نگاهی به جشن پسته رفسنجان؛ از افتتاحیه طوفانی تا اختتامیه ای با تجلیل از خودشان!

  • شناسه خبر: 70489
نگاهی به جشن پسته رفسنجان؛ از افتتاحیه طوفانی تا اختتامیه ای با تجلیل از خودشان!

جشن ملی پسته رفسنجان به مدت ۵ شب در مناطق مختلف رفسنجان برگزار شد اما این جشن حواشی زیادی داشت که در این گزارش به برخی از آنها می پردازیم.

جشن ملی پسته رفسنجان به مدت ۵ شب در مناطق مختلف رفسنجان برگزار شد اما این جشن حواشی زیادی داشت که در این گزارش به برخی از آنها می پردازیم.
به گزارش روراستی، جشن ملی پسته روزهای پایانی شهریور به مدت ۵ شب در نقاط مختلف رفسنجان برگزار شد.
نشست خبری این جشن و رونمایی از پوستر بدون حضور رئیس جهاد کشاورزی و مسؤولی از پژوهشکده پسته که متولیان اصلی حوزه پسته هستند، برگزار شد و برای چنین جشنی که نام ملی را نیز یدک می کشید، ضرورت داشت از ماهها قبل برگزارکنندگان آن فراخوان بدهند تا هنرمندان در طراحی پوستر و لوگو شرکت کنند، اما از این مورد خبری نبود و آن را به نزدیکان خود داده بودند که پر از بحث و حاشیه بود.
یکی از بزرگترین حواشی پوستر هم عدم درج نام خانه مطبوعات شهرستان رفسنجان بود.
افتتاحیه طوفانی جشنواره در صفائیه برگزار شد، شبی که بدون توجه به هشدار هواشناسی، طوفان و گردوخاک مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرد.
در ۵ شبی که جشن برگزار شد هیچ خبری از غرفه بندی برای نمایش محصولات نبود حتی در برخی مناطق خبری از پسته هم نبود، غذای محلی با پسته بماند!
همه نوع مواد غذایی اعم از ترشیجات، کشک و …در میزهایی که چیده بودند، پیدا بود بجز محصولی که محور اصلی جشن بود…
یکی از برنامه هایی که قرار بود در کبوترخان اجرا شود، رونمایی از بستنی پسته بود که از آن هم خبری نبود. برنامه ای که در نشست خبری از آن یاد شد و همه منتظر آن بودند.
اما حضور هنرمندانی از جنوب کرمان اگرچه با برنامه های تکراری هر شب محفل را کمی گرم می کرد اما استفاده از افرادی که اصلا هنرمند نیستند و بردن نام استاد همراه با فامیلی آنها فقط به خنکای برنامه ها و به نوعی کوچک شمردن جشن ملی می افزود.
علیرغم وجود گروه های هنری مختلف و موفق شهرستان که نام آور هم هستند یک گروه کودک در این جشن ها هر شب تکرار و تکرار می شد که این ضعف مدیریت برگزاری این جشنواره را می رساند.
نکته قابل نقد دیگری که وجود داشت استفاده از ظرفیت بزرگترین خانه خشتی دنیا بود که متعلق به روستای قاسم آباد حاجی است اما نامی از دهیاری قاسم آباد در پوستر جشنواره دیده نشد و این موضوع موجب دلخوری و گلایه دهیاری و شورای این روستا گردید.
جشنی که می توانست راه را برای رونق گردشگری در رفسنجان هموارتر کند، خبری از لیدرهای گردشگری کشور در آن نبود و جای بازی های بومی محلی هم در آن خالی بود.
شب پایانی بیش از ۷ سخنران  داشت که می توان گفت عملا از جشن خبری نبود و در آن مسؤولان حاضر را به خط کرده و برنامه تجلیل از خودشان را به مدت طولانی اجرا کردند!
جشن ملی پسته همراه با سخنرانی های تکراری مسؤولان برگزار شد و تا کنون هیچ عوایدی برای شهرستان نداشته است و نتوانسته گرهی از مشکلات پسته کاران باز کند.
کسانی برگزارکننده این جشن بودند که هیچ رزومه ای در اجرا و برنامه های اینچنینی نداشتند و جشنی که نام ملی را یدک می کشید عملا هیچ برجستگی در کشور نداشت و حتی در شهرستان هم آن طور که باید از آن استقبالی نشد.
اکنون که جشن به پایان رسیده و نام های زیادی در پوستر جشنواره اعم از شهرداری، مس رفسنجان، فرمانداری و…دیده شد بهتر است شفافیت مالی صورت گیرد به اطلاع مردم برسد که در این مدت چه هزینه هایی صرف شده است.
اما از آن طرف در روستای ساقی جشن پسته خورون برگزار شد و استقبال بی نظیر مردم را در پی داشت.
جشنواره ای که حضور پررنگ لیدرهای گردشگری کشور را در آن شاهد بودیم و در پایان برگزاری جشنواره آقای حسینی مسؤول برگزاری آن طی نامه ای به فرماندار شفاف توضیح داد که در این جشنواره چه میزان پول و از چه منابعی هزینه شده است.
لازم به ذکر است: به گفته حسینی مجری برگزارکننده جشن پسته خورون: در جشنواره پسته خورون ۴۲۰ میلیون تومان هزینه شده که از محل جذب حامیان بخش خصوصی تأمین گردیده است و یک ریال از بودجه های عمومی و دولتی در این جشنواره استفاده نشده است.

برچسب ها:
تحقیقات پسته جشن ملی پسته رفسنجان جهاد کشاورزی هفتمین جشن پسته
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • محمد لطیف‌کار

    دستمریزاد.