با مرکز اوتیسم رفسنجان آشنا شوید/لزوم توجه جدی خانواده ها به آموزش کودکان اوتیسمی در سن زیر ۵ سال

  • شناسه خبر: 72740
با مرکز اوتیسم رفسنجان آشنا شوید/لزوم توجه جدی خانواده ها به آموزش کودکان اوتیسمی در سن زیر ۵ سال

موسسه اوتیسم عاطفه رفسنجان تنها مرکز شهرستان رفسنجان پذیرای کودکان اوتیسمی جهت بازگشت به زندگی عادی است.

موسسه اوتیسم عاطفه رفسنجان تنها مرکز شهرستان رفسنجان پذیرای کودکان اوتیسمی جهت بازگشت به زندگی عادی است.

به گزارش روراستی، فاطمه مرادی مدیر و مؤسس مرکز اوتسم عاطفه رفسنجان روز شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه  ۱۴ فروردین روز جهانی اوتیسم نامگذاری شده است، اظهار کرد: مرکز عاطفه تنها مرکز در رفسنجان و پنجمین مرکز در استان کرمان است که سال ۹۶ راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: تا کنون ۱۵۰ کودک اوتیسمی در رفسنجان شناسایی کردیم و با آموزش هایی که به آنان ارائه شده ۳۵ نفر روانه مدرسه عادی شدند و یک تعداد به مدرسه استثنایی ارجاع شدند.

مرادی اضافه کرد: طیف های شدید تر در مرکز هستند که با انها کار می کنیم تا آموزش های لازم ارتباطی را فرا بگیرند.

وی گفت: ۱۵ پرسنل در مرکز مشغول کار هستند، ۲ نفر کاردرمان، یک نفر گفتاردرمان، مربی ورزش، مربی هنر و بقیه مربیان درمان گرا هستند.

مدیر مرکز اوتیسم رفسنجان تأکید کرد: بچه های اوتیسم اگر قبل از ۵ سالگی شناسایی شوند و کارهای توانبخشی برای آنان انجام شود می توانند به زندگی عادی برگردند، بنابراین مهم است که زیر ۵ ساله شناسایی شوند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در شهر رفسنجان آنطور که باید اوتیسم شناسایی نشده و اگر خانواده ها به ما مراجعه کنند می توانیم با بچه ها کار کنیم تا به زندگی عادی برگردند.

مرادی بیان کرد: اگر خانواده ها بدانند اوتیسم مورد سختی نیست که بخواهیم از آن فرار کنیم، زمانی که در سن اولیه شناسایی شوند و با بچه کار کنند پیشرفت بهتری خواهند داشت.

وی با بیان اینکه اوتیسم اختلال مادام العمر است، گفت:  اما می توانیم ناتوانی های بچه ها را با کاردرمانی، گفتاردرمانی و آموزش پایین بیاوریم بتوانند در مدارس عادی تحصیل کنند.

موسس مرکز اوتیسم عاطفه رفسنجان در خصوص نحوه شناسایی بچه های اوتیسمی اظهار داشت: اگر مادر بچه دیگری داشته باشد با مقایسه با بچه دیگرش می تواند تشخیص دهد ارتباط چشمی نمی گیرد، درک پایین دارد، نسبت به افراد واکنش ندارد، ممکن است روی پنجه پا راه برود اگر مادر این علائم را مشاهده کرد می تواند به مرکز اوتیسم مراجعه کند.

وی ابراز کرد: این مرکز یک پایگاه غربالگری هم هست و مشخص می شود بچه در طیف هست یا خیر؛ اگر بود راهنمایی می کنیم گام به گام او را همراهی می کنیم که راه بیفتند، اگر مادر شک داشت می تواند به متخصص روانپزشک مراجعه کند.

مرادی بیان داشت: شعار ما در این مرکز این است که نمی خواهیم به بچه دو ساله برچسب بزنیم بلکه شانسایی ناتوانایی هایی بچه است که با آموزش او را مانند یک فرد عادی به جامعه برگردانیم.

وی در توضیحاتی گفت: پذیرش در این مرکز به دو شکل است، یارانه ای و آزاد؛ بچه هایی که مراجعه می کنند اگر زیر پوشش بهزیستی باشند هزینه کمتری باید بپردازند و برخی خانواده ها با هزینه شخصی کودکان خود را به مرکز می آورند تا به سطح مورد نیاز برسند.

عاطفه مرادی یکی از کارشناسان این مرکز نیز گفت: متأسفانه اوتیسم در جامعه به خوبی جا نیفتاده و تصور این است که بچه اوتیسمی کم توان زندگی می کند و خانواده هم از همین ترس دارد و از فرستادن بچه برای گرفتن آموزش خودداری می کنند. در صورتی که اصلا اینگونه نیست.

وی تأکید کرد: شناسایی بچه در سن زیر ۵ سال کمک بسزایی دارد که از رفتن به مدارس استثنایی پیشگیری شود که به اختلالات بیشتری دچار نشود.

مرادی عنوان کرد: بچه هایی که کم توانی ذهنی دارند به مدارس استثنایی می روند که ۱۰تا ۱۵ درصد هستند. از زمانی که مرکز را افتتاح کردیم از ۱۵۰ نفر ۳۵ نفر را به مدارس عادی فرستادیم، یک سری در سن مدرسه نیستند و یک سری دیر تشخصی داده شدند که نیاز به آموزش های بیشتری دارند.

وی متذکر شد: بچه هایی که سن شان گذشته یعنی ۱۲ تا ۱۵ یا ۱۶ ساله شدند در برنامه داریم که آماده ورود به وارد مشاغل و حرفه های مختلف مانند چرم دوزی، نقاشی، کار در فروشگاه های مختلف و… کنیم.

برچسب ها:
آموزش خانواده ها آموزش کودکان اوتیسمی اوتیسم مرکز اوتیسم رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • مرتضی

    دمشون گرم