بیش از ۳ هزار تماس مزاحم با ۱۱۵ رفسنجان برقرار شد/شهرداری به وعده هایش عمل کند

  • شناسه خبر: 61416
بیش از ۳ هزار تماس مزاحم با ۱۱۵ رفسنجان برقرار شد/شهرداری به وعده هایش عمل کند

معاون فنی اورژانس ۱۱۵ رفسنجان گفت: طی سال جاری بیش از ۳ هزار تماس مزاحم با مرکز فوریت های ۱۱۵ رفسنجان برقرار شد.

معاون فنی اورژانس ۱۱۵ رفسنجان گفت: طی سال جاری بیش از ۳ هزار تماس مزاحم با مرکز فوریت های ۱۱۵ رفسنجان برقرار شد.

به گزارش روراستی، محمدرضا حسینی‌زینلی امروز با گرامیداشت ۲۶ شهریور روز اورژانس و فوریت‌های پزشکی و نگاهی به تاریخچه تأسیس اورژانس در کشور اظهار کرد: ایران چهارمین کشوری‌ست که وارد حوزه فوریت‌های پزشکی شد. سال ۱۳۵۴ تعداد ۲۰ آمبولانس و ۳۰ تکنسین آموزش دیدند و اولین اورژانس کشور در تهران تشکیل شد و رفسنجان سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۹ یک مرکز داشت که بیماران را از رفسنجان به کرمان منتقل می‌کرد.

رئیس مرکز اورژانس ۱۱۵ رفسنجان ادامه داد: سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ سه پایگاه در رفسنجان راه‌اندازی شد که یک پایگاه شهری و دو پایگاه جاده‌ای بود و از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۸ تعداد ۱۶ پایگاه در رفسنجان راه‌اندازی کردیم و سال ۱۳۹۰ تعداد پایگاه‌ها را به ۲۰ پایگاه رساندیم و سال ۱۳۹۹ یک پایگاه دیگر اضافه کردیم.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به شاخص جمعیتی و پراکندگی رفسنجان، ۵ پایگاه مصوب داریم که پایگاه امین‌شهر به کمک خیران در حال ساخت است و به‌زودی فعال می‌شود و در مجموع ۲۱ پایگاه فعال و ۲۲ کد فعال داریم.

حسینی‌زینلی خاطرنشان کرد: امسال اگر مجوز جذب نیرو بدهند، پایگاه کشکوئیه، سیدجلال‌الدین، خنامان و یک پایگاه شهری دیگر می‌توانیم راه‌اندازی کنیم.

وی عنوان کرد: به‌دلیل تحریم در ورود آمبولانس مشکل داشتیم که اخیرا با توافق با شرکت‌های سایپا و ایران خودرو قرار است این دو شرکت آمبولانس و اتوبوس‌آمبولانس مورد نیاز کشور را را تولید کنند.

رئیس مرکز اورژانس ۱۱۵ رفسنجان با بیان اینکه یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس در رفسنجان داریم، بیان کرد: درخواست سه موتورلانس دادیم که سازمان مصوب کرده به ما بدهد تا بتوانیم در جاهای شلوغ که آمبولانس دیر به مصدومان می‌رسد، خدمات اولیه اورژانس انجام شود.

وی از تصویب فعالیت آمبولانس هوایی در رفسنجان خبر داد که قرار است توسط مجتمع مس سرچشمه رفسنجان تأمین اعتبار شود که به‌زودی راه‌اندازی شود.

حسینی‌زینلی در ادامه یادآور شد: پایگاه کشکوئیه توسط خیران در حال ساخت است که در اولویت راه‌اندازی بعد از امین‌‌شهر است.

وی با اشاره به اینکه آمبولانس در روز زیر ۶۰ ثانیه و در شب ۹۰ ثانیه باید از پایگاه حرکت کرده باشد، زمان رسیدن آمبولانس را در شهر بین ۶ تا ۸ دقیقه عنوان کرد که در رفسنجان ۶ و نیم دقیقه است و برای جاده‌ها ۱۲ تا ۱۴ دقیقه است.

حسینی‌زینلی خاطرنشان کزد: شروع اقدامات برای مریض از اتاق فرمان است. بیمار داشتیم که دچار ایست قلبی شده و با راهنمایی اپراتورهای اورژانس ما نجات پیدا کرده و یا موردی که جسم خارجی وارد ریه‌اش شده بود بیرون آمده و دیگر نیازی به حضور تکنسین‌ها نبوده است.

وی با اشاره به اینکه رسیدن به‌موقع به محل، دارای اهمیت زیادی است، افزود: به‌محض گرفتن ماموریت، آمبولانس به محل اعزام می‌شود.

حسینی‌زینلی با اشاره به همکاری تماس‌گیرنده با ۱۱۵ در حوادث خطرناک طی توصیه‌هایی افزود: ضمن تماس با ۱۱۵ با ۱۱۰ هم تماس بگیرند و گوشی خود را مشغول نگذارند که همکاران ما بتوانند با وی تماس بگیرند. از جابه‌جاکردن مصدوم خودداری کنند.از دادن آب و مایعات به بیماری که بیهوش است، خودداری شود‌.

وی ابراز کرد: بیشترین موارد تماس با ۱۱۵ قلبی و تصادفات است و در زمان کرونا نیز تماس می‌گیرند و سوالاتی با موضوع کرونا می‌پرسند که از وزارت بهداشت درخواست کردیم سامانه ۴۰۳۰ را فعال بگذارند که تلفن‌های ۱۱۵ اشغال نشود.

حسینی‌زینلی احیای موفق در تکنسین‌های اورژانس رفسنجان را خیلی بالا عنوان کرد و مواردی همچون فشار خون بالا، تنگی نفس، ضربه خوردن به جمجمه و سر، سردردهای شدید و بارداری پرخطر را از جمله موارد مهمی برشمرد که باید حتما با ۱۱۵ تماس گرفت؛ همچنین خودداری از حرکت‌دادن مصدوم تا زمان رسیدن آمبولانس را مورد مهمی دیگری عنوان کرد که  باید به آن توجه داشت.

وی پراکندگی پایگاه‌های اورژانس رفسنجان را یک معضل دانست و از شهرداری درخواست کرد نسبت به قولی که در خصوص واگذاری زمین در خیابان ثارالله داده‌اند، عمل کرده تا بتوانیم پایگاه این منطقه را راه‌اندازی کنیم.همچنین شمال شرقی شهر هم نیاز به پایگاه دارد که با کمک خیران ساخته شود.

حسینی‌زینلی ابراز کرد: با راه‌اندازی یک پایگاه در خیابان ۱۵ خرداد و محدوده دانشگاه ولیعصر (عج) کل شهر را می‌توانیم پوشش دهیم.

رفتار مخاطره‌آمیز موتورسواران و کودکان افغانستانی در سطح معابر شهری

سیدمحمد سیدباقری معاون فنی اورژانس ۱۱۵ رفسنجان هم با ابراز گله‌مندی از وجود سرعت‌گیرهای غیراستاندارد در سطح شهر و روستاها این معضل را موجب آسیب به بیمار و همچنین آمبولانس‌ها دانست و خواستار انجام اصولی اینگونه اقدامات شد.

وی به آماری از تماس‌ها و عملیات‌های مرکز ۱۱۵ رفسنجان نیز اشاره داشت و عنوان کرد: از اول فردین ۱۴۰۰ تا ساعت ۱۰ امروز شنبه ۲۷ شهریورماه، ۱۳۵۷ تصادف ترافیکی داشتیم که عمده تصادفات بالای ۸۰ درصد موتورسواران هستند که از چالش‌ها در رفسنجان رفتارهای مخاطره‌آمیز موتورسواران به‌ویژه اتباع افغانستانی است؛ ضمن اینکه معابر شهری جایی برای دوچرخه‌سواری نیست.

سیدباقری آمار تصادفات جاده‌ای طی تاریخ ذکرشده را ۶۹۴ مورد برشمرد و حوادثی که توسط عابران با لباس تیره و در شب رخ می‌دهد را یادآور شد و گفت: برخورد خودروها با کودکان اتباع هم در معابر مرکز شهر رفسنجان زیاد داریم.

معاون فنی اورژانس ۱۱۵ رفسنجان خاطرنشان کرد: بیشترین تصادفات در حدفاصل سه راهی فرودگاه رفسنجان در محور سرچشمه و مسجد ابوالفضل (ع) تا دوراهی ساقی و در ساعات ابتدایی صبح و طول شب و عصرها رقم می‌خورد و آمار واژگونی خودروهای افغانی‌کش در تمام ساعات شبانه‌روز را داریم که بدون توجه به قوانین ترافیکی حرکت کرده و در یک لحظه بیش از ۱۵ مصدوم روی دست اورژانس می‌گذارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در سال جاری تاکنون ۵۳ هزار و ۳۴۲ تماس با ۱۱۵ برقرار شده که ۱۰ هزار و ۵۳۵ مورد منجر به اعزام آمبولانس بوده است که آمار بالایی‌ست و در مقایسه با ۶ ماهه اول سال گذشته تقریبا یکنواخت بوده است.

حسینی‌زینلی عنوان کرد: سه‌هزار و ۱۷۸ مورد از تماس‌ها مزاحم بودند، در حالی که مشغول‌کردن خط ۱۱۵ می‌تواند جان یک انسان را به خطر بیندازد.

وی فرسودگی ناوگان ۱۱۵ با کارکرد بالای ۱۰ سال را ذکر کرد و گفت: امیدواریم امسال بتوانیم عمر ناوگان ۱۱۵ را به زیر ۵ سال برسانیم.

سیدباقری از فعالیت ۱۶۱ نفر نیرو  در مرکز فوریت‌های پزشکی رفسنجان خبر داد که ۱۴ نفر خانم‌های پرستار در اداره ارتباطات هستند و ۱۰ نفر در ستاد کارمی‌کنند. ۱۴۰ نیروی عملیاتی روی آمبولانس‌ها هستند که همگی دارای رشته تحصیلات فوریت‌های پزشکی بوده و گواهینامه پایه دو دارند.

وی از ابتلای ۴۰ نفر از پرسنل ۱۱۵ به کووید ۱۹ و بهبودی همه این افراد خبر داد و از انجام ۶۷۱ مورد مأموریت ۱۱۵ در رابطه با کووید ۱۹ یاد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها:
اورژانس 115 پایگاه اورژانس تماس مزاحم فوریت های پزشکی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :