جشن روز صنایع دستی در بزرگترین خانه خشتی جهان+تصاویر

  • شناسه خبر: 69323
جشن روز صنایع دستی در بزرگترین خانه خشتی جهان+تصاویر

جشن روز جهانی صنایع دستی در بزرگترین خانه خشتی جهان برگزار شد.

جشن روز جهانی صنایع دستی در بزرگترین خانه خشتی جهان برگزار شد.

به گزارش روراستی، حسین رضایی فرماندار رفسنجان شامگاه شنبه در حاشیه مراسم جشن روز صنایع دستی در بزرگترین خانه خشتی جهان خانه حاج‌آقاعلی را یک ظرفیت بسیار بزرگ برای شهرستان دانست که باید به‌خوبی از آن استفاده شود.

وی ادامه داد: زمانی در کشور نزدیک به دو میلیون متر مربع فرش بافته می‌شد که تمام این صنایع دستی را از دست دادیم و خیلی دیر متوجه شدیم که باید این هنرها را دوباره احیا کنیم‌.

فرماندار رفسنجان افزود:  کارگاه‌ها باید مدیریت و برنامه‌ریزی شوند و کارهایی که در حوزه صنایع دستی انجام می‌شود اقتصادی شود. هنرهای دستی ساماندهی شوند و بازار صنایع دستی هم ایجاد شود‌.

رضایی ابراز کرد: در مناطق کویری دیگر اقتصادی مبتنی بر آب‌های زیرزمینی نمی‌توان تعریف کرد و میراث فرهنگی و هنرهای دستی می‌تواند در حوزه اقتصادی اثرگذار باشد..

وی خاطرنشان کرد: هنرمندان سالیان سال با دستان هنرمند خود آثاری خلق کردند که باید دیده شوند و از آنان حمایت شود.

بیمه عمده ترین مشکل هنرمندان صنایع دستی

یکی از هنرمندان شهرستان به نمایندگی از دیگر هنرمندان بازار فروش و بیمه هنرمندان صنایع دستی را عمده مشکلات این قشر برشمرد و عنوان داشت: پس از ۱۸ سال کار هنری هنور بیمه نیستم و بیمه‌ها نبود بودجه و سهمیه را دلیل عدم حمایت از ما می‌دانند.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز در این مراسم با تبریک هفته صنایع دستی اظهار کرد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی هنری در بزرگترین خانه خشتی کاری ارزشمند است و در حالی که ما در استان این مجموعه زیبا را داریم باید به‌خوبی از آن بهره ببریم و هم فرصت برای گردشگران فراهم باشد که ار این مجموعه زیبا دیدن کنند.

وی تصریح کرد: این خانه تاریخی مدت زمان ماندگاری مسافر در استان کرمان را نصف روز بیشتر کرده است.

فریدون فعالی با ذکر این مطلب که پرونده ثبت جهانی خانه حاج آقاعلی آماده شده و پیگیر هستیم ثبت جهانی شود، اضافه کرد: در حال حاضر هفت اثر ثبت جهانی در استان کرمان داریم و دو کاروانسرای دیگر اضافه می‌شود و این یک مزیت است.

ویبیان داشت:  در حوزه صنایع دستی ۱۰۱ رشته صنایع دستی در استان داریم و بالغ بر ۷۰ هزار هنرمند در استان فعالند و تولید محصولات صنایع دستی سالانه  ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و ۲۲۶ هزار دلار صادرات صنایع دستی در استان کرمان است که آمار و ارقام بدی نیست..

فعالی کرمان را دارای یک شهر جهانی و ۵ شهر ملی در حوزه صنایع دستی دانست و گفت: خاستگاه مس در شهر رفسنجان است اما هنرمندان مس را از اصفهان می‌آوریم و این برای ما خوب نیست.

وی در همین رابطه اضافه کرد: این آمادگی وجود آورد در قالب تعامل مواد اولیه با توجه به نیاز صنعتگران تولید شود در اختیار هنرمندان قرار داده شود و این حمایت در حوزه سازمانی ما وجود خواهد داشت که هنرمندان ما بتوانند محصول خود را تولید کنند.

فعالی خاطرنشان کرد: ‌در بحث بازار فروش تولید محصولات باید بستری فراهم شود و خانه خلاق صنایع دستی فعال شود.

وی با بیان اینکه نگاه ما در حوزه هنرمندان صنایع دستی صرفا حمایتی است، متذکر شد:  ما بستر را فراهم می‌کنیم هنرمند را حمایت کنیم و این مهم جزو سیاست‌ها و برنامه‌های ماست.

این مراسم با تجلیل از پیشکسوتان هنرهای صنایع دستی به پایان رسید.

 

 

برچسب ها:
بزرگترین خانه خشتی جهان خانه حاج آقاعلی رفسنجان صنایع دستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :