چند نفر در کتابخانه های عمومی رفسنجان عضو هستند؟/خیران پای کار کتاب باشند

  • شناسه خبر: 69831
چند نفر در کتابخانه های عمومی رفسنجان عضو هستند؟/خیران پای کار کتاب باشند

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رفسنجان گفت: نزدیک به ۱۵۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی شهرستان داریم و قریب به ۷ هزار نفر عضو این کتابخانه ها هستند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رفسنجان گفت: نزدیک به ۱۵۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی شهرستان داریم و قریب به ۷ هزار نفر عضو این کتابخانه ها هستند.

به گزارش روراستی، سیدمحمد تقی هاشمی زاده در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: از سال ۸۶ که دبیرخانه انجمن کتابخانه ها  در رفسنجان فعال بود و چند سال بعد به کتابخانه عمومی شهرستان ارتقا یافت، در این شهرستان فعالیت دارم.

وی عنوان کرد: از سال ۸۳ که نهاد عمومی غیردولتی کتابخانه های عمومی کشور تأسیس شده تصدی گری کتابخانه‌ها به اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان واگذار شده است و در رفسنجان ۸ کتابخانه عمومی نهادی شامل سه کتابخانه شهری ازجمله جابربن حیان سرچشمه، افصح هجری و شهید رضا محمدی نژاد کشکوئیه و کتابخانه های روستایی در لاهیجان، دقوق آباد، سرچشمه، خنامان، علی آباد شهید و شریف آباد فعال است.

هاشمی زاده ادامه داد: نزدیک به ۱۵۰ هزار نسخه کتاب داریم و قریب به ۷ هزار نفر عضو این کتابخانه ها هستند و خدماتی علاوه بر امانت کتاب، جلسات نشست کتابخوانی به عنوان معرفی کتاب تحت عنوان «نشست کتابخوان» برگزار می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در حال برگزاری است که از بهمن تا پایان خرداد بود و تا اول مهر تمدید شد که از طریق سامانه می توانند ثبت نام و فایل پی دی اف کتاب را ببینند و سوالات در این سامانه موجود است که همه خانواده‌ها می‌توانند شرکت کنند.

هاشمی تصریح کرد: در راستای اهداف نهاد کتابخانه ها که ترویج کتاب و کتابخوانی هست، این جشنواره برگزار می‌شود و علاوه بر آن ماهانه کتابخانه های نهاد مسابقه برگزار می‌کنند.

راه اندازی اولین کتابخانه سیار استان کرمان در رفسنجان

وی از راه اندازی کتابخانه سیار در رفسنجان به عنوان اولین کتابخانه سیار استان کرمان نام برد که ۶۰۰ نسخه از منابع آن آماده سازی شده و تا دو هفته آینده خودرو آن که وانت آریسان هست آماده می شود و در مناطق فاقد کتابخانه با توجه به درخواست های مکرری که وجود داشته، خدمات می‌دهد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رفسنجان خاطرنشان کرد: دو کتابخانه مشارکتی باقرالعلوم(ع) در زندان و مکتب الجواد(ع) در مسجد جوادیه داریم که قابلیتی برای شهرستان هستند. کتابخانه های عمومی باید مجوز فعالیت را از نهاد کتابخانه ها اخذ کنند و پانسیون های مطالعاتی که از سال ۹۷ واگذار به این اداره شده اند هم باید ا مجوز اداره ما فعالیت کنند.

وی اضافه کرد: پانسیون های مطالعاتی نسبت به استحکام بنای ساختمان که زیر نظر کارشناس رسمی دادگستری هستند، اقدام کنند تا مرحله بعدی  را بتوانند برای دریافت مجوز ادامه دهند.

آیا نیم درصد درآمد شهرداری ها به کتابخانه های رفسنجان می رسد؟

هاشمی در خصوص نیم درصد درآمد شهرداری ها به نهاد کتابخانه های عمومی ابراز کرد: هزینه های جاری ما از همین طریق تأمین می شود. البته ۱۰۰ درصد اتفاق نیفتاده و همچنین عدم پرداخت آن به ندرت بوده است.

هاشمی اضافه کرد: نماینده مجلس تأکید بر این موضوع داشته که الزامی در این خصوص صورت بگیرد که ۱۰۰ درصد محقق شود تا نهاد کتابخانه ها بتوانند به خوبی اداره و برنامه های خود را اجرا کنند و به مردم خدمات دهند.

هاشمی زاده با قدردانی از هماهنگی و همکاری ادارات که طرح ها و برنامه های نهاد را حمایت می کنند، خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی اگر درست کار شود معضلات اجتماعی به وجود نمی آید و در حال حاضر کارهای خوبی در رفسنجان انجام شده که امیدواریم تقویت شوند.

هاشمی زاده همکاران خود در اداره کتابخانه های عمومی را ۲۱ نفر برشمرد که در اداره ۴ نفر مشغول به خدمت هستند.

وی محل فعلی اداره کتابخانه عمومی رفسنجان را کتابخانه عمومی کوروش دانست که از زمان قبل از انقلاب فعال بوده و چند بار توسعه پیدا کرده است که بخشی از سالن های کتابخانه به نگارخانه اختصاص یافته است.

هاشمی زاده به ظرفیت مس در رفسنجان پرداخت و ابراز کرد: در مناسبت های مختلفی که داشتیم حمایت کرده اند.

وی عنوان کرد: در قانون مالیات های مستقیم کارخانجات می توانند کار فرهنگی کنند که ما از طریق فرمانداری پیگیری کردیم که در قبال معافیت مالیاتی، در حوزه کتابخانه هزینه کنند. همچنین در رابطه با مجازات های جایگزین هم قاضی می تواند دستور بدهد محکومیت ها در حوزه کار فرهنگی جبران شود.

خیران، کتابخانه سازی کنند

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رفسنجان در ادامه به بحث پایتختی کتاب پرداخت و تصریح کرد: ما فعالیت های کتابخانه ها را بدون اغراق ارسال کردیم.

وی در خصوص مشارکت خیران به بحث کتابخانه ها نیز گفت: همراهی خیران در دهه های قبل پررنگ بوده و از نزدیک  به ده کتابخانه که با انار داشتیم، حدود هفت یا هشت کتابخانه خیرساز هستند که در کشور کم نظیر است که نمونه بارز آن کتابخانه جوادالائمه(ع)، افصح هجری، شهید اسماعیل زاده نوق و…از کتابخانه ای خیرساز هستند.

هاشمی زاده خاطرنشان کرد: کتابخانه های خنامان و جابربن حیان دولتی هستند و آخرین کتابخانه ای که در رفسنجان خیرساز ایجاد شده در اسلام آباد است.

وی در خصوص ارتباط با سایر کتابخانه ها نیز گفت: در حوزه تبادل منابع تعاملات خوبی بین کتابخانه ها وجود دارد.

هاشمی اظهار داشت: کتابخانه ها باید به مردم معرفی و شناخته شوند و زمینه استفاده از کتاب و حضور در کتابخانه ها بیش از پیش فراهم شود و خانواده ها طبق توصیه های مقام معظم رهبری، کتاب را در سبد زندگی خود قرار دهند.

لزوم راه اندازی کتابخانه کودک 

وی اضافه کرد: کتاب اثر زیادی دارد. ممکن است مسیر زندگی انسان ها را تغییر دهد و سبک زندگی اسلامی را از کتاب های مربوطه پیدا می کنیم و از خیلی از مشکلات و آسیب های جتماعی با مطالعه جلوگیری می شود و درخواست دارم خیرانی که در شهرستان هستند، نسبت به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی پای کار باشند. کتاب کاغذی همچنان هست و دارای ارزش و اهمیت است.

هاشمی زاده خواستار حمایت خیران برای فضاهای کتابخانه ای شد و تصریح کرد: به ویژه راه اندازی کتابخانه کودک می تواند از سن کودکی بچه ها را با فرهنگ کتاب و کتابخوانی مأنوس کند.

 

 

برچسب ها:
پایتختی کتاب ایران رئیس اداره کتابخانه های عمومی رفسنجان کتابخانه های خیر ساز نیم درصد عوارض شهرداری
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :