از مخزن ۱۵ هزار متر مکعبی آب رفسنجان چه خبر؟ 

  • شناسه خبر: 73274
از مخزن ۱۵ هزار متر مکعبی آب رفسنجان چه خبر؟ 

مخزن ۱۵ هزار متر مکعبی آب شرب رفسنجان از سال ۱۳۹۹ کلنگ‌زنی شده و تا کنون چندین تاریخ برای بهره‌برداری از آن اعلام شده که هیچکدام عملی نشدند و حالا مدیرعامل آبفا شهرستان رفسنجان شهریورماه امسال را زمان افتتاح آن اعلام می‌کند.

مخزن ۱۵ هزار متر مکعبی آب شرب رفسنجان از سال ۱۳۹۹ کلنگ‌زنی شده و تا کنون چندین تاریخ برای بهره‌برداری از آن اعلام شده که هیچکدام عملی نشدند و حالا مدیرعامل آبفا شهرستان رفسنجان شهریورماه امسال را زمان افتتاح آن اعلام می‌کند.

به گزارش روراستی، شهرستان رفسنجان چند دهه است که از خشکسالی رنج می‌برد و در سال‌های اخیر به‌شدت شهر و روستاها دچار تنش آبی هستند.

در این میان مخزن ۱۵ هزار متر مکعبی قرار بود ایجاد شود تا مرهمی بر زخم مردم در روزهای کم آبی باشد. مخزنی که در گیر و دار وعده‌های توخالی هنوز پس از حدود پنج سال از کلنگ‌زنی‌اش، خبری از آن نیست‌.

۱۲ خرداد ۱۳۹۸ بود که پروژه مخزن کلنگ زنی شد و قرار بود ۲۲ بهمن همان سال افتتاح شود که انجام نشد.

۲۹ مرداد ۱۳۹۹ فصیحی‌هرندی فرماندار وقت خبر از بهره‌برداری این مخزن در تابستان ۱۴۰۰ داد و اعلام کرد که قرار بود این مخزن شهریور امسال(سال ۹۹) بهره‌برداری شود که به‌دلیل اعتبارات به تعویق افتاده است!

مخزن پر حاشیه، بهمن همان سال یعنی سال ۱۳۹۹ توسط نائب رئیس مجلس، نماینده وزارت نیرو و جمعی از مسوولان کشوری، استانی و شهرستان مورد بازدید قرار گرفت. در آن بازدید مدیرعامل آبفا استان کرمان اذعان کرده بود که مخزن برای پیک تابستان با توجه به جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفری شهر رفسنجان از ضروریات است و در آن مصاحبه از بی‌پولی برای ساخت آن سخن به میان آورده بود.

در نشست جمع‌بندی سفر آقای نیکزاد نائب رئیس مجلس که ۳ بهمن ۱۳۹۹ انجام شد، یکی از مصوبات این سفر تعیین‌تکلیف مخزن ۱۵ هزار متر مکعبی بود که بنا بر آن شد با توجه به نیاز ۲۵ میلیارد تومانی برای این پروژه، ۵ میلیارد تومان آن را استانداری، ۱۰ میلیارد تومان آب و فاضلاب کشور متقبل شوند و شرکت آبفای استان نیز متعهد شد تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ منبع و خط انتقال را به اتمام برساند و مطالباتش سال بعد پرداخت شود.

اما این مصوبه بر زمین ماند تا اینکه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ حسین چرخ‌انداز مدیرعامل شرکت آبفا شهرستان در مصاحبه‌ای، خبر از بهره‌برداری از این مخزن تا پایان همان سال (۱۴۰۰) را داده بود.

اما سرنوشت این مخزن در لابلای وعده‌های پوچ نامعلوم مانده است و پس از پنج سال پروژه‌ای که از ضروریات این شهر بحران‌زده و بی آب است، بلاتکلیف مانده است.

چرخ‌انداز مدیر عامل شرکت آبفا در باره آخرین وضعیت مخزن اظهار کرد: مخزن ساخته و به اتمام رسیده است و مقداری لوله برای ورودی و خروجی نیاز است که باید در اختیار پیمانکار قرار دهیم تا پروژه را اجرا کند.

چرخ‌انداز به چرایی طولانی شدن این پروژه اشاره و اظهار کرد: هزینه زیادی لازم داشت؛ به‌طوری که ۷۸۰۰ متر لوله چدن ۸۰۰ برای خروجی و ۵ هزار متر لوله ۸۰۰ برای ورودی نیاز داشتیم که همین لوله‌ها معادل ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهند.

وی تصریح کرد: در زمانی که قرار بود مخزن به بهره‌برداری برسد مصوبه سفر نائب‌رئیس مجلس و هیات همراه به رفسنجان عملی نشد و پولی به ما ندادند.

چرخ‌انداز خاطرنشان کرد: تا پایان شهریورماه امسال مخزن وارد مدار می‌شود.

وی در ادامه به بهره‌برداری از خط آب خلیج‌فارس در رفسنجان خبر داد که به‌دنبال آن مشکل کم‌آبی شهرستان رفع خواهد شد.

امیدواریم وعده پایانی که در خصوص مخزن ۱۵ هزار متر مکعبی آب شهر رفسنجان داده شده یعنی شهریورماه امسال عملی شود و انتظار چند ساله مردم به پایان برسد.

 

 

برچسب ها:
آب شرب رفسنجان مخزن آب
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :