مجوزی در خصوص احداث بلوار و خیابان در حریم رودخانه به شهرداری رفسنجان ندادیم/کهنوجی اشتباهات صورت گرفته را پذیرفت

  • شناسه خبر: 66246
مجوزی در خصوص احداث بلوار و خیابان در حریم رودخانه به شهرداری رفسنجان ندادیم/کهنوجی اشتباهات صورت گرفته را پذیرفت

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان کرمان گفت: ما مجوزی در خصوص بلوار و خیابان در حریم رودخانه ندادیم و از این به بعد در همه نامه ها مکتوب کردیم اگر در طرح ساماندهی رودخانه ها اراضی به دست آید باید با نظر وزارت نیرو با اجاره بستر یک ساله در اختیار شهرداری قرار گیرد که شهردار رفسنجان پذیرفت.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان کرمان گفت: ما مجوزی در خصوص بلوار و خیابان در حریم رودخانه ندادیم و از این به بعد در همه نامه ها مکتوب کردیم اگر در طرح ساماندهی رودخانه ها اراضی به دست آید باید با نظر وزارت نیرو با اجاره بستر یک ساله در اختیار شهرداری قرار گیرد که شهردار رفسنجان پذیرفت.

به گزارش روراستی، علیدادی سلیمانی معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان کرمان در خصوص اقداماتی که در خصوص رودخانه های شور و گیودری از سوی شهرداری رفسنجان انجام گرفته توضیح داد: درخواستی که شهرداری سال ۱۴۰۰داد برای ساماندهی رودخانه ها بود، که در زمینه ساماندهی رودخانه ها، در محدوده های شهری و روستایی با نظارت آب منطقه ای و استخدام مشاور ناظر می توانند با طرح فنی و تأیید شده، اجرا کنند و استقبال هم می کنیم و اگر در شهرهای مختلف رودخانه ها مطالعه شوند که ساماندهی شوند آب منطقه ای استقبال می کند.

وی ادامه داد: به منظور کنترل سیلاب و احداث دیوار شهرداری کار را به مشاور ایده پردازان توسعه واگذار کرد یکی از مشاوران به نام کشور و دارای تأیید صلاحیت است. کار را شروع کردند. اساسا چون رودخانه ها حرکت مارپیچی دارند برخی از اراضی بستر آزاد می شود که در رودخانه هلیل جیرفت از هزار متر عرض بستر بعد از ساماندهی۴۵۰ متر عرض مفید به وجود آمده و اراضی مجاور را شهرداری توسعه و فضای سبز ایجاد کرده است.

علیدادی سلیمانی بیان کرد: اختلاف آب منطقه ای و شهرداری و روش اجرای کار بر این است که نقشه های مشاور مربوطه مورد تأیید دفتر فنی و رودخانه ای آب منطقه قرار گرفت، اما توقع ما این بود که شهرداری برای اجرا نامه می زد که در آن مرحله هم مشاور ناظر استخدام می شد و دیگر اینکه قبل از اجرا در خصوص اراضی مازاد نباید تصمیمی گرفته می شد که آن هم قانون و دستورالعمل خاص وزارت نیرو دارد؛ اگر اراضی مازاد به وجود بیاید می توانیم کاربری های غیر مزاحم و سازه های سبک در قالب اجاره بستر به متقاضی که شهرداری هست، واگذار کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اخطاری که به شهرداری دادیم و نامه نگاری هایی که کردیم و پیرامون آن بازدیدی که انجام دادیم مشاور مدعی بود که طرح اجرایی شهرداری منطبق بر محل هست، ولی شهرداری پذیرفت طبق قانون باید مشاور ناظر با نظارت مستقیم دفتر رودخانه ای ما بگیرد و دوم؛ در همه نامه ها تأکید کردیم اگر اراضی مربوط به بستر رودخانه به وجود می آید شهرداری باید طبق قانون از ما موافقت بگیرد که ما با موافقت های مورد تأیید وزارت نیرو و دفتر کلان وزارت نیرو می توانیم در اختیار شهرداری بگذاریم.

معاون آب منطقه ای استان کرمان گفت: شهردار رفسنجان پذیرفت پس از اجرای طرح همزمان با استخدام ناظر مشاور اراضی مازاد را اعلام کند و ما نوع کاربری که شهرداری مدنظر دارد را بررسی کنیم در صورت تأیید در اختیار شهرداری قرار دهیم.

وی در خصوص مجوز احداث خیابان اظهار داشت: تأییدیه آب منطقه ای بر مبنای ساماندهی و احداث دیواره ساحل بود نه اراضی مازاد؛ اراضی مازاد مربوط به وزارت نیروست و هر جا ساماندهی در هر رودخانه ای در کشور اتفاق می افتد اراضی مازاد را وزارت نیرو با کاربری خاص به شهرداری می دهد.

علیدادی سلیمانی خاطرنشان کرد: ما مجوزی در خصوص بلوار و خیابان ندادیم و از این به بعد در همه نامه ها مکتوب کردیم اگر اراضی به دست آید باید با نظر وزارت نیرو با اجاره بستر یک ساله در اختیار شهرداری قرار گیرد که شهردار رفسنجان پذیرفت.

وی در مورد رودخانه گیودری هم توضیح داد: مطالعات آن انجام و هم اکنون در دست پیمانکار برای نشانه گذاری است. دوستان شهرداری طی یک اشتباه که از رُپر را از جا در آورده بودند که شهردار ابراز بی اطلاعی کرده و پذیرفت که با نظر پیمانکار سر جای خود بگذارند. چون کار تحویل پیمانکار هست پس از تحویل به آب منطقه ای مورد را بررسی می کنیم با هزینه شهرداری رُپرها به محلی که قبلا پیمانکار گذاشته برگردد.

با توجه به سیل روز جمعه استهبان و کشته و مفقود شدن بیش از ۲۵ نفر از هموطنان مان در این شهرستان می طلبد این موضوع جدی گرفته شود و از آنجا که همه مسئولان آب منطقه ای استان عملیات خیابان سازی حاشیه رودخانه در رفسنجان را فاقد مجوز اعلام می کنند و از طرفی این همه مصالح از جیب بیت المال در حال هزینه شدن است، شورای شهر که با رای مردم روی کار آمده باید ورود کند و اگر قانون برای شورا اهمیت دارد برای همیشه جلوی این تخلفات را بگیرد.
ادامه دارد…

برچسب ها:
آب منطقه ای رودخانه شور رودخانه گیودری شهرداری رفسنجان مجوز
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • علی کهنوجی

    سلام اگر دیواره رودخانه ها در داخل شهر یا روستا گذاشته شود موسیر رودخانه آزاد شود ورودی بداخل رود بسته شود دیگه هیچ کس ب حریم رودخانه نمی تواند دست اندازی کند خاکبرداری تخلیه نخاله یا کانال انتقال لوله در رود ایجاد کند درضمن موجب زیبا سازی هم میشود