رشد 36 درصدی واردات کالاهای لوکس/تعطیلی اغلب کارگاه های سرامیک سازی در خراسان رضوی!

  • شناسه خبر: 6936
رشد 36 درصدی واردات کالاهای لوکس/تعطیلی اغلب کارگاه های سرامیک سازی در خراسان رضوی!

، بر اساس آمارهای گمرک واردات کالاهای غیر نفتی در چهار ماهه ابتدای سال 93 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 36 درصدی داشته‌است.

، بر اساس آمارهای گمرک واردات کالاهای غیر نفتی در چهار ماهه ابتدای سال 93 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 36 درصدی داشته‌است.

به گزارش روراستیطبق مستندات، کشور فرانسه در ماه‌های ابتدایی سال‌جاری رقمی در حدود سه میلیون دلار لوازم آرایشی به ایران صادر کرده است. همچنین ارزش واردات خودروي سواري در دو ماه نخست سال گذشته 93ميليون دلار بوده و اين ميزان در دوماه نخست سال جاري به 263ميليون دلار رسيده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده گمرک، وزن واردات کالاهای غیرنفتی در4 ماهه اول امسال 13192 هزار تن به ارزش 17655 میلیون دلار بوده‌است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی 36 درصد و از لحاظ وزنی 48 درصد رشد داشته‌ است. دولت گذشته واردات بیش از 77 قلم کالاهای لوکس و غیرضروری مانند لوازم بهداشتی، خودرو و … را ممنوع کرد و باعث رونق بخشی از تولیدات داخلی شد اما دولت یازدهم با مصوبه ای 39 بندی که با عنوان حمایت از کسب و کار تهیه شده بود، بخشنامه سفت و محکم دولت دهم در منع واردات کالاهای لوکس را کمی تعدیل کرد.

وزیر صنعت نیز با تأکید بر اینکه اولویت بندی کالاها و ممنوع کردن واردات دو اولویت کار غیر قانونی از سوی دولت گذشته بوده است، می گوید “در سال ۹۲ بیشتر معطوف به کالاهای سرمایه های و مواد اولیه بوده و کالاهای مصرفی در آنجایی نداشته است. نعمت زاده در ادامه می افزاید “سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هیچ ارتباطی به ممنوع کردن واردات تمامی کالاها ندارد.”

سید شریف حسینی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی مهمترین ضرر واردات کالاهای لوکس را ضربه به تولید داخلی و در نتیجه بالا رفتن نرخ بیکاری در کشور میداند “بعضا شاهد هستیم که کالاهایی به ایران وارد می‌شوند که نه تنها جزو اولویت‌ها و نیازهای کشور نیست بلکه حضور این محصولات بی‌کیفیت تولید داخلی را نیز از بین برده‌است. به این ترتیب ارزش افزوده و اشتغالی که با ورشکست شدن تولید داخلی به دلیل افزایش واردات از دست رفته‌است، نصیب سایر کشور ما می‌شود”.

رضا بنی هاشم هنرمند پیشکسوت صنایع دستی با انتقاد از واردات بی رویه معتقد است که کالاهای تولیدی کشور روی دست صنعت گران مانده است “وقتی چین کالاهای تزئینی رنگ وارنگ اما بی کیفیت خود را چندین برابر زیر قیمت محصولات هر چند زیبا و با کیفیت و هنر دست ایرانی وارد بازار ایران می کند و فروشندگان هم برای سود بیشتر از آنها استقبال می کنند صنایع تولیدی هنرمند ایرانی روی دستش می ماند.

بنی هاشم در ادامه به دلسردی هنرمندان اشاره می کند و میگوید “کالاهای چینی نفس هنرمندان صنایع دستی ایرانی را بریده و خیلی از آنها را در ادامه کار دلسرد کرده است. در خراسان رضوی در حال حاضر ۱۰ کارگاه سرامیک سازی بیشتر نداریم و بقیه هنرمندان به علت مشکل اصلی یعنی فروش، دستشان دلسرد شده و کنار کشیده اند”.

محمد‌رضا پورابراهيمي نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس بر این باور است که توجه به تولید داخل، اقتصاد مقاومتی را محقق می کند و دولت باید با برنامه ریزی کشور را از وابستگی به واردات دور کند “براي تحقق اقتصاد مقاومتي بايد حمايت از توليد در اولويت كارها قرار بگيرد به اين معنا كه بايد حمايتي همه‌جانبه از كليه اقدام‌هایی که می‌تواند موجب ارتقاي توانمندی‌های داخلی شود صورت گيرد. قدر مسلم برنامه‌ريزي‌ها و سياست‌های دولت بايد مطابق خواسته‌ها و رهنمودهای رهبری در حمایت از تولید داخلی و ملی پیش رود و جلوگيري از خام‌فروشي يكي از اين موارد است”.

واردات بی رویه که تنها نتیجه آن بیکاری و نابودی تولید داخلی است در دولت یازدهم روند رشد بسیار شتابانی را داشته است. بی توجهی به رهنمودهای رهبری و اقتصاد مقاومتی و همچنین بی توجهی به وعدهای انتخاباتی رئیس جمهور اقدامی است که اکنون دولت تدبیر و امید انجام می دهد. مسئولین اقتصادی باید پاسخگوی نتایج رفتارهای خود باشند و به تناقضات رفتار خود با وعده های که در انتخابات ریاست جمهوری داده اند باشند.

منبع:598

برچسب ها:
اقتصاد رشد روراستی،رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :