خیز بازارهای اروپایی به سمت پسته رفسنجان

  • شناسه خبر: 61419
خیز بازارهای اروپایی به سمت پسته رفسنجان

دبیرکل انجمن پسته ایران گفت: اخیرا یک شرکت آلمانی در رفسنجان در خصوص گواهینامه گلوبال‌گپ ورود کرده که هفته قبل از باغ های رفسنجان ازدید کردند و رضایت نسبی داشتند. ایرادات که برطرف ‌شود، تقریبا می‌توانیم به بازارهای اروپا امیدوار باشیم.

دبیرکل انجمن پسته ایران گفت: اخیرا یک شرکت آلمانی در رفسنجان در خصوص گواهینامه گلوبال‌گپ ورود کرده که هفته قبل از باغ های رفسنجان بازدید کردند و رضایت نسبی داشتند. ایرادات که برطرف ‌شود، تقریبا می‌توانیم به بازارهای اروپا امیدوار باشیم.

پیش‌بینی برداشت ۱۵۰ هزار تن پسته در کشور/کاهش ۷۰ هزارتنی محصول نسبت به سال قبل

به گزارش روراستی، حسین رضایی دبیرکل انجمن پسته ایران امروز در جلسه ستاد پسته شهرستان اظهار کرد: محصولی که سال قبل برداشت شد ۲۱۰ هزار تن بود که ۲۲ هزار تن هم موجودی سال ۱۳۹۸ بود و نزدیک به ۲۳۰ هزارتن پسته داشتیم.

وی عنوان کرد: آخر مرداد سال گذشته ۲۱۳ هزار تن پسته صادر شد که سال بی‌سابقه‌ای بود و بازار خیلی خوب پیش رفت و عرضه هم خیلی خوب انجام شد.

رضایی اضافه کرد: با توجه به محاسبات انجمن پسته ایران، هزینه تولید پسته در سال گذشته کیلویی ۱۱۰ هزار تومان بود و تقریبا ۶ دلار به فروش رفت و بالای ۴ دلار متأسفانه هزینه‌های تولید شده که مقرون به صرفه نبود.

وی پیش‌بینی دو مرحله‌ای برای محصول امسال را ۱۵۰ هزار تن عنوان کرد که با توجه به درصد پوکی محصول شاید این رقم محقق نشود؛ اما رقم ۱۰۰ هزار تنی را رقم قطعی اعلام کرد که در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.

دبیرکل انجمن پسته ایران بیان کرد: آن‌چه قابل توجه است؛ حدود ۶۰ هزار تا ۷۰  هزار تن نسبت به سال قبل تولید کمتر است و کمتر در بازار حضورخواهیم داشت؛ بنابراین امسال حفظ بازار خیلی سخت بوده و مهم است.

رضایی ابراز کرد: به‌طور میانگین سالانه ۲۰۰ هزار تن پسته داشتیم، امسال که نداریم، سال آینده هم همین‌گونه خواهد بود.

وی در ادامه گفت: در رفسنجان تقریبا هر هکتار ۵ هزار متر مکعب آب مصرف کرده اما ۵۰ درصد پسته خوبی برداشت شده است و میانگین ۲۵ تا ۳۰ درصد محصول پوک شده و برخی جاها درصد پوکی به ۵۰ درصد هم رسیده است. از نظر کیفیت هم امسال پسته ریزتری برداشت می‌شود که در کشور رقیب هم همین شرایط حاکم است.

رضایی با اشاره به اینکه عوامل جوی روی محصول رقیب هم اثر گذاشته است، افزود: امسال، آمریکا ۴۰۰ هزارتن محصول دارد و و ۱۰۰ هزار تن هم از سال گذشته که در مجموع ۵۰۰ هزار تن پسته به بازار عرضه می‌کند.

۲۷ استان کشور پسته‌کاری دارند

وی در خصوص جلسه هفته گذشته با وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: ۲۷ استان درگیر کشت پسته هستند، پسته در نقطه عطفی قرار گرفته که قبلا شاید محدود به چهار، پنج استان می‌شد اما امروز فقط دو استان شمالی و جنوبی کشت پسته ندارند.دو میلیون و۵۰۰ هزار هکتار محصولات باغبانی‌ست که ۵۰۰ هزار هکتار مختص کشت پسته است که ارزش وقت گذاشتن و برنامه‌ریزی روی پسته وجود دارد.

وی چالش‌ ارزی در خصوص صادرات پسته را مطرح کرد و گفت: یک خط سبز وارداتی ایجاد شود که صادرکننده و واردکننده بتوانند تهاتر کنند که امسال در ۱۰۰ هزارتن پسته دچار مشکل نشویم.

رضایی اقدامات وزارت نیرو در پلمب چاه‌های کشاورزی را دیگر چالش پیش روی صنعت پسته عنوان کرد که حتی چاه مؤسسه تحقیقات پسته را هم پلمب می‌کند و اضافه کرد: موضوع عدم انتقال آب از یک روستا به روستای دیگر و خرده‌مالکی را دیگر مشکلات حوزه پسته برشمرد.

وی اظهار کرد: سال قبل ۲۰ هزار تن پسته ایران به بازار اروپا صادر شد که خیلی کم است؛ اخیرا یک شرکت آلمانی در رفسنجان در خصوص گواهینامه گلوبال‌گپ ورود کرده که هفته قبل بازدید کردند و رضایت نسبی داشتند.  که ایرادات برطرف ‌شود، تقریبا می‌توانیم به بازارهای اروپا امیدوار باشیم.

رضایی در زمینه تدوین استاندارد جدید هم گفت: در این خصوص تسهیل‌گری شود و سخت‌گیری‌ها مختص مصرف داخلی باشد.

 اخبار خوبی از بازار پسته در راه است

به گفته حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی جلساتی روزهای یکشنبه با وزرا برگزار و مسائل و مشکلات مربوط به حوزه‌های مختلف مطرح و نسبت به برطرف‌شدن آن، وزیر مربوطه دستورات لازم را می‌دهد.

وی ارتباط ایران با کشورهای آسیای میانه را به فال نیک گرفت و آن را موجب برداشتن موانع زیادی از سر راه مسائل اقتصادی کشور دانست.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس اتصال ایران به بزرگترین بازار دنیا را ذکر کرد و بیان داشت: امسال در بازار صادرات پسته هیچ مانعی نداریم و در خصوص ارز نیمایی و پیمان‌سپاری ارزی صادرات پسته با وزیر جلسه‌ای برگزار و این مشکل برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه همه مسائل و مشکلات در پرتو اقتدار حل می‌شود، متذکر شد: شرایط اقتصادی خوبی داریم و تا ۶ ماه آینده به ثبات نسبی خیلی خوبی می‌رسیم و اخبار خوبی از بازار پسته در راه است.

انتهای پیام/

برچسب ها:
بازار پسته بازارهای اروپایی پسته پسته رفسنجان صادرات پسته
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :