بیش از ۸ هزار قرارداد بین دانشگاه ها و صنایع منعقد شد

  • شناسه خبر: 65509
بیش از ۸ هزار قرارداد بین دانشگاه ها و صنایع منعقد شد

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در قراردادها پایش مقطعی انجام می شود به طوری که در حال حاضر ۸ هزار و ۷۱۰ قرارداد جاری بین دانشگاه ها و صنایع منعقد شده است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در قراردادها پایش مقطعی انجام می شود به طوری که در حال حاضر ۸ هزار و ۷۱۰ قرارداد جاری بین دانشگاه ها و صنایع منعقد شده است.

به گزارش روراستی، محمد سعید سیف در سمپوزیوم توسعه همکاری های دانش بنیان و ارزش آفرین صنعت مس و دانشگاه در سالن سینما آزادی شهر سرچشمه رفسنجان اظهار کرد: با وجود مشکلات و معضلات زیاد در کشور؛ مزیت های فراوانی هم در ایران وجود دارد که باید برای رشد و توسعه از آن ها بهره مند شد.

وی با اشاره به اینکه ارتباط منسجمی با مراکز علمی در ایران وجود ندارد افزود: کیفیت پایین مهارت آموزی در دانشگاه ها هم یکی دیگر از مشکلات است.
سیف بیان کرد: دانشگاه های ایران در دهه ۶۰ به آموزش، در دهه ۷۰ به تحصیلات تکمیلی، در دهه ۸۰ به فناوری روی آوردند و در حال حاضر باید به سمت جامعه محوری و مسیله محوری گام بردارند تا بتوان مسایل جامعه را حل کرد.

وی ادامه داد: در وزارت علوم و دانشگاه ها به دنبال تکمیل کردن پازل ارتباط صنعت و دانشگاه هستیم و بنا داریم برنامه های متنوع را از دیدگاه پایان نامه ها، پژوهش ها و غیره اجرا کنیم تا ارتباط برقرار و تقویت شود.
سیف بیان کرد: پیشرفت کشور مستلزم بررسی و ارتقاء عوامل مختلفی از جمله برنامه ریزی در مسایل پژوهشی، ارتباط با صنعت، حمایت مالی، کیفیت و کمیت نیروی انسانی و تجربه دانش انباشته است.
وی تصریح کرد: از بعد نیروی انسانی در ایران کمتر از هزار محقق و حدود یک میلیون نفر استاد و پژوهشگر داریم با توجه به جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران این میزان نیروی انسانی محقق و پژوهشگر بسیار اندک است.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: قدمت دانشگاه های ایران به ۴۰ تا ۵۰ سال و دانشگاه تهران به ۱۰۰ سال می رسد در حالی که قدم تدانشگاه های کشورهای خارجی به ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال می رسد و دانش انباشته دارند.

وی بیان کرد: تنها چیزی که می تواند به رشد و توسعه کشور کمک کند هم افزایی و پیدا کردن روش های مهم است؛ در این راستا رصد کردن میزان اشتغال فارغ التحصلان و مهارت افزایی دانشجویان دانشگاهی را ۴ سال است که شروع کردیم تا پی ببریم که فارغ التحصیلان دانشگاهی به چه میزان کارآمد شده اند.

سیف ادامه داد: باید دوره های مهارت افزایی را افزایش دهیم، فرصت مطالعه اعضای هیئت علمی را تصویب کردیم تا عضو هیئت علمی دانشگاه با دریافت حقوق تنها بتواند به مدت ۶ تا یک سال در صنعت حضور داشته باشد و موارد را جهت رفع مشکلات جامعه بررسی کند.

وی تصریح کرد: در قراردادها پایش مقطعی انجام می شود به طوری که در حال حار ۸ هزار و ۷۱۰ قرارداد جاری بین دانشگاه ها و صنایع منعقد شده است.
سیف بیان کرد : اگر بخواهیم پایان نامه ها و رساله های دکترا تأثیرگذار و اهمیت دار باشند باید تقاضا محور کار کنیم که بخشی از آن به صنعت برمی گردد که تقاضای موضوع بدهند و دانشگاه ها در همان راستا تحقیق و پژوهش و پایان نامه کاربردی ارائه دهند.
وی در پایان به ضرورت تقویت تمامی حلقه های زنجیره ارتباط صنعت و دانشگاه تأکید کرد.

برچسب ها:
دفتر ارتباط با صنعت سمپوزیوم توسعه صنعت و دانشگاه مجتمع مس رفسنجان محمد سعید سیف
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :