سرپرست فرمانداری رفسنجان:

پسته کاران رفسنجانی رکورد کالیفرنیا را شکستند

  • شناسه خبر: 66909
پسته کاران رفسنجانی رکورد کالیفرنیا را شکستند

سرپرست فرمانداری فسنجان گفت: در ۱۰ سال گذشته کشاورزان نمونه کشوری از جوادیه فلاح انتخاب شدند و این کشاورزان توانستند رکورد تولید کشور رقیب را بشکنند.

سرپرست فرمانداری فسنجان گفت: در ۱۰ سال گذشته کشاورزان نمونه کشوری از جوادیه فلاح انتخاب شدند و این کشاورزان توانستند رکورد تولید کشور رقیب را بشکنند.

به گزارش روراستی، حسین رضایی سرپرست فرمانداری رفسنجان امروز در جشن ملی پسته با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و مسؤولان استانی و شهرستان در شهر جوادیه فلاح اظهار کرد: شهرستان رفسنجان یک شهرستان کشاورزی است و بالای ۸۰ درصد اقتصاد آن کشاورزی و تولید پسته تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: سه نسل شهرستان به کشت پسته پرداخته اند و سابقه صدساله‌ای در تولید و صادرات پسته داریم. حدود ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت ۳۲۰ هزار نفری شهرستان در تولید پسته اشتغال دارند و به‌طور مستقیم از پسته امرار معاش می‌کنند.

رضایی به آماری از ۱۲ سال گذشته تا کنون اشاره کرد و عنوان داشت: در ۱۲ سال گذشته نزدیک به ۴٫۵ میلیارد دلار از محل تولید پسته درآمد داشتیم و از ۸۰ هزار هکتار پسته کاری هر متر مکعب آب یک دلار ارزآوری برای کشور داشتیم و حدود ۶۱۱ هزار تن محصول تولید شده است، اما متأسفانه دو سال درگیر تغییرات شدید اقلیمی سرمازدگی و گرمازدگی هستیم و حال کشاوزان خوب نیست و نیاز به کمک دارند.

وی از وجود پژوهشکده ملی پسته کشور در شهرستان یاد کرد و تصریح کرد: اینکه جوادیه را به عنوان مکان جشن ملی پسته انتخاب کردیم به دلیل این است که در ده سال گذشته حدود ۶ پسته کار نمونه کشوری از این منطقه انتخاب شدند و رکورد کالیفرنیا را در این منطقه شکستند، بنابراین این منطقه را برازنده جشن ملی پسته دانستیم که از کشاورزان نمونه هم تقدیر کنیم.

سرپرست فرمانداری رفسنجان با بیان اینکه ۲۰ درصد سطح زیر کشت پسته کشور در رفسنجان با ۳۴ درصد تولید پسته کشور است، به مشکلاتی در حوزه تولید پسته اشاره و توضیح داد: معمولا محصول پسته هر ده سال یک بار دچار سرمازدگی می شد اما دو سال پشت سر هم درگیر سرمازدگی شدیم و تولید ۹۰ هزار تنی پسته در سال ۹۹ به زیر ۴ هزار تن رسیده و کاهش شدید منابع آبی از لحاظ کیفی و کمی هم بر منطقه حاکم است و با وجود شوری آب هیچ محصولی جز پسته نمی توانیم تولید کنیم.

وی خرده مالکی را دیگر مشکل شهرستان عنوان کرد و گفت: ماده ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب که امکان جابه حایی آب به کشاورزان نمی دهد دیگر مشکل است که اگر در ۶۰ درصد موارد انجام می شد شاید ۶۰ درصد راندمان تولید بالا می رفت همچنین ندادن مجوز آب شیرین کن، قبوض سنگین برق و…دیگر مسائلی است که منطقه با آن درگیر است.

رضایی در حوزه صادرات پسته؛ پیمان سپاری ارزی که سال ۹۷ بانک مرکزی آن را اجرا کرده را یادآور شد و افزود: متأسفانه این موضوع موجب شده صادرکنندگان خوشنام ما از عرصه صادرات حذف شوند.

وی مقرون به صرفه بودن استفاده از طرح های کاهش افلاتوکسین را مورد تأکید قرار داد و ابراز کرد: در بحث باقیمانده سموم باید برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.

رضایی خاطرنشان کرد: در حوزه کشت های جایگزین توسعه گلخانه ها پیشنهاد می شود چراکه گلخانه راندمان خوبی دارد. اگر از ۸۰ هزار هکتار باغ دو هزار هکتار زیر پوشش گلخانه قرار گیرد ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری دارد.

وی خواستار تسهیلات خسارت سیل که در ده هزار هکتار از باغات ایجاد شده که هر هکتار ۹۰ میلیون تومان هزینه روی دست باغدار گذاشته است، شد و متذکر شد: کانال های آبرسانی و قنوات صدمه جدی دیده اند.

رضایی موضوع استمهال وام های کشاورزان، ایجاد صندوق های حمایت از بخش کشاورزی به صورت شهرستانی و داشتن اتاق بازرگانی مستقل در رفسنجان با وجود ۲۰۰ صادرکننده را از دیگر مطالبات خود مطرح کرد.

 

برچسب ها:
پسته پسته کار نمونه جشن ملی پسته حسین رضایی سرپرست فرمانداری رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :