۳۰۰ هزار لیتر سوخت جهت مقابله با سرمازدگی درختان پسته بین باغداران رفسنجانی توزیع شد

  • شناسه خبر: 72616
۳۰۰ هزار لیتر سوخت جهت مقابله با سرمازدگی درختان پسته بین باغداران رفسنجانی توزیع شد

فرماندار رفسنجان از آماده‌باش شهرستان برای مقابله با سرمازدگی بهاره به درختان پسته خبر داد.

فرماندار رفسنجان از آماده‌باش شهرستان برای مقابله با سرمازدگی بهاره به درختان پسته خبر داد.

به گزارش روراستی، حسین رضایی در خصوص کاهش دما و برودت هوا در فروردین که بر درختان و محصول پسته تأثیرگذار است، توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: تغییرات اقلیمی ۴ سال است که در فروردین ماه باغ‌های پسته شهرستان رفسنجان را دچار چالش کرده است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های اصلی مقابله با سرمازدگی بهاره تأمین و نصب ایستگاه‌های هواشناسی بود که بتوانیم با کمک پایش دما توسط آنها به افت دما در باغ‌ها پی ببریم و مقابله با سرمازدگی را بهتر انجام دهیم.

رضایی ادامه داد: طی یک سال گذشته توانستیم ۱۶ ایستگاه هواشناسی را توسط بخش خصوصی و دولتی تهیه و در نقاط مختلف شهرستان از جمله نوق، کشکوئیه، حومه غربی، حومه شرقی و کبوترخان نصب و راه‌اندازی کنیم و از اطلاعات و داده‌های آنها آگاه شویم.

وی تصریح کرد: قبلا با استفاده از یک ایستگاه هواشناسی داده‌های هوا را به دست می‌آوردیم و پایش هوا در باغات به‌خوبی انجام نمی‌گرفت.

رضایی توضیح داد: با استفاده از این ایستگاه‌ها از ۳ شب قبل متوجه شدیم که دمای هوا در باغ‌های شهرستان کمی افت دارد و به فکر تأمین سوخت جهت مقابله با سرمازدگی‌های احتمالی افتادیم و در این راستا ۳۰۰ هزار لیتر سوخت تأمین و بین باغداران شهرستان توزیع شده است و این روند ادامه دارد.

فرماندار رفسنجان خاطرنشان کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی با استفاده از داده‌های هواشناسی زمان و نحوه مصرف سوخت در باغ‌ها را به اطلاع باغداران می‌رسانند که در این خصوص هم توصیه شده باغداران زمانی که دمای هوا بین ۳ تا ۴ درجه بالای صفر برسد می‌توانند بخاری‌های باغی ( حلب‌های کوچک با ظرفیت ۳ تا ۴ لیتری) حاوی سوخت را روشن کنند و دمای هوای باغ را دو الی سه ساعت مانده به طلوع صبح تا ۲ درجه افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه روشن کردن لاستیک تأثیر منفی در افزایش دمای باغ دارد، این روش را منع کرد و به باغداران توصیه کرد: روشن کردن لاستیک آثار سرمازدگی را افزایش می‌دهد بنابراین در صورت تمایل باغداران می‌توانند مخلوطی از نخاله‌های پسته، کاه و کلش و پوست سخت پسته را در باغ آتش بزنند تا دمای باغ را افزایش دهند.

رضایی گفت: خوشبختانه امسال مشخص شده که درختان پسته شهرستان دیرگل هستند در حالی که سال گذشته در این موقع از سال ۸۰ درصد درختان زودگل شده بودند و سرمای فروردین ماه به این محصول خسارت زده بود.

وی افزود: با توجه به دیرگل بودن درختان پیش‌بینی می‌کنیم سرمای امسال خسارت زیادی در بر نداشته باشد.

برچسب ها:
باغات پسته توزیع سوخت سرمازدگی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :