آمار جالب فرماندار رفسنجان از مقایسه «مصرف آب» در تولید گندم و هنداونه

  • شناسه خبر: 69631
آمار جالب فرماندار رفسنجان از مقایسه «مصرف آب» در تولید گندم و هنداونه

فرماندار رفسنجان گفت: در حال حاضر میانگین تولید گندم در کشور ۳ تن در هکتار بوده و میانگین تولید هندوانه ۳۰ تن است

فرماندار رفسنجان گفت: در حال حاضر میانگین تولید گندم در کشور ۳ تن در هکتار بوده و میانگین تولید هندوانه ۳۰ تن است که ۴ میلیارد مترمکعب برای آن آب مصرف می‌شود که می‌توانیم به دنیا بفروشیم و حدود ۱۵ میلیون تن گندم در ازای آن بگیریم که با توجه به مصرف ۲۷ میلیارد متر مکعبی آب برای تولید گندم، حدود ۲۳ میلیارد متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

به گزارش روراستی، فرماندار رفسنجان امروز در همایش بزرگداشت روز صنعت، معدن و تجارت در سرچشمه با نگاهی به آمار و ارقام در صنعت و کشاورزی اظهار داشت: در کشاورزی سیاست‌های اشتباهی داریم،  به‌دلیل اهمیت خودکفایی در تولید گندم ۲۷ میلیاد متر مکعب آب مصرف می‌شود و ۱۵ میلیون تن گندم مصرف کشور است.

حسین رضایی ادامه داد: برخلاف اذعان برخی که هندوانه خیلی آب‌بر است، با مقایسه مصرف آب برای هندوانه و گندم مشخص می‌شود اگر ۱۳ و نیم میلیون تن هندوانه بکاریم و صادر کنیم ۱۵ میلیون تن گندم به ما می‌دهند یعنی روی کشتی معامله پایای کنیم، ۱۵ میلیون تن گندم به ما می‌دهند.

دبیرکل سابق انجمن پسته ایران توضیح داد: در حال حاضر میانگین تولید گندم در کشور ۳ تن در هکتار بوده و میانگین تولید هندوانه ۳۰ تن است که ۴ میلیارد مترمکعب برای آن آب مصرف می‌شود که می‌توانیم به دنیا بفروشیم و حدود ۱۵ میلیون تن گندم در ازای آن بگیریم که حدود ۲۳ میلیارد متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

رضایی تصریح کرد: این عدد برای کشوری که آب‌های تجدیدپذیر آن حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد متر مکعب بیشتر نیست، عدد بسیار بزرگی‌ست و ما قبول داریم در کشاورزی بعضی سیاست‌ها اشتباه هست.

وی به سهم اشتغال در کشاورزی، صنعت و خدمات پرداخت و اظهار داشت: سهم اشتغال استان کرمان در کشوارزی حدود ۳۸ درصد است در حالی که میانگین کشوری ۱۶ درصد است و نشان می‌دهد استان کرمان استانی کشاورزی است.

فرماندار رفسنجان افزود: سهم اشتغال استان کرمان در بخش صنعت ۲۲ درصد بوده و در کشور ۳۴ درصد است و نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری استان در حوزه صنعت کمتر بوده است و میانگین سهم اشتغال در بخش خدمات در کشور حدود ۵۰ درصد و استان کرمان ۴۰ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: استان کرمان بهشت معادن و بهشت کشاورزی است که هر دو را حفظ کرده و پیش می‌بریم.

رضایی از حوزه مصرف آب در صنعت مس سخن به میان آورد و افزود: برای تولید یک تن مس حدود ۱۰۰ متر مکعب آب به روش لیچینگ مصرف می‌کنیم اما به روش‌های فلوتاسیون و غیره تقریبا ۲۱۵ متر مکعب آب مصرف می‌شود که در مقایسه  با کشاورزی مصرف آب کمتری دارد. اما ۲۶۵ متر مکعب گاز برای هر تن مس مصرف داریم در حالی که کشاورزی نیازی به گاز ندارد، از طرفی بخش صنعت یارانه‌های پنهان انرژی را می‌بلعد، بنابراین نگاه به صنعت باید منطقی و دقیق باشد.

وی با بیان اینکه برای تولید یک تن مس ۲۰ تا ۳۰ تن اسید سولفوریک تولید می‌شود که اگر تبدیل نمی‌شد، روزانه حدود ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تن گاز so2  تولید می‌شد، تصریح کرد: تولید یک میلیون تن مس که در افق این شرکت دیده شده مباحث زیست‌محیطی را حتما باید در نظر بگیریم.

فرماندار رفسنجان در ادامه سخنانش گفت: هر یک تن نفت ۶۰۰ دلار ارزآوری دارد و محصولات کشاورزی هر تن ۶۲۰ دلار ارزآوری دارند، که مزیت کشاورزی را نباید نادیده گرفت.

وی از تهیه اطلس سرمایه‌گذاری شهرستان با حمایت شهرداری و همکاری شورای شهر خبر داد و ابراز کرد: با تهیه این اطلس برای جایگاه کشاورزی، معدن و صنعت شهرستان کمک بزرگی خواهد بود و می‌توانیم جهت‌دهی خوبی به سرمایه‌گذاری شهرستان بدهیم.

برچسب ها:
آمار رفسنجان روز صنعت، معدن و تجارت سرچشمه فرماندار گندم هندوانه
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • محسن

    چه میدونی؟؟؟ همین جوری قضاوت نکنید

    محسن

    خب حالا اومدیم فقط هندونه کاشتیم و بردبم برای صادرات یا معامله پایاپایروی کشتی با گندم آیا هیچ کشوری کالای استراتژیکی مثل گندم را با هندوانه مبادله میکند؟؟؟ در جنگ‌ اوکراین دیدیم که چقدر گندم و دانه های روغنی ارزشمند و افزایش قیمت داشتند.... از قدیم گفتن پی نون باش که خربزه (یا همون هندونه) آبه...

    سلام

    برای مردم که کاری نمی کنی

    علی پورامینائی

    باسلام حرفهای اقای فرمانداربسیارمتین وعالی ولی اقای فرمانداربومیهای منطقه راهم درنظربگیریدکه فرزندانشان بیکارنباشندوامنیت شقلی هم داشته باشندحتما درنظربگیریدروستاهای ماراشرکت ازبین برده درازمون فکری برافرزندان مابردارید اجرکم اندالله

    فریدون آهنگری

    باسلام واحترام ضمن تایید برخی آمار بیان شده ؛سوال ابن حقیر اینست که چرا وضعیت تولید گندم ومصرف آب ان با تنها با هندوانه سنجیده میشود وعلیرغم تخصص فرماندارمحترم درخصوص میزان تولید و ارزآوری محصول پسته ؛ مقایسه ای درخصوص تجارت پایاپای این دومحصول ارائه نمی شود ؟! سوال دوم اینکه سابقه کشت وتولید گندم و هندوانه دررفسنجان چگونه است ؟

    من

    خوبه دیدگاهش ، لطفا با جدیت اجرا گردد