اصغر پورمحمدی که تحصیل در رشته مهندسی صنایع در دانشگاه فردوسی مشهد (۱۳۵۵)، کارشناس ارشد جامعهشناسی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناس ارشد ارتباطات از دانشگاه آزاد اسلامی تهران، دکترای جامعهشناسی دانشگاه اصفهان و سوابق کارگردانی و بازیگری در تئاترهای مذهبی در مشهد در دوران پیش از انقلاب را داشت، از همان دوران پیش از انقلاب در فعالیتهای مبارزاتی علیه رژیم پهلوی فعال بود و بعد از انقلاب در سال ۵۸ وارد رسانه ملی شد.
پورمحمدی پس از حضور در جبهههای حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس در قالب نخستین گروه خبری تلویزیون، سردبیری اخبار بامدادی، اخبار استان و شهرستان، اخبار شبکه ۲ (سال ۱۳۶۱ و ۱۳۶۲)، مدیریت گروه فرهنگی و اجتماعی رادیو (۱۳۶۲) – مدیریت گروه فرهنگی، اجتماعی شبکههای یک و سه سیما (۱۳۷۳)، مدیریت شبکه ۵ سیما (۱۳۷۹)، مدیریت شبکه سه سیما (۱۳۸۲)، مسئولیت شورای سیاستگذاری و هماهنگی ورزش صدا و سیما (از تیرماه ۱۳۸۲ تا ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱) را داشت.
پس از آنکه پورمحمدی به رغم موفقیتهای بیسابقه با حکم علی دارابی، معاون پیشین سیما کنار گذاشته شد، شاهد طوفانی در رسانه ملی بودیم، تا آنجا که جمعی از سینماگران، اهالی تلویزیون و چهرههای مطرح در نامههایی که میتوانست موقعیت شغلیشان را تحتالشعاع قرار دهد از این اقدام انتقاد کرده و خواستار ابقای پورمحمدی شدند؛ اما در نهایت این مدیر توانمند نیز تحمل نشد و مجید زینالعابدین مدیر طرح و برنامه شبکه سوم سیما جانشین او در شبکه سوم سیما شد؛ شبکهای که با تلاش پورمحمدی به این نقطه رسیده است.
حجم برنامهها و تولیدات کیفی شبکه سوم سیما در دوران پورمحمدی، آن هم با امکانات حداقلی، به نقطهای رسید که گرانترین تعرفه آگهیها به برنامههای این شبکه اختصاص یافت و شاید همین موقعیت طلایی شکل گرفته، در تغییر پورمحمدی بیتأثیر نبود، چرا که او به عنوان معمار دوران طلایی برنامههای پربیننده تلویزیونی، آنچنان موثر ظاهر شده بود که یک آلترناتیو جدی برای مدیریت ارشد رسانه ملی محسوب میشد و تا پیش از معرفی سرافراز نیز، پورمحمدی یکی از گزینههای جدی ریاست سازمان صداوسیما بود.
پس از این تحولات، پورمحمدی از سوی حسینی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان قائم مقام این وزارتخانه منصوب شد. پس از روی کار آمدن دولت دهم، از پورمحمدی برای شکل دادن یک سیستم رسانهای در دستگاه قضا دعوت و مهرماه سال ۱۳۹۲ با حکم رئیس قوه قضاییه به عنوان رئیس مرکز رسانه قوه قضاییه منصوب شد.
این مدیر پرسابقه که سی و سومین سال مدیریتش را در رسانه ملی پشت سر میگذارد، با این حکم به رسانه ملی بازگشت تا برنامه برآمده از سه دهه تجربیاتش در صداوسیما را در یکی از سه یا چهار کرسی کلیدی رسانه ملی به اجرا بگذارد. انتخاب پورمحمدی از همین منظر از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا از معدود مدیران ارشد رسانه ملی محسوب میشود که علی رغم معتمد بودن نزد مسئولان ارشد کشور، مدیریت رسانه ملی را پله پله طی کرده و به همین دلیل با جزئیترین چالشهای صداوسیما آشنا بوده و میتواند راهبردی مؤثر برای تغییر فضای تلویزیون طراحی و پیاده سازی کند.