برگزاری دهمین یادواره شهدای صنعت مس رفسنجان

  • شناسه خبر: 70289
برگزاری دهمین یادواره شهدای صنعت مس رفسنجان

همزمان با هفته دفاع‌مقدس، دهمین یادواره شهدای صنعت مس و شهدای گمنام شهر سرچشمه در مجموعه فرهنگی هنری آزادی این شهر برگزار شد.

همزمان با هفته دفاع‌مقدس، دهمین یادواره شهدای صنعت مس و شهدای گمنام شهر سرچشمه در مجموعه فرهنگی هنری آزادی این شهر برگزار شد.

به گزارش روراستی، از رفسنجان، امروز دوشنبه چهارم مهرماه ۱۴۰۲ دهمین یادواره شهدای صنعت مس و شهدای گمنام سرچشمه با حضور نماینده رفسنجان و انار در مجلس، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان و جمعی از مسوولان استانی و شهرستان رفستجان در مجموعه فرهنگی هنری شهر سرچشمه رفسنجان برگزار شد.

در این مراسم خرمی‌شاد مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار کرد: همراهی با شهدا در زمان جنگ، نعمتی بود که دیگر تکرار نخواهد شد و الحمدلله رب‌العالمین حقیر این افتخار را داشتم که مدت کوتاهی در جبهه‌های جنگ بودم.

وی با قدردانی از برگزارکنندگان مراسم یادواره شهدای صنعت مس به سخنان مقام معظم رهبری اشاره داشت و گفت: زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهدا کمتر از شهادت نیست.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ابراز داشت: شهدا فرهنگ ازخودگذشتگی و ایثار را به ما آموختند و چیزی که ما از شهدا می‌توانیم به یادگار داشته باشیم، فرهنگ ایثارگری و ازخودگذشتگی است.

سردار محمدعلی نظری فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان نیز در مراسم اظهار داشت: دشمن راه نفوذ به ایران اسلامی و براندازی آن را بیان روایت‌های غلط و پاشیدن بذر ناامیدی در نسل جوان انقلابی و اسلامی انتخاب کرده و از پشت به جوانان خنجر می‌زند.

وی ادامه داد: این راه دشمن به‌دلیل کم‌کاری برخی مسوولان صورت گرفته است، در اردوهای راهیان پیشرفت بازدیدهایی که نسل جوان از دستاوردهای صنعتی در استان کرمان مانند مس، گل‌گهر، ماشین‌سازی بم و مس باهنر داشتند باور نمی‌کردند که ایران دارای تجهیزات گسترده و عظمت بزرگی است و بازدیدهای نسل جوان از این حوزه باید بیشتر شود.

سردار نظری با تاکید بر اینکه دشمن از طریق فضای مجازی در حال ایجاد عملیات روانی بر روی اذهان و ادراکات نسل جوان ایران است، عنوان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی همه کارهای اقتصادی و تولیدی در زمینه صنایع و معادن و نظامی را خودمان انجام می‌دهیم و مهندسی معکوس اتفاق افتاده اما برای نسل آینده ساز این انقلاب و نظام باید تبیین شود که ما با تحریم ها و تهدیدها و نیز مشکلات غرب و شرق امروز یکی از کشورهای توانمند در عرصه‌های نانو، پزشکی، هسته ای، بیوتکنولوژی و غیره هستیم.

وی با تاکید بر بازگوکردن برخی از معارف و جزئیات جنگ برای نسل جوان افزود: این غفلت و کوتاهی به‌جا مانده از سال‌های قبل جبران شود.

نظری تصریح کرد: امروز یکی از مهمترین نگرانی‌های دشمن و آمریکا این است که ما مقاومت را به تمام دنیا صادر کردیم و پوشالی بودن قدرت آمریکا قابل مشاهده است و دیگر ابرقدرت دنیا محسوب نمی‌شود.

وی دلیل دست برنداشتن آمریکا از دشمنی‌ها را توسعه مقاومت در دنیا توسط ایران دانست و اضافه کرد: تا زمانی ایران زنده است آمریکا رو به زوال و‌نابودی است.

حسین محققی مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز با ارائه گزارشی از میزان تولید این مجتمع در شش‌ماهه نخست امسال، اظهار کرد: در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ میزان ۴۵ میلیون تن ماده معدنی از مجتمع مس سرچشمه استخراج شد در صورتی که در سال جدید این میزان ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است که معادل ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مدیر مجتمع مس سرچشمع رفسنجان عنوان داشت: در بخش تولیدات روزانه ثبت رکورد ۳۹۵ هزار و ۲۶۰ تن در شهریورماه رقم خورده است که بی‌سابقه بوده است. هم‌چنین رکورد بالاترین تولید سولفور به میزان ۲ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۱۰۰ تن که در شهریورماه ۱۴۰۲ به آن دست یافتیم.

وی ادامه داد: در بخش سنگ معدن تغلیظ در شش‌ماهه نخست سال گذشته ۱۵ میلیون تن تولید شد که این میزان در سال جاری به ۱۵ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۳۶۹ تن رسید که ۳ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است. در عیار خوراک تغلیظ ۲ درصد با کاهش روبرو بودیم با توجه به وسعت معدن و پایین رفتن معدن عیار آن کاهش می‌یابد.

محققی خاطرنشان کرد: در بخش تناژ کنسانتره نوار ۲۰ در نیمه اول سال گذشته ۳۵۹ هزار و ۶۳۳ تن محقق شده در صورتی که در نیمه اول امسال با ۳ درصد افزایش به ۳۷۰ هزار و ۵۸۷ تن رسید. در بخش تناژ محتوای نوار ۲۰ در سال گذشته ۸۰ هزار و ۲۷۴ تن داشتیم که در سال جاری به ۸۰ هزار و ۸۹۹ تن رسید که یک درصد بالاتر از نمونه سال قبل بوده است.

محققی بیان کرد: تناژ آند تولیدی ذوب در سال ۱۴۰۱ میزان ۱۰۶ هزار و ۲۸۳ تن بوده در صورتی که در سال جاری این میزان به ۱۲۰ هزار و ۳۵۵ تن رسیده است. تناژ کاتد تولیدی پالایشگاه نیز در سال ۱۴۰۱ میزان ۸۸ هزار و ۸۹۸ تن بوده و در نیمه اول امسال به ۹۴ هزار و ۷۷۴ تن رسیده است.

وی افزود: تناژ کاتد تولیدی لیچینگ در نیمه اول سال گذشته ۲۹۸۰ تن بوده که امسال به ۳۰۴۸ تن رسیده و معادل ۲ درصد افزایش داشته است. مجموع کاتد تولیدی مجتمع در نیمه اول سال ۱۴۰۱ میزان ۹۱ هزار ۸۷۸ تن بوده که در سال جاری به ۹۷ هزار و ۸۲۲ تن رسیده و معادل ۶ درصد بیشتر بوده است.

محققی ادامه داد: تناژ مس محتوی نیز در نیمه اول سال گذشته ۸۲ هزار و ۹۰۸ تن و در نیمه اول امسال ۸۳ هزار و ۶۱۵ تن رسیده و معادل ۹ صدم برنامه نسبت‌به سال گذشته افزایش داشته‌ایم. تناژ کنسانتره مولیبدن در نیمه اول سال گذشته ۲۴۵۵ تن بوده در صورتی که در سال جاری به ۴۹۴۵ تن رسیده و معادل ۱۰۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با بیان این‌که تمام تولید سال جاری ماحصل تیم تولیدی و پشتیبانی و زحمت و تلاش جهادی همکاران و پرسنل بوده است، تصریح کرد: تولید در صورتی محقق می‌شود که امنیت در جامعه و محل کار وجود داشته باشد که این امنیت از تلاش و از جان‌گذشتگی دلیرمردان ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس است.

محققی با گرامیداشت یاد ۲۷ شهید صنعت مس، خاطرنشان کرد: افتخار می‌کنم در مجموعه‌ای خدمت می‌کنم که ۶۰۰ نفر از همکاران ما از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران هستند و در همین حدود در شرکت‌های پیمانکار حضور دارند‌.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در امور ایثارگران نیز در سخنانی بیان داشت: برنامه‌ریزی شدید دشمن برای ایجاد شبهه در حوزه دفاع مقدس چه شروع، چه ادامه و چه اختتام آن و هجمه سنگین برای جلوگیری از الگوسازی شهدا نشان از خشم دشمن دارد.

علی‌آبادیان افزود: سالهاست که امامین انقلاب بر خواندن وصایای شهدا تأکید بسیار زیادی داشته‌اند. جنگ ما ظاهر نظامی داشت اما در باطن جنگ بین دو تمدن و مکتب بود. یک طرف مکتبی بر اساس فرد، سرمایه‌داری و سود بود و در مقابل مکتبی قرار داشت که بر پایه خدامحوری و دین بود.

وی با اشاره به این‌که بزرگترین سیستم‌های اطلاعاتی آن زمان در آن برهه به صدام مشاوره می‌دادند، یادآور شد: بر اساس نگاه مادی آن‌ها جمهوری اسلامی به‌عنوان یک نظام نوپا که در داخل با مشکلات عدیده‌ امنیتی، سیاسی و اقتصادی مواجه بود در مقابل لشکر منسجم و با تجهیزات به‌روز عراق و حمایت بیش‌از ۴۰ کشور از رژیم بعث عراق حرفی برای گفتن نداشت اما قضیه برعکس شد.

علی‌آبادیان جنگ تحمیلی را تقابل دو مکتب تکاثر و کوثر دانست و بیان کرد: مکتب تکاثر می‌گوید هر چه نیرو و تجهیزات شما بیشتر باشد امکان پیروزی بیشتری دارید اما مکتب کوثر می‌گوید چه عده‌های قلیلی که بر عده زیادی به اذن خدا غلبه کردند.

وی تأکید کرد: هرکسی به شهدا، ایثارگران و خانواده‌های شهدا اتکا کند با هر تفکر و حزب و گروه به مکتب کوثر متصل و کار او برکت خواهد کرد. شهدا زنده‌اند و بین ما زندگی می‌کنند. هر جایی همه محاسبات خود را کردید اما هنوز با مشکل مواجه شدید به شهدا متوسل شوید و توسلی بالاتر از گره باز کردن خانواده شهدا نیست.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در امور ایثارگران با تأکید بر این‌که در صنعت مس کارهای خوبی در حوزه ایثارگران انجام شده اما کافی و راضی‌کننده نیست، تصریح کرد: در رأس مجموعه شرکت مس کسی است که هم خود ایثارگر است و هم از خانواه شهداست و این امتیاز بزرگی است و ایشان حساسیت زیادی به خانواده شهدا دارند و باید از این فرصت استفاده کرد. بنابراین مسائل مربوط به خانواده شهدا را باید زمانی تعیین کرد و مسوولان ظرف زمان مربوطه پاسخ آنان را بدهند.

برچسب ها:
دکتر خرمی شاد سینما آزادی سرچشمه یادواره شهدای صنعت مس
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :