روراستی خبر می دهد:

اختتامیه جشنواره ملی «پسته» در رفسنجان/ارسال ۱۰۰ اثر به دبیرخانه

  • شناسه خبر: 63745
اختتامیه جشنواره ملی «پسته» در رفسنجان/ارسال ۱۰۰ اثر به دبیرخانه

اختتامیه جشنواره ملی پسته در رفسنجان برگزار شد.

اختتامیه جشنواره ملی پسته در رفسنجان برگزار شد.

به گزارش روراستی، حسن حسینی رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رفسنجان عصر امروز در مراسم اختتامیه جشنواره ملی پسته، در تالار خیام دانشگاه ولیعصر(عج) اظهار کرد: رفسنجان نامش با پسته عجین شده و مفتخر به ثبت ملی این محصول هستیم.

وی بیان کرد: اهالی رفسنجان با تولید پسته آغازگر یک حرکت فرهنگی هم بودند که با بنیان گذاشتن برخی آیین‌ها، نمادها، ارزش‌ها و رفتارها یک میراث فرهنگی ناملوس را خلق و در طول یک قرن گذشته بر تکامل و بنای آن کوشیدند.

حسینی تصریح کرد: این میراثی ناملموس به‌عنوان امانتی از گذشتگان دربرگیرنده طیف وسیعی از آداب، رسوم، مهارت‌ها، دانش بومی بوده و در کنار آن به مرور، نظام‌های جدید کشاورزی در مراحل کاشت، داشت و برداشت، جوامع محلی را در قالب شرکای ملک، تلمبه‌ها و صحراها را به وجود آورد و همبستگی‌هایی را در جوامع شهری و روستایی سبب شد.

وی افزود: به برکت محصول پسته آیین‌ها و رسومی چون وقف، نذر و کمک‌های خیرخواهانه، احداث بناهای عام‌المنفعه و…رونق گرفت و بهره‌های فراوانی نصیب دیار طلای سبز شد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود از شوخی” بعد از پسته‌ها” در این دیار یاد کرد و گفت: برخی ارقام پسته برگرفته از نام تولیدکنندگان آن شهرت ملی و بین‌المللی گرفتند ازجمله پسته اکبری و احمدآقایی.

وی از تولید مسند ره صدساله به همت اتاق بازرگانی در خصوص پسته یاد کرد و پسته رفسنجان اکنون یک قرن را پشت سر گذاشته است.

حسینی ادامه داد: میراث ناملموس پسته در گردشگری کشاورزی می‌تواند جذابیت داشته باشد و ایجاد اقامتگاه‌های گردشگران داخل باغات پسته در این زمینه مؤثر است و باید زیرساخت ان فراهم شود.

حسینی در ادامه اظهار داشت: جشنواره ملی پسته امسال به‌صورت مجازی با فراخوان دریافت آثار در زمینه‌های مختلف فرهنگی، عکس، کلیپ و شعر برگزار و ۱۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال که مورد داوری قرار گرفتند و به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود.

پسته، ارزآورترین محصول زراعی و باغی در کشور

علی اسماعیل‌زاده رئیس پژوهشکده پسته ایران اظهار کرد: در بحث پسته ایران صاحب نام در دنیاست و رفسنجان در جایگاه اول کشور قرار دارد. از نظر ذخایر ژنتیکی در ایران در حال حاضر ۱۶۱ رقم مختلف پسته در کلکسیون‌های ژوهشکده در استان کرمان یا استان‌هایی که ایستگاه‌های تحقیقات دارند، موجود است و بیش از ۱۵۰ رقم دیگر باید جمع‌آوری شود.

وی با اشاره به اینکه ۵۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در کشور داریم و ایران مقام اول در دنیا از نظر سطح زیر کشت و از نظر سهم تولید در دنیا دوم و سهم صادرات هم دوم است و پسته در بین محصولات زراعی و باغی کشور ارزآورترین محصول است.

اسماعیل‌زاده اضافه کرد: جایگاه پسته در بین محصولات باغبانی و محصولات زراعی از نظر ارزآوری اول است و متوسط عملکرد پسته در ایران بین کشورهای تولیدکننده سوم است و از نظر سطح زیرکشت ۲۸ استان درگیر کشت پسته هستند.

اسماعیل‌زاده عنوان کرد: با تغییرات جوی، مهاجرت پسته از مرکز و جنوب شرق کشور به شمال غرب و شمال شرق دور از انتظار نخواهد بود.

وی یادآور شد: استان‌های کرمان، خراسان رضوی، یزد، فارس، خراسان جنوبی و سمنان بیشترین نقش در تولید پسته کشور را دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
اختتامیه ارزآوری پسته جشنواره ملی پسته
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :