روستای زیبای «داوران» مقصد گردشگران نوروزی/مراقب دسترنج اهالی باشید

  • شناسه خبر: 64787
روستای زیبای «داوران» مقصد گردشگران نوروزی/مراقب دسترنج اهالی باشید

روستای داوران به عنوان پیشانی شهرستان رفسنجان از سمت شرق امسال پس از دو سال درگیری جامعه با بیماری کرونا، میزبان گردشگران نوروزی از سراسر شهرستان، استان و کشور است.

روستای داوران به عنوان پیشانی شهرستان رفسنجان از سمت شرق امسال پس از دو سال درگیری جامعه با بیماری کرونا، میزبان گردشگران نوروزی از سراسر شهرستان، استان و کشور است.

روراستی/زهرا بمی: روستای داوران در پیشانی شهر رفسنجان از سمت شرق قرار گرفته و دارای آب و هوای بسیار مطبوع و کوهستانی است، بهار و تابستان دل‌انگیز و پاییز و زمستان خنک و بسیار دوست‌داشتنی پای اجاق و شومینه‌های خانه‌های کاهگلی و بعضی تازه‌ساز.

هرساله بهار که از راه می‌رسد سیل گردشگران هم به سمت این روستا سرازیر می‌شود، با وجود دو سالی که درگیر بیماری کرونا بودیم مردم هم اکثرا از زیبایی‌های طبیعت بکر داوران محروم بودند.

امسال اما رونق گردشگری در داوران بیش از پیش نمود کرده و در فاصله گذشت دو روز از سال جدید هزاران بازدیدکننده داوران را مقصد خود قرار دادند و از زیبایی‌هایش لذت بردند.

برج قدیمی، قنات روستا با آب زلالش، کوچه‌های تنگ اما خاطره‌انگیز، قدم‌گاه امام علی(ع) و از همه مهم‌تر امامزاده بی‌بی گوهر خواهر امام رضا(ع) و ده‌ها بنا و نقطه زیبای دیگر که گردشگران را مجذوب خود می‌کند در داوران وجود دارد.

رضا باقری دهیار روستای داوران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به اینکه دو سال گذشته به‌شدت درگیر بیماری کرونا بودیم ناچار بودیم محورهای روستا را کنترل کنیم و ساماندهی شد مردم به اماکن مشخص بروند.

وی ادامه داد: امسال در نوروز با توجه به اینکه مردم واکسیناسیون انجام دادند، مبادی ورودی روستا باز است و می‌توانند از اماکنی همچون امامزاده بی‌بی گوهر، قدمگاه امام علی(ع)، کوچه‌های بافت قدیم که مرمت و بازسازی شده و سایر نقاط روستا بازدید کنند.

بازگشت روستائیان به‌دلیل افزایش امکانات روستا/تسهیلات مقاوم‌سازی اهالی را امیدوار کرد

باقری جمعیت روستای داوران را ۲ هزار و ۶۴۰ نفر عنوان و تصریح کرد: با توجه به ایجاد زیرساخت‌های مهم ازجمله آب لوله‌کشی دائم، برق و گازکشی روستا، شاهد مهاجرت معکوس و بازگشت اهالی به روستا هستیم و حتی افرادی که محل کارشان در ادارات و کارخانه‌های شهر هست هم به روستا بازگشتند و سکونت دائم دارند.

وی به دیگر امکانات روستا که طی این سال‌ها ایجاد شده ازجمله خیابان کشی، جدولگذاری، سنگفرش کوچه‌ها و آسفالت معابر، اشاره کرد و گفت: تسهیلاتی که دولت در خصوص مقاوم‌سازی و بازسازی منازل می‌دهد موجب ایجاد امید در مردم شده که بتوانند با استفاده از این تسهیلات خانه‌های خود را هم در مقابل حوادث مقاوم کنند.

دهیار روستای داوران با بیان اینکه از سال ۱۳۹۷ نسبت به بهسازی کوچه‌ها، معابر و بافت قدیم روستا اقدامات خوبی صورت گرفت، ادامه داد: چند نقطه هم برای ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی در نظر گرفته‌ایم که به در آینده نزدیک به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی مجموعه گردشگری هشت هکتاری داوران را در مسیر ورودی روستا ذکر کرد که خدمات رفاهی شامل رستوران گردشگری، سرویس بهداشتی، سقاخانه و نمازخانه دارد و یادآور شد: احداث جایگاه سوخت هم در این نقطه برای مسافران و گردشگران مسیر یک خدمت قابل توجه به‌شمار می‌رود.

روستای داوران ۳۵ شهید را تقدیم اسلام کرده که نشان می‌دهد مردم این روستای کوچک دل در گرو اسلام، میهن و انقلاب دارند.

دهیار داوران با بیان اینکه همیشه دیدگاه ما رونق گردشگری در روستای داوران بوده از مردم خواست طبیعت بکر، سالم و بدون آلایندگی این منطقه را در فهرست مسیرهای گردشگری خود قرار دهند و بدون آسیب‌زدن به شاخه درختی و محصولات اهالی، از زیبایی‌های داوران لذت ببرند.

با توجه به اینکه اهالی داوران با کشاورزی، کشت سبزی و…در صحرا و دامپروری امرار معاش می‌کنند، می‌طلبد گردشگران رعایت کنند و آسیبی به مزارع و محصولات مردم خونگرم و مهمان‌نواز داوران نرسانند.شکستن شاخه‌های درختان به‌منزله شکستن دل پیرمرد و پیرزنی‌ست که عمرش را پای ثمردادن آن گذاشته است.

انتهای پیام/

 

 

 

برچسب ها:
روستای داوران طبیعت بکر گردشگران نوروزی منطقه گردشگری
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :