رونمایی از لوح ثبت ملی بید کهنسال در رفسنجان/ درختی با ۲۸۰ سال قدمت و وسعت یک جنگل

  • شناسه خبر: 69191
رونمایی از لوح ثبت ملی بید کهنسال در رفسنجان/ درختی با ۲۸۰ سال قدمت و وسعت یک جنگل

درخت بید کهنسال در محور سرچشمه رفسنجان با بیش از ۲۸۰ سال قدمت با ریشه‌هایی که در هرجا زده توانسته به تنهایی یک جنگل باشد.

درخت بید کهنسال در محور سرچشمه رفسنجان با بیش از ۲۸۰ سال قدمت با ریشه‌هایی که در هرجا زده توانسته به تنهایی یک جنگل باشد.

به گزارش روراستی، مسیر سرچشمه رفسنجان جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری زیادی دارد که همواره گردشگران این محور را برای روزهای تعطیل یا ایام نوروز و تابستان انتخاب می‌کنند تا از این جاذبه‌ها لذت ببرند.

در این محور در حد فاصل کوه امیرالمومنین(ع)، اما یک جاذبه منحصر به‌فردی هست که بکر مانده و پس از سالها به ثبت ملی رسیده است.

درخت بید کهنسال که به گفته حسینی رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رفسنجان از راسته تلخه‌بید است و در مسیر جویبار دائمی روییده و این درخت در مسیر رویشگاه خود حدود ۱۰۰ متر در شیب زمین رشد کرده و هرجا به زمین رسیده ریشه جدید زه زندگی تازه کرده است.

تنه اصلی این درخت جذاب و تنه اصلی بالای کوه است و حدود ۱۲٫۷ متراست.

قطر تنه اصلی ۱۰۰ متر، طول رویش درخت و متوسط در بالای کوه بعضی جاها ۱۵ متر و بعضی جاها تا ۲۰ متر بوده و این درخت در حدود ۱۷۰۰ متر جنگل به‌تنهایی ایجاد کرده است.

حسینی قدمت این درخت را ۲۸۰ سال عنوان می‌کند و می‌گوید: ادرخت بید کهنسال به شماره  ۱۰۴۷ در فهرست آثار ملی و میراث طبیعی ایران ثبت شده است.

با توجه به اینکه این درخت به تازگی به ثبت رسیده مسؤولیت نگهداری از آن بیش پیش می‌شود.

حسینی توضیح می‌دهد: تردد در مسیر دسترسی به زیارتگاه محلی این کوه که معروف به قدمگاه امیرالمومنین(ع) بوده، در چند سال اخیر کمتر شده که باید با متولیان مسجد بالادست و اهالی و مالکان منطقه و دستگاه‌های اجرایی نشستس داشته باشیم و برای مسیر دسترسی برنامه‌ریزی شود که دسترسی تسهیل شود.

رئیس میراث فرهنگی رفسنجان از وجود درختان کهنسال زیادی در این شهرستان یاد می‌کند و عنوان می‌کند: درخت پسته اودرج هم با قدمت بیش از ۷۰۰ سال به ثبت رسیده است.

وی همچنین یادآور می‌شود: یکی دیگر از جاذبه‌های منحصر به‌فرد طبیعی این شهرستان دره راهگه است که پرونده آن هم در دست اقدام است و امیدواریم تا ماه‌های آینده ثبت ملی شود.

مسیر دسترسی به درخت بید کهنسال خط انتقال باطله‌های شرکت مس قرار گرفته که حسینی تأکید می‌کند: تا شعاعی مشخص از این اثر طبیعی برای اجرای هر عملیاتی باید از میراث فرهنگی استعلام گرفته شود و اگر استعلام گرفته نشود یگان حفاظت و اهالی موظف هستند از هر اقدامی جلوگیری کنند.

اما در این بین، نگرانی دوستداران طبیعت هم در خصوص آسیب رسیدن به این میراث طبیعی و درخت بیدی که توانسته در هر نقطه‌ی ریشه بدواند و اینگونه جذابیت ایجاد کند، هم مطرح است که امیدواریم مردم از این بید که بیش از دو قرن قدمت دارد، به‌خوبی مراقبت کنند و نگذارند به آن آسیبی برسد.

 

 

برچسب ها:
بید کهنسال ثبت ملی درخت بید سرچشمه رفسنجان کوه امیرالمومنین میراث فرهنگی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • سلام

    برید مشکل مردم حل کنید واقعا خجالت نمی‌کشید

    مردم شهر

    سلام لطفا به داد اب نمای هم سطح زمین پارک معلم هم برسید...با چقدر هزینه از مال مردم ومالیات مردم درست کردن...بچه ها تابستان تفریح داشتن....اقایان سریع وسبک زدن داغونش کردن