سالگرد سیل رفسنجان را با نتیجه «کمیته حقیقت یاب» برگزار کنیم!

  • شناسه خبر: 69895
سالگرد سیل رفسنجان را با نتیجه «کمیته حقیقت یاب» برگزار کنیم!

یک سال از سیل ویرانگر رفسنجان گذشت و هنوز کمیته حقیقت یاب! حقیقت را روشن نکرده است.

یک سال از سیل ویرانگر رفسنجان گذشت و هنوز کمیته حقیقت یاب! حقیقت را روشن نکرده است.

به گزارش روراستی، سال گذشته در چنین روزی سیل ویرانگری به رفسنجان آمد و هرچه را در مسیرش دید درو کرد و در خود غلتاند و از جایی به جای دیگر برد.

آنقدر جوی ها داشته داشتند و مسیل‌ها پر بودند که راهی باز نبود و جناب سیل مجبور شد مسیرش را به سمت خانه ها پیش بگیرد و از کوچه ای به کوچه دیگر و از خانه ای به مغازه ای جریان یابد. هنوز ترکش های سیل بر پیکر شهر نمایان است و خساراتی که بر جای گذاشته هنوز زخمش بر تن مردم به ویژه اهالی روستاهایی که بی خانمان شدند، هست.

اگرچه سیل یک بلای طبیعی است و جلوی آن را نمی توان گرفت. اما اگر ترک فعلی در کار نباشد جلوی خسارات آن را می توان گرفت.

از چندین روز مانده به وقوع سیل هواشناسی هشدارهای پی درپی و از نوع قرمز صادر کرده بود که اگر به آن توجه می شد، ما این همه خسارت نمی دیدیم، زیرساخت های شهر همه آسیب دیدند و مسیرهای دسترسی بسته شد و مردم زیادی گرفتار شدند.

مسؤولان تلاش کردند و زیرساخت های آب، برق و گاز به جای خود بازگشت و شهر هم با تلاش نیروهای بسیجی، جهادی، طلاب، هلال احمر، نیروهای مردمی و کارگران خدوم شهرداری و تلاشگرانی که شبانه روز در میدان بودند، تمیز شد.

دادستانی ترک فعل مدیران در موضوع سیل رفسنجان را رسیدگی کند

حجت الاسلام عسکری امام جمعه رفسنجان در اولین خطبه های نماز جمعه بعد از وقوع سیل هم از مسئولان به ویژه دادستان خواستند کار گروهی جهت تعیین علت بروز خسارت های سیل در دو حوزه تشکیل شود یکی کارهایی که موجب بروز این آسیب شده و اینکه کجا دخل و تصرف های نابجایی انجام شد که خسارت به کشاورزی وزندگی مردم وارد شده است. همچنین در این کارگروه به حوزه دیگر توجه شود و در راستای مهار سیل؛ ترک فعل ها یعنی چه کارهایی که باید می شد و نشد و کارهایی که نباید می شد و شد کارشناسی شود.

حجت‌الاسلام جلالی: کمیته حقیقت‌یاب شفاف‌سازی کند

حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مجلس هم در سخنانی خواستار وحدت و همدلی مسؤولان به جای دعوا و انداختن توپ در زمین یکدیگر و دنبال مقصر گشتن شد و گفت: به جای این کارها فقط به فکر حل مشکلات مردم باشید.

وی همچنین خواستار بازشدن مسیر رودخانه صادق آباد و اسدآباد شد که اگر شاهد باران بودیم مردم خسارت نبینند.

رییس کل دادگستری استان کرمان نیز بر تشکیل کمیته حقیقت یاب در رابطه با سیل اخیر رفسنجان نیز تاکید کرد و‌ گفت: در این سیل خسارت هایی به واحدهای مسکونی و تجاری وارد شده است و برخی گزارشات حاکی از مسدود بودن مسیرهای عبور رودخانه ها، وجود سد معبر و تصرف بستر رودخانه ها توسط افراد حقیقی و‌حقوقی بوده است.

حجت الاسلام حمیدی از دادن مأموریت به دادستان برای برخورد با هرنوع ترک فعل در خصوص سیل رفسنجان خبر داده بود.

اما بعد از سیل هم تصرفاتی که  در مسیر رودخانه های صادق آباد و شور انجام گرفته و مسیر رودخانه صادق آباد هم  همچنان مسدود است و اگر سیل دیگری از راه برسد باز هم وضعیت سال گذشته تکرار خواهد شد.

در شهرها و مناطق دیگر کشور حتی اگر یک سرعت گیر موجب خسارت شود چندین نفر بازخواست می شوند، اما رفسنجان مشخص نیست چرا تافته جدا بافته شده و چشم دستگاه های نظارتی بر روی عملکرد مسؤولان آن بسته است.

با توجه به اینکه یک سال از سیل ویرانگر می گذرد، اکنون سالگرد آن را باید با نتیجه کمیته حقیقت یاب بگیریم…

کمیته حقیقت یاب طی ۳۶۵ روز گذشته حقایقی که در خصوص سیل به دست آورده را در اختیار افکار عمومی قرار دهد تا این پرونده دیگر مجهول نباشد.

 

 

 

برچسب ها:
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • اکبر

    کمیته حقیقت یاب هم، گروهی است از جنس خودشان