رئیس بهزیستی رفسنجان:

رفسنجان نیازمند مرکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان است

  • شناسه خبر: 66057
رفسنجان نیازمند مرکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان است

رئیس بهزیستی شهرستان رفسنجان گفت: رفسنجان نیازمند مرکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان است که از خیران درخواست داریم در این زمینه همراهی کنند.

رئیس بهزیستی شهرستان رفسنجان گفت: رفسنجان نیازمند مرکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان است که از خیران درخواست داریم در این زمینه همراهی کنند.

به گزارش روراستی، عباس بلندی امروز در نشست خبری به‌مناسبت روز بهزیستی و تأمین اجتماعی اظهار کرد: بهزیستی با دو رسالت اصلی پیشگیری و توانمندسازی جامعه هدف تشکیل شد.

رئیس بهزیستی شهرستان رفسنجان بحث پیشگیری از معلولیت‌ها و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را ذکر کرد و گفت: جامعه به‌حدی پیشرفت کرده که بسیاری از معلولیت‌های ژنتیکی قابل پیشگیری هستند که یک مورد آن فلج اطفال است که کاملا ریشه‌کن شد.

وی ادامه داد: در پیشگیری از معلولیت‌ها، مشاوره‌های ژنتیک قبل از ازدواج و قبل از بارداری جدی گرفته شود به‌ویژه کسانی که ازدواج فامیلی داشتند یا در خانواده فرد معلول دارند، حائز اهمیت است دیگر اینکه غربالگری‌های شنوایی و بینایی موضوع دیگری است که باید جدی گرفته شود.

بلندی، خاطرنشان کرد: تمامی نوزادان شهرستان که به دنیا می‌آیند غربالگری شنوایی می‌شوند ضمن اینکه سن طلایی برای کاشت حلزون زیر ۶ سال است و طرح تنبلی چشم هم در شهرستان انجام می‌شود که با تشخیص راحت با اقدامات درمانی ساده از نابینایی در بزرگسالی جلوگیری می‌کند.

وی در بحث مناسب‌سازی محیط گفت: خیلی راه تا مناسب‌سازی کامل هست اما بسیاری از ادارات همکاری کردند و اقدامات خوبی انجام دادند.

رئیس بهزیستی شهرستان رفسنجان به مقوله پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی پرداخت و افزود: در حال حاضر ۱۲ مرکز مشاوره روانشناختی و خانواده در مباحث تربیت فرزند، اختلافات خانوادگی و روابط زوجین خدمت می‌کنند.

وی یادآور شد: در بحث آگاه‌سازی‌های فرزندپروری و پیش‌ از ازدواج طی سه ماهه اول امسال در آموزش فرزندپروری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت برابر رشد آموزش داشتیم دوبرابر آموزش خانواده و دو برابر آموزش مهارت زندگی رشد داشتیم.

وی عنوان کرد: سال ۱۴۰۱ در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با رویکردهای فرزندپروری و آموزش‌های پیش از ازدواج با قدرت شروع

کردیم.در موضوع فرزندپروری ۳۵ نفر از کسانی که حداقل مدرک تحصیلی روانشناسی داشتند آموزش مربی‌گری فرزندپروری ارائه شده و به همین تعداد آموزش مربی‌گری پیش از ازدواج و مهارت روابط زوجین خواهیم داشت.

بلندی ابراز کرد: خط ۱۴۸۰ از هشت صبح تا ۱۲ شب هر روز در بحث پیشگیری از آسیب‌ها جوابگوست.

وی با اشاره به موضوع توانمندسازی معلولان بیان کرد: در حال حاضر در شهرستان بیش از ۵ هزار معلول با شدت‌های مختلف زیرپوشش داریم.

بلندی اضافه کرد: اگر کارفرما معلولی به کار گیرد وام اشتغال تا سقف صد میلیون تومان پرداخت و بیمه فرد معلول را به کارفرما پرداخت می‌کنیم.

وی کمک هزینه مسکن را یکی دیگر از خدمات بهزیستی برشمرد و گفت: تا پایان تحصیلات دانشگاهی معلولان حمایت می‌شوند.

بلندی متذکر شد: دو مرکز حرفه‌آموزی معلولان ذهنی در رفسنجان فعال است و مراکز نگهداری معلولان و سالمندان و بیماران مزمن بهزیستی هم خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه رفسنجان نیازمند مرکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان است و از خیران درخواست کمک در این زمینه داریم، به بحث زنان سرپرست خانوار اشاره و افزود: در حال حاضر ۴۰۰ زن سرپرست خانوار تحت حمایت داریم.

رئیس بهزیستی رفسنجان بیان کرد: خانواده‌های دارای دوقلو چندقلو نیز تحت حمایت هستند و ۱۱۰ کودک بدسرپرست و بی‌سرپرست داریم که در خانواده‌های جایگزین نگهداری می‌شوند، همچنین یک مرکز نگهداری کودکان دخترانه در رفسنجان داریم و خدماتی ارائه می‌دهیم که در حال حاضر ۱۴ نفر در این مرکز نگهداری می‌شوند.

بلندی اظهار داشت: اورژانس اجتماعی ۱۲۳ در کلیه ساعات شبانه‌روز موارد حاد خانوادگی را پیگیری می‌کند.

وی در ادامه بیشترین معلولان را جسمی حرکتی و معلولان ذهنی، بینایی، شنوایی و اعصاب و روان را در رتبه‌های بعدی آماری معلولان عنوان کرد.

این مسؤول افزود: در حال حاضر هزینه‌های تحصیل ۳۲۵ معلول زیرپوشش بهزیستی پرداخت می‌شود و ۲۳۸۰ نفر زیر پوشش بیمه سلامت هستند که هزینه‌های آن توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۱۵ نفر مبلغ هفت میلیارد تومان تسهیلات خوداشتغالی دریافت کردند و ۲۳ نفر در خصوص دریافت تسهیلات جهت راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی به بانک معرفی کردیم.

خبرنگار: حامد رنجبر قاسمی

برچسب ها:
رئیس بهزیستی رفسنجان مرکز شبانه روزی نگهداری معلولان هفته بهزیستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :