رشد قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای و ضرر و زیان واحدهای صنفی در رفسنجان/ مجوزهایی که از تهران صادر می‌شود

  • شناسه خبر: 60652
رشد قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای و ضرر و زیان واحدهای صنفی در رفسنجان/ مجوزهایی که از تهران صادر می‌شود

با توجه به رشد بیش از حد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در رفسنجان بسیاری از واحدهای صنفی اقدام به تعطیلی کرده‌اند و رئیس صمت شهرستان هم می‌گوید صدور مجوز این فروشگاه‌ها دست ما نیست.

با توجه به رشد بیش از حد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در رفسنجان بسیاری از واحدهای صنفی اقدام به تعطیلی کرده‌اند و رئیس صمت شهرستان هم می‌گوید صدور مجوز این فروشگاه‌ها دست ما نیست.

به گزارش روراستی، طی سال‌های گذشته فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور باب شد و در رفسنجان هم به تبع آن شعبه‌هایی دایر و مردم به خیال ارزان‌تر بودن و کیفیت خدمات این فروشگاه‌ها بیشتر به سمت آنها کشیده شدند.

فروشگاه‌های سپه، رفاه و فروشگاه‌هایی که وابسته به ارگان‌ها و نهادها هستند و مردم غیروابسته به این ارگان و نهادها هم می‌توانستند خرید کنند.

اما طی سال‌های اخیر تعداد این فروشگاه‌ها زیاد شده و در هر خیابان و حتی کوچه شعبه‌ای از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با نام‌های مختلف می‌بینیم.

در رفسنجان از سال گذشته تاکنون تعداد این فروشگاه‌ها به‌حدی زیاد شده و رشد قارچ‌گونه‌ای داشتند که موجب شده واحدهای صنفی اقدام به تعطیلی کنند و البته متضرر شوند، چراکه با زرق و برقی که این فروشگاه‌ها دارند و تخفیفات اسمی مشتری بیشتر به سمت این فروشگاه‌ها جذب می‌شود و البته رقابت چندانی هم در قیمت وجود ندارد که بتوانیم حق را به آنها بدهیم.

سال گذشته جمع زیادی از کسبه پروانه خود را باطل کردند و امسال هم با وجود افزایش بیش از حد این فروشگاه‌ها نسبت به سال گذشته و با نام‌های جدید، کسبه ناامیدتر از قبل با توجه به کمبود مشتری خواستار لغو پروانه کسب خود شدند.

اما راهکار چیست و تا کی باید شاهد رشد این فروشگاه‌های زنجیره‌ای باشیم و کسبه قدیمی شهر یکی پس از دیگری تعطیل شوند.

شعبی که شبانه افتتاح می‌شوند!

شاهین حریری رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان رفسنجان در این باره می‌گوید: متاسفانه تعداد واحدهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در سطح شهرستان رفسنجان احداث شدند بیش از حد شده و ما قبل از این هم اعتراض خودمان را مکتوب کردیم. وی ادامه داد: هم اداره صمت، هم اتاق اصناف مکاتبه کردیم که برای صدور مجوزهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید براساس حدنصاب و ظرفیت مشخصی بر اساس سرانه جمعیت در نظر بگیرند.

رئیس اداره صمت رفسنجان عنوان کرد: در توزیع مرغ و سیمان و سایر کالاهای اساسی هم بر اساس سرانه مصرف و جمعیت شهرستان برآورد نیازشده و توزیع صورت می‌گیرد، بنابراین ما اعلام کردیم یکی از شاخص‌هایی که می‌توانیم در نظر بگیریم جمعیت است.

وی خاطرنشان کرد: واحدهای بزرگ و توانمندی در شهر داریم که نیاز شهر را تأمین می‌کنند اما در کنار آنها فروشگاه‌های مختلف با اسامی جدید می‌بینیم که مکاتبه کردیم دیگر مجوز برای افزایش آنها صادر نشود.

وی با بیان اینکه سال گذشته مجوز ۲۰ فروشگاه زنجیره‌ای در رفسنجان صادر شده و مشغول به‌کار هستند، افزود: امسال هم تاکنون حدود ۱۰ فروشگاه به این فروشگاه‌ها افزوده شده که آمار ما نسبت به استان که جمعیتش بیشتر است، از نظر دارابودن فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیشتر است.

رئیس اداره صمت رفسنجان اظهار داشت: صدور مجوز این فروشگاه‌ها دست شهرستان نیست، بعضی مواقع این فروشگاه‌ها شبانه افتتاح می‌شوند، قطعا این برنامه در مرکز استان نیست در مقایسه جمعیتی فکر می‌کنم در کشور جز رتبه‌های ابتدایی در این خصوص باشیم.

صدور مجوز در تهران بر اساس چه شاخصی است/ضرورت بازنگری در صدور مجوزها

حریری تصریح کرد: باید دید کسانی که در تهران مجوز صادر می‌کنند بر اساس چه شاخصی مجوز صادر می‌کنند؟ که قطعا باید بازنگری شود و در کمیسیون نظارت باید سقفی تعیین شود و راهکاری با کمک استان در نظر گرفته شود و با وزارتخانه مکاتبه شود که جلوی افزایش این مجوزها گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه فروشگاه‌های آنلاین در حال حاضر رو به رشد بوده و خریدهای الکترونیک جایگزین خرید حضوری شده، بر این عقیده است که این فروشگاه‌ها که قارچ‌گونه یکی پس از دیگری راه‌اندازی می‌شوند، از گردونه محو شوند؛ بنابراین اینگونه رشددادن آنها شاید درست نباشد.

حریری همچنین خواستار به‌روزشدن واحدهای صنفی شد.

اما با توجه به اینکه واحدهای صنفی و کسبه قدیمی با وجود رشد فروشگاه‌های رنجیره‌ای راهی جز تعطیلی واحد صنفی خود نمی‌بینند بهتر است مسؤولان هرچه زودتر نسبت به افزایش بیش از حد این فروشگاه‌ها اقدام کنند و راهکاری برای این معضل بیندیشند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تعطیلی کسب و کار رشد قارچ گونه رکود اقتصادی فروشگاههای زنجیره ای
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :