیدمی و پاندمی هست، هرکس با علائم سرماخوردگی ورود کرد احتمال بر کرونا می دهیم مواردی دارای علائم پرخطر هستند کم کم بستری می شوند. ابتدا آمار سرپایی، سپس آمار بستری و در نهایت بعد از سه، چهار هفته  آمار مرگ و میر بالا می رود.

 این متخصص کودکان گفت: کرونا از نوزاد تا فرد بالای ۹۰ سال را درگیر می کند، اما باید مدنظر داشت که مادری که مبتلا شده نباید شیردهی را قطع کند بلکه دست های خود را می شوید، ماسک زده و شیردهی انجام می دهد. تمام مبتلایان به کرونا دو هفته کامل قرنطینه خانگی را باید رعایت کنند اگر علائم بیماری شان تشدید شد به پزشک مراجعه کنند تا قبل از آنکه دیر شود درمان و داروهای ویژه به آنها تجویز شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:
پیک چهارم کرونا دکتر استاد ابراهیمی کرونا کرونا کودکان متخصص لطفال
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :